Relationer iFokus

Relationer

Etikettgrannar
Läst 477 ggr
Lia
2

Ljudliga grannar

Jag blev så full i skratt, för här sitter jag i vardagsrummet i tystnad och försöker lista ut var det märkliga ljudet kommer ifrån. Det var visst de nyinflyttade grannarna som hade sex i sitt vardagsrum en trappa upp.

Det är ganska tyst här annars, grannarna som ständigt spelade dansbandslåtar dygnet runt fick inte bo kvar. Vi har en granne med hund bredvid oss som skäller då och då, men det stör inte oss. Sen har vi "den galna kvinnan på vinden", som jag kallar henne i mitt huvud. Hon bor inte på vinden såklart, utan diagonalt ovaför oss. Men hon skriker oerhört mycket, och skrattar lite som en galning. Gråter gör hon också ofta. Om vartannat. Vi ringde på en sen kväll för att fråga om något hade hänt, eftersom det var ett så hotfullt skrikande. Men hon skrek bara på katten, sa hon. Frågan är om hon är galen nog att göra det eller tro att vi ska gå på det. Hm. Så hon påminner lite om den galna kvinnan på vinden i Charlotte Bröntes Jane Eyre.

Nåja, jag satte igång musik nu i alla fall. Men situationen fick mig att tänka på de här grannarna och andra vi haft. Personligen hade jag inte haft något emot mindre ljud då jag är uppvuxen i hus med långt avstånd till grannar och väldigt lite ljud över lag. Men så länge det är tyst efter kl 22, som det ska vara här, så trivs jag bra med ljudnivån här. Och så började jag också fundera över hur ni andra har det. Har ni ljudliga grannar? Är det störande? Lustigt? Ger liv till byggnaden? Är det tyst? Har ni kanske eget hus med grannar i närheten som låter? Eller bor ni mitt i ingenstans ensamma? Kanske det till och med är ni som är högljudda? Trivs ni med ljudet omkring er? Berätta!

Karmatarerskanise
0

Har ingen som låter så det stör. Min mamma är dock omringad av barnfamiljer som låter fram till 00 på nätterna.

[Moon AppleGrey]
1

Någonstans i huset är det en som har dille på att borra efter 20 på kvällen.
Ibland har det varit nära midnatt.
Det dryga med det är väl att den borrar långsammare i tron att det hörs mindre (vilket det naturligtvis inte gör).
Borrar även under dagtid, så det är mest därför detta är så störande.
I synnerhet om det görs på söndagar då det är förbjudet enligt brf.
Vid något tillfälle så dammsögs det efter 22…
Det är också någonstans i huset en man som ungefär en gång i halvåret "skriker" några gånger. Aldrig förstått varför.

Har en barnfamilj på samma våning, men ljudet därifrån får man tåla tycker jag.

oh-la
1

Jag vill ha tyst hemma. I tidigare lägenheter har det varit blandat bland grannar, och även hur husen fick ljud att vandra. Sista lägenheten vi bodde i var helt hopplös att förstärka ljud. Höll på att bli galen emellanåt. Visst, man vänjer sig vid ljud, men nu när jag bor mitt i skogen med 300 meter till närmsta granne inser jag att jag vill ha det tyst.

[pamo]
0

Hade en granne jag hade krig med, hon la lappar i min barnvagn om jag hade den 5 min i porten o hon råka gå förbi eller liknande. Får ej stå vagnar i porten, men har några gånger när dottern somnat i vagnen eller jag haft mycket att bära varit tvungen att ställa den där (barnvagnsförrådet är fullt av rullatorer så måste köra ner den för en trapp ner i cykelkällaren). Hörde henne även ha se m sin tjej så jag dunka i väggen, då börja hon skrika o slog m en hammare eller nåt så min dotter vakna, gick då o ringde på men då våga hon inte öppna. Hon la ut post hon inte ville ha i trappen osv. Ringt på flera går när hon lagt lapp, sina sopor i trappen, haft fester trots corona osv, hon har aldrig vågat öppna. Våga inte titta på mig ute. Hon flytta för ett tag sen iaf, enda jag hör nu är när han som flytta in nyser, gäspar eller hans dotter sjunger eller liknande. Jag bor i lgh så har inget emot normala ljud, men vill absolut INTE höra mina grannar ha se, eller ha en fest i "mitt" vardagsrum för att grannen spelar hög musik o har massa folk hos sig sent på kvällen. Jag har en vild och högljudd 2,5-åring, så jag har ingen som helst rätt att klaga på att folk låter på dagen ;)
Har även 2 gamla grannar som ALLTID bråkar o skriker på varandra.. Har ringt polis flertalet ggr pga detta, men gett upp. Polisen åker dit, ibland är dom tysta någon vecka, ibland 1 h. Annars är det ganska lugnt o stillsamt. Lyhört här, så man hör grannens tv då o då, men inget värre :)

