Dricker för mycket söndrig förhållande och väntar barn
Hej! Jag har 2 kompisar som är tillsammans tjejen är 17 år och killen är 22 år, dem väntar barn och är i vecka 12 ungefär, dom bråkar varje dag om små saker killen får inte umgås med kompisar, dom är hemma varje dag förutom när dom är i skolan och på jobbet, tjejen skiter i skolan och är där Max 2 gånger i veckan, killen sköter jobbet ganska bra. Han brukar göra slut med henne varannan till var tredje fredag och hon hotar med ”du kan ej lämna mig jag är gravid osv) vilket jag tycker är fel, han hör av sig till tjejer som han haft något med tidigare och under tiden, han har varit otrogen X antal gånger med sitt ex och andra tjejer. När dom gör slut dricker han fredag och lördag och på söndag kommer ångesten över va han gjort men när dom försöker lösa deras bråk på söndagkväll/måndag kväll så är det tjejen som gjorde fel (allt som hände va hennes fel) varje gång går dom tillbaka till varandra men jag och våra andra gemensamma kompisar tycker inte att det ska fortsätta vi har pratat med dem men dom lyssnar inte. Att barnet ska behöva lida så är inte okej, dem kanske mognar men jag är ytterst tveksam på det. Vad kan man göra för och hjälpa dem inse att dem inte kan behålla barnet eller fortsätta bete sig så
#0: Det finns ingen vuxen i deras omgivning som kan tala vett med dem?
Stormiga förhållanden är en sak men när det är barn med i bilden blir det en helt annan nivå. Hoppas det löser sig på bästa sätt.
// Harley
- Redigerat 2020-09-25 10:22 av Herveaux
Fantastiskt att det finns vänner som engagerar sig så. Ni kommer kanske att vara viktiga en dag när de förstår att de behöver hjälp.
Så oerhört sorgligt att läsa och svårt för er som står nära. Det är väldigt svårt att hjälpa de som inte vill ha hjälp. Flickan är ju inte ens myndig så det är svårt att förstå varför hennes föräldrar inte griper in. Vet de hur illa det är ställt?
Det är självklart att man kan bli lämnad fast man väntar barn, det finns många som upplevt det, och det visar ju bara hur omogen den blivande mamman är.
Mitt tips är att prata med föräldrar, skolsköterska, eller vänd er till en ungdomsmottagning och fråga om de har något tips att ge er.
Det känns säkert otacksamt att försöka hjälpa nu, men en dag kan ni finnas där som stöd för barnet och/eller föräldrarna.
Vilken otroligt jobbig situation för så många på så många olika sätt. Att behöva stå bredvid och se sina vänner behandla varandra illa och må dåligt är jättetufft.
Alldeles oavsett vad de väljer att göra med barnet så behöver de reda ut sin situation först, och det känns ju inte som att de har något stabilt att bygga på. Inget kommer heller magiskt lösa sig för att de får ett gemensamt barn. Som läget ser ut nu känns det som att barnet mest kommer hamna i kläm och användas i en kamp mellan föräldrarna.
Jag tycker rådet om att försöka prata med deras föräldrar och skolsköterska var bra. Kanske finns en kurator på skolan eller ungdomsmottagningen som också kan hjälpa till? Kommunen brukar erbjuda familjerådgivning, som kanske kan vara ett alternativ? Det känns som att de behöver hjälp att reda i sin situation, särskilt om det kommer in ett litet barn i bilden.