Relationer iFokus

Relationer

Läst 370 ggr
Anonymos
0

Vill han fria?

Min partner har aldrig någonsin lyft tanken om förlovning eller giftemål men började småprata för dryga månaden sen om det. Senaste veckorna har jag lagt märke till att det dyker upp ringförslag på annonserna när jag är inne på någon form av social medie… Indirekt får jag upp förhoppningen ”tänk om…” men jag blir så hemskt besviken också när det inte faller in. Jag vill inte gå och hoppas och utsätta mig själv för den besvikelsen. Vad borde jag göra?

/Anonymos

OberonsMatte
5

Fria själv!

Sajtvärd Katter iFokus

Emo
1

Kolla årtalet i almanackan och läs vad OberonsMatte skrev!

Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

Karmatarerskanise
4

Man kan väl drömma och hoppas på ett frieri oavsett vilket år det är. Jag vill bli friad till, inte fria.

Ts prata med honom och känn av pulsen. Är han intresserad av förlovning.

sp0ngeb0b
1

Du kan ju prata om förlovningar, frierier med honom utan att rakt ut fråga om han tänker fria. Typ "åh jag såg en video på någon som friade" eller "jag hade lätt velat ha den här sortens blommor på mitt framtida bröllop". Känn av hur han verkar ta emot det, som #3 skriver. Sen kan det faktiskt också vara att annonserna dyker upp bara för att ni pratat om det (ja, så luriga är våra mobiler idag, har hänt mig flera gånger). Men förvänta dig inget. Försök intala dig själv att inget kommer att hända. Alternativt fria själv, om du så önskar. Jag själv hade hellre väntat ett tag och sett om han hade friat till mig, hehe. Jag är medveten om att det är 2021 och jag är definitivt mega-feminist, men gillar tanken på att någon planerar en sådan sak för mig och överraskar mig. Så jag förstår till 100% om du vill bli friad till, det är inget man behöver shamea folk för även om det är 2021.

Karmatarerskanise
0

Säg rakt ut att min dröm är att du en dag friar 🤗

[Devya]
2

#4: Jag vet inte, det känns lite väl manipulativt och ingen strategi som jag skulle rekommendera. Jag skulle rekommendera att diskutera öppet med ens partner om förväntningar och önskningar i ett förhållande, oberoende om det gäller små eller stora saker. :)

sp0ngeb0b
0

#6 Det beror ju helt på hur man gör det, om det är manipulativt eller ej. Att nämna det, prata om det osv - det behöver inte vara annat än ett normalt samtalsämne. Då får man ju förhoppningsvis en känsla för hur partnern känner i frågan utan att behöva fråga rakt ut om hen vill gifta sig eller ej. Och det är ju inget som behöver hålla på speciellt länge heller. Det behöver ju inte vara manipulation bara för att man inte går rakt på sak, men håller med om att gränsen kan vara lite otydlig. :) Så bra poäng och bra att tänka på så klart. Håller annars med om att rak och öppen kommunikation är bäst, men just med frierier ska det ju gärna vara en överraskning och då känns det ju lite tråkigt om man spoilar allt genom att ställa frågor. Sen kan man ju så klart diskutera hur man känner för giftermål, och som du säger förväntningar och önskningar av ett förhållande. Men jag menade mest ifall man vill försöka luska lite i om det eventuellt är ett frieri på g, utan att fråga rakt ut. :)

Fridaaaa
1

#2 Fria kan kvinnan göra närsomhelst.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Emo
0

#8 Vi lever på 2000-talet. Nu är det 2021 inte 1921. Då var sederna annorlunda.

Du missuppfattade nog vad jag menade.

Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

Fridaaaa
1

#9 Din kommentar kan tolkas som att du menar att hon skulle fria när det är skottår - så du som skrivit luddigt.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.