Zadeira
1

Jag bor i lägenhet och känner att lite får man acceptera, men jag är så förvånad över att mina grannar hörs så lite.

Jag hör den enas toalettbesök på kvällen då hans badrum ligger intill min sängvägg och jag lägger mig före han gör kvällens sista bestyr. Man hör klonket när han sätter sig, hur han drar ut papper ur den där pappershållaren till toapapper och sen spolar det en stund i kranen när jag inbillar mig att han bortsar tänderna. Tack och lov hör jag inga detaljer. Men det har blivit lite av en grej att jag nästan ligger och väntar på det innan jag kan somna.

Liz85
0

#0: vad har ni för väggar i ert hus?? Pappväggar?

Jag har aldrig bott i hus som varit så lyhörda.
En gång i min första egna lägenhet hörde jag visserligen grannarnas musik lite. Ttor de hade en större fest. Men grannen verkade ha samma musiksmak som mig så jag somnade till deras musik. :)

Här är det inte heller särskilt lyhört. Det är mest det som sker i trapphuset som man hör. O jag kan dammsuga mitt i natten eller lyssna på musik sent på kvällen om jag känner för det. Utan att det stör någon.

Åsa S
0

Det låter väldigt lite från mina grannar och då sysslar min granne ovanför mig med musik + hans dotter sjunger, han var musiklärare i sitt hemland.När jag flyttade in hörde jag allt som hände i trapphuset men jag skaffade en säkerhetsdörr och efter det är det rätt tyst

Lia
0

#6 Vi kan inte höra tv, dammsugare eller egentligen några andra ljud annat än om någon skriker väldigt högt eller spelar hög musik. Första tiden trodde vi nästan att vi var ensamma i huset. Så jag tycker inte att det är speciellt lyhört här egentligen. Grannarna måste ju nästan ha velat bli hörda så mycket de lät här i eftermiddags.

[pamo]
0

#8: Finns ju sjuka människor som tänder på att folk hör/ser…

Garm
1

Grannarna ovanpå oss stampar i golvet både dagtid och kvällstid. Det liksom hoppas hårt i golvet (av barn). Bor i trähus, så det hörs väl. Vi hör även deras skrik. Mor-dotter (ca 10 år) som kommer i konflikt ofta, särskilt tidigt om morgonen och vid läggdags om kvällen. Det är lugnt när dottern är hos pappan och då hörs inget alls. Det är hon som skriker allt hon kan och stampar/hoppar.

Jag är glad vi inte har någon under oss, där finns bara vår carport, för vår son hoppar rätt bra i golvet han också och stökar med leksaker över golvet.

Bor man i lägenhet får man liksom "räkna med" lite ljud, men det finns ju gränser. Det är många här i området som ringt om vår granne, t o m de som bor i huset snett mitt emot, men inget händer. Jag tror det kanske hörs värre ut, än det gör ned till oss.

Vi flyttade in i vår lägenhet i oktober, har inte ringt om störningarna, men vi kanske borde? Nåja, vi får se vad som sker i framtiden.

Har bott i lyhörda lägenheter, men även i lägenheter där jag aldrig hörde något av grannarna. Nuvarande lägenheten är bara lyhörd vid stamp och gallskrik och det sker ju inte hela tiden, så det kan jag nog leva med.

[Mia-45]
0

Här är det 4 lägenheter och lyhört som tusan.
Grannen ovanför är ganska ljudliga av sej då de har småbarn. Inget jag störs av.
Men ofta väcks jag av oljud tidigt på morgnarna. Men det får jag ta eftersom vi alla trivs med varandra här.

Jag bor längst ner i huset så de andra störs