Annons:
Etikettgrannar
Läst 1228 ggr
Randomel93
8/6/20, 7:01 PM

Vett och etikett på Balkong

Inte bott i lägenhet tidigare och aldrig funderat på vett och etikett på balkong. Grannen på balkongen bredvid (inglasade med en skiljevägg mellan) spelar ganska ofta hög musik, inte så hög att jag klagar på volymen men tillräckligt att det hörs mycket på min sida. Hur är egentligen etiketten om jag vill spela lite musik på min? Jag vill inte överrösta hans men jag vill ändå spela så jag hellre hör min än bara hans. Är det ett oartigt sätt som kan tolkas som konfliktsökande? Mina hörlurar täcker hela öronen och blir så varma.. Kan tilläggas att jag ofta får banka i väggen inomhus då dom bråkar högljudd till kl 2-3 på nätterna och därför vill jag inte verka som att jag försöker bråka och överrösta, men musiken är dålig och jag hör hellre min egen. Måste jag ha hörlurar eller har jag lika mycket rätt att ha lite musik på även om han var där först? Nyfiken på hur andra resonerar i såna här lägen!

Annons:
Lia
8/6/20, 8:52 PM
#1

Jag hatar grannar som röker på balkongen eller väsnas sent på kvällen. Rökning är svårt att påverka, men jag vill inte ha deras aska och fimpar på min balkong. Men angående musik, spelar någon musik dagtid är jag inte sen med att sätta igång min, jag vill helt enkelt inte lyssna på deras. Sätter grannarna obrytt igång sin musik så det hörs in till mig bjuder de in till att få höra min lika högt också. Stör grannarna sent knackar vi snällt på och ber dem sänka, i annat fall ringer vi störningsjouren. Det är fint att du ger alla en chans och visar hänsyn, men glöm inte att du räknas precis lika mycket och ska också trivas hemma utan att känna att du lever på nåder. Du ska inte behöva ha hörlurar när det uppenbarligen inte är standard i din byggnad.

Randomel93
8/6/20, 9:09 PM
#2

Ja gud, rökning ska vi knappt prata om, avskyr fenomenet! Särskilt när torktumlaren inte hann göra sitt så man får hänga på tork på balkongen och så luktar det pyton.. Tack vad fint, jag vill liksom inte vara besvärlig eller söka bråk men samtidigt ska jag också räknas, precis som du säger, det är ju inte bara dom som bor här. Tack!

[Elelli]
8/8/20, 1:26 PM
#3

Det är klart du har rätt till din musik. Visst finns det saker jag avskyr, som att grannarna under mig röker och det luktar upp. De har även en tendens till att ha dispyter ibland och även detta hörs ju. Ibland spelar någon annan granne musik och det är inte alltid bra men jag gör ingen grej av det. Känner jag för att lyssna på musik så gör jag det ibland, vill nån annan överrösta den eller lyssna på sin egen så varsågod. Jag är inte den som klagar, jag anser att alla har rätt att leva i sitt hem de betalar för. Jag tänker att jag står ut och accepterar när de har vissa dispyter eller ibland är högljudda, för de har aldrig sagt något om min dotters raseriutbrott hon kan få ibland. De har heller aldrig sagt någonting om att hon ibland kört sin Bobby car i vardagsrummet. Väsen stör inte mig och inte min dotter, så jag ser ingen mening att ringa eller för den delen knacka på. Men sen har jag turen att det inte sker varje dag så när någon väl har fest eller liknande så är det bara kul med lite ljud så man hör att resten av trappen lever.

S.L
8/27/20, 8:38 AM
#4

Är det så att grannar bråkar så dags ofta så hade jag ringt hyresvärden hjälper inte det ringt polisen och säg att du är orolig över bråkande grannar. Musiken, sätt på egen musik man kan även ha på sig hörlurar om man vill.

[Penn]
8/30/20, 11:06 PM
#5

Man skall inte behöva hörlurar för att sänka grannars oväsen.

Störningsjouren är given.

Bråk ring polisen…

S.L
9/1/20, 7:34 PM
#6

5 fast musik får man väl spela då "normala tider".

Annons:
[Penn]
9/4/20, 5:46 PM
#7

Ring Störningsjouren…………

Upp till toppen
Annons: