5 år äldre pojkvän
Hej! Jag har träffat en kille som är 5 år äldre än mig. Jag fyller 15 om några veckor (nästa år dock) och han fyller 19 nästa vecka. Vi har varit tillsammans ca 3 veckor men har har it sagt något till nån eftersom jag är rädd att jag inte ska få vara med han mer. Han är jättesnäll och skulle verkligen aldrig skada någon, men han har haft tuff uppväxt och tidigare drogproblem. Han har varit ren i några veckor och jag är jätteglad över det, han ska få behandling och den hjälp han behöver. Men vad skulle ni sagt om eran dotter berättat detta för er? Det är ju såklart inte det bästa att en 14 åring ska vara tillsammans med en 19 åring som dessutom har problem med droger, men jag vet inte riktigt vad jag ska göra. Jag ska tillägga att han absolut aldrig skulle ge mig droger, han bjuder mig inte ens på en cigg ifall jag skulle vilja ha. Han är rädd om mig och jag känner mig trygg med han. Bör tillägga att han inte hänger med andra missbrukare utan han har mer tagit droger eftersom han mått dåligt
Jag tror nog varje förälder skulle få hjärtat i halsgropen om ett så ungt barn kom och berättade dels om en så pass mycket äldre partner och som dessutom haft drogproblem. Som förälder skulle jag kräva att få träffa den personen rätt ofta för att bilda mig en uppfattning med vuxna ögon.
Åldersskillnaden i sig är inget problem, men just nu är du ett barn och han en ung vuxen. Det kan man aldrig bortse ifrån. Om några år är det inget dramatiskt alls.
Såvida du inte är en ovanligt erfaren och mogen 14-åring (det tycker ju de flesta att de är, och det tyckte även jag - då) så har jag svårt att förstå varför en 19-åring väljer en så ung person. Är han för omogen och rädd för att ha en mer jämnårig flickvän? En ung person kan man lättare manipulera och lura, det känns inte kul att höra, men så är det tyvärr. Ju yngre man är desto mer gott tror man om folk. Med erfarenhet blir man lite mer luttrad.
Man måste betrakta alla människor som individer, men visst är det komplicerat när det finns missbruk med i bilden. Det finns många som tar sig ur det och lever ett gott och välordnat liv sedan, men än så länge är det alldeles för tidigt att säga något.
Även om han inte umgås med andra missbrukare så behöver han en langare för att få tag på narkotika, och langare rör sig i kriminella kretsar.
Vara ren i några veckor klarar många, det säger ingenting egentligen. Missbrukare är mästare på att manipulera sin omgivning, det måste du ha klart för dig.
Och egentligen så känner du honom inte alls. du känner bara den person han visar upp för dig just nu, jag tycker absolut inte att du skall träffa honom mer. Dina föräldrar gör fel om de inte förbjuder dig att träffa honom. Men du måste berätta, om det händer dig något måste de veta om att ni ses. Om han har ärliga avsikter så kan han släppa dig ett tag, ta itu med sina problem och sedan ta upp kontakten igen.
Det låter som en farlig situation. Du är så ung. Han är redan missbrukare.
Han har lång väg att gå och måste jobba med sig själv under behandling.
Han borde inte ha börjat umgås med någon så ung före han fått ordning på sig och livet.
Du är för ung för att låsa dig vid någon som har mycket problem och troligtvis kommer ha länge. Låt honom jobba med sig och hörs i framtiden när han varit ren något år.
Men börja med att prata med din mamma.

Som förälder skulle jag med visst fog vara orolig.
Stolt ägare till tre La permer
Räkna ålderskillnad i procent så ser du problemet. Fem år när man är 45 och 50 blir liten procentuell skillnad. 14 och 19 blir enorm.
Jag skulle också ställa mig frågan vad någon som borde gått ut gymnasiet har gemensamt med någon som går i högstadiet. Hur förväntar man sig att en vardag i det förhållandet ser ut?
Skillnaden i ens liv ser ut är också rätt liten när man väl börjat jobba, även om man är olika gamla. Men när den ena inte ens börjat gymnasiet och den andra borde ha tagit studenten är milsvid.
Det hela låter väldigt osunt. Och då har jag ändå ignorerat bitarna om beroende.
Mvh // Johan
#0: Vare sig du är yngre, jämnårig eller äldre så är det här fel tid för honom att inleda en relation. Precis som andra är inne på så kommer han behöva lägga all tid och kraft på sig själv den närmaste tiden.
Likaså är det skrämmande lätt att hamna i ett medberoende även med en nykter missbrukare. Är man dessutom ung så kan jag tänka mig att det blir ännu enklare att trilla i den fällan.
Jag tycker inte ni ska ha en fortsatt relation.
// Harley
Jag skulle nog ha blivit ganska förskräckt som förälder i ditt fall. han kanske inte bjuder dig eller ger dig något nu, men det är ingen garanti för hur det kommer bli sedan.
Om du inte vill lyssna till oss som endast förälder, så lyssna då till en mamma som har en son som missbrukar.
Min son har missbrukat i 3-4 år, från början var det "bara" för att han mådde psykiskt dåligt (Han har ADHD). Men sen blev det bara mer och tyngre grejer han stoppade i sig.
Han var tillsammans med en tjej i samma ålder, men jag avrådde henne att vara med min son just nu, vilket gjorde väldigt ont, för det var en jättefin tjej.
Så svaret på din fråga …Nej du skall inte vara med honom just nu, och du bör prata med din mamma ifall något skulle hända.
- Redigerat 2020-12-10 12:26 av Draken
#5: ja i den åldern, kär och äldre kille med problem ser jag bara att det blir medberoende som resultat.
Och han kommer som de flesta ha återfall. Må dåligt. Och ts kommer känna att hennes uppgift är att rädda honom. Och det går inte att rädda andra.
Snabbt svarat…lägg av. Har han en kommit in på det så fortsätter han även om han säger att han har slutat. I den åldern som han är , är man väldigt påverkbar av sina kontakter, faller lätt tillbaka till alla synder för han tycker att det är skönt att ta sina droger utan att du vet om det. Du kanske kommer att upptäcka det med tiden o då kan det vara försent.
Ha ingenting med någon som har med droger att göra.
Vill du ha ett bra o SÄKERT liv så skall du ta dig ur det här.
Har man en gång börjat med det här är det väldigt lätt att återfalla med det här.
Ha ett bra liv o tänk på om du vill skaffa en familj med en trygghet o säkerhet för dina barn som jag hoppas att du får.
Tänk väldigt noga o fall inte för att han är så vacker eller så.
Tiden kommer när du finner någon som du känner för.
Akta dig för det här.
KRAM från en vän i fjärran… Tänk… jag tycker om dig…
Vill inte att du ska må dåligt om 5 år….