Jag vill gifta mig, han inte.
Har någon det likadant?
Drömmer om bröllop som aldrig lär hända?
Eller är jag ivrig bara? Det har inte ens gått ett år men oron smyger sig då han säger att han aldrig vill gifta sig…
Jag har alltså inte bråttom… Vill bara göra det någon gång!
- Redigerat 2020-10-15 21:14 av LaPrincipessa
#0: Har du frågat honom varför han är emot att gifta sig?
Det mesta kan man ju göra till sitt eget när det kommer till vigseln (alltifrån maffigt kyrkbröllop, enkel borgerlig vigsel, vigselförrättare på egen vald plats osv.) om det inte är själva "kontraktet" han är emot förstås.
// Harley
- Redigerat 2020-10-15 21:25 av Herveaux
#1: Första grejen är att han inte gillar folksamlingar… Men jag kan tänka mig att göra det i hemlighet bara han och jag.
Andra är nog att han inte tycker det är nödvändigt, jag förstår det men det är ändå ett fint sätt att visa kärleken till varandra och visa att man vill vara med varandra livet ut…
Jag har sagt att jag kan nöja mig med en ring som symboliserar kärleken mellan oss om han absolut inte vill gifta sig. Dock vill jag ju det ändå innerst inne!
#2: Ge honom tid. Efter knappt ett år tillsammans tycker jag det är lite tidigt att börja noja för ett bröllop som kanske aldrig blir av.
Sen är det en del juridik som kommer med ett äktenskap (och en ev skilsmässa, inte för att måla Fan på väggen men det kan bli en kalldusch).
Ni kanske kan kompromissa med en förlovning som en slags medelväg om giftermål känns som en dealbreaker för dig redan nu.
// Harley
- Redigerat 2020-10-15 21:42 av Herveaux
#3: Mycket kloka råd som fick mig att tänka till!
Ska inte stressa på om det, jag ger det mer tid, kanske är det just det han behöver!
Gifter man sig borgeligt är det bara vigselförättaren och två vittnen som behöver vara där. Och brudparet så klart ;) Tror man att bröllop alltid är som på tv med fullt av folk i kyrkan var man står framför alla och blir utstirrad förstår jag att man inte vill!
Eftersom han inte ser det som nödvändigt gissar jag att han inte vet vad det innebär rent juridiskt, så leta reda på sådan information och berätta det. Kanske är något av det viktigt för honom. Det gäller ju saker både under tiden man är gift, saker om en av er dör, om ni väljer att flytta isär, lån, mm mm.
Om det är så att han bara inte tycker det är viktigt så anser jag själv att han borde kunna göra det för din skull, om du verkligen tycker det är viktigt och berättar det.
Nu tänker jag längre fram då förstås. Mindre än ett år tillsammans är lite tidigt att stressa om giftermål ;)
En förlovning låter som en bra start, inget ändras rent juridiskt men det kan kännas mer seriöst:) Eftersom du drog upp det borde du ta tag i det tycker jag, fria :)
Jag tycker också det här med förlovning låter som en bra början.
Förr var det nästan mer regel än undantag att man förlovade sig först och sedan kom giftermålet.
Själv förlovade jag mig efter knappt ett år tillsammans och vi gifte oss efter tre år.
Allt enligt regelboken haha😃
/Maria
Man måste ju inte gifta sig men med giftemål kommer ju lite mera trygghet speciellt för Kvinnor som ofta tjänar mindre än män. Är man inte gifta och bor ihop kan det vara väldigt viktigt skriva samboavtal. Tyvärr är det ju ofta så i ett samboförhållade att Kvinnor ofta betalar förbrukningsvaror som mat och mannen betalar för kapitalprodukter och det kanske var mannen som ägde bostaden som man bor i innan man träffades, vid en separation får då mannen i stort sett allt och kvinnan ingenting även om hon bidragit med pengar till ex. bil är det mannen som står som ägare är det han som får den. Sånt behöver man inte tänka på som gifta men det blir då krångligare gå isär.

#7, fast vad gäller förbrukningsvaror ändras ju inte det åt något håll om man är sambo eller gift. Det är ju privatekonomiska planering, något varje familj är fri att råda över själv. Du kan vara gift och lägga större delen av din egen lön på mat, eller sambo och dela helt lika. Lösöre som köps in i det gemensamma hushållet faller under sambolagen och delas. Det är egentligen bara saker man skaffat innan man blivit sambos som inte delas vid separation. En bostad som man gemensamt köper som sambos, oavsett insats från den ena eller andra, delas alltså vid separation om inget skrivs. Likaså är det ju viktigt att som gifta skriva vad som ska ingå, eller inte ingå i det gemensamma bohaget. Vad gäller exempelvis arv till den ena av makarna? Ska arv ingå i gemensamma bohaget eller ska det skrivas ut? Som sambos är det också viktigt att skriva avtal för att säkra upp vid separation eller dödsfall. Den ena formen gynnar inte någon mer om det går rätt till. Ett giftermål är inte en garanti för kvinnan. Jag är som exempel gift. Min man har studerat i många år och har studieskulder. Jag har inte studerat en dag. Vid separation får jag betala halva hans studieskulder, fast den inte är min. Den är en del av våra gemensamma skulder.
Ts, man kan gifta sig, eller ej. Oavsett är det ingen mening att hänga upp sig på det så tidigt. Ni har mpnga år, förhoppningsvis, på er att bestämma om sådant. Vi gifte oss efter 9 år tillsammans som sambos. Min man ville inte heller gifta sig från början, men vi insåg att juridiken passade oss bättre. Vi har levt hela våra vuxna liv ihop, från gymnasiet, så vi har ändå inget som är bara vårt. Ge det tid och låt inte det solka ner er relation.
Låter inte rätt att du skulle få betala din mans skulder vid en skilsmässa huvudregeln är ju att man ansvarar för sina egna skulder står du inte på lånet så kommer du inte behöva betala för det vid en skilsmässa.
https://lawline.se/answers/far-man-halften-av-sin-makes-skulder-vid-skilsmassa
(Och kan lägga till att sånt som köps in för fritid inte brukar delas ifall man går isär som sambo och saker som köpts in för fritid kan ex. vara en båt, husbil etc.)

#9 ja, huvudregeln är att jag inte kan gå i konkurs om min man har skulder. skulle vi gå isär räknas alla våra gemensamma tillgångar ihop, därefter våra skulder oavsett vem som äger skulden. skulderna dras därefter från de gemensamma tillgångarna, alltså lika min del och hans och därefter delas tillgångarna som är kvar mellan oss makar. det innebär att tillsammans med huslånet, som vi står lika 50/50 på, läggs hans studieskuld till och dras från våra gemensamma tillgångar. våra gemensamma tillgångar delas alltså inte först, och hans skuld dras från hans pott utan jag får mindre ut totalt och betalar av hans skuld med min del av det gemensamma bohaget. på så vis betalar jag av hans skuld.
Fritidsutrustning kan falla in som gemensam och delas vid separation genom samäganderätt. det kan gälla om en sak köpts för gemensamt bruk där exempelvis ena parten står för ägande, men den andra har hjälpt till ekonomiskt genom avbetalning eller insats.
Min man sa precis likadant. Det tog några år att övertyga honom! Att vi skulle förlova oss bestämde vi efter ett halvår (gjorde det efter ett år), men då var han tydlig med att det är ett tecken på att vi är ett par, men innebär inte att vi kommer gifta oss.
Jag var lite listig och pratade om sambo-avtal och hur krångligt det är och att det kostar pengar. Lika bra att vi gifter oss, så finns det ett bra regelverk för alla situationer! Vi gifte oss borgerligt i hemlighet med bara våra respektive barn närvarande och hade en fest i efterhand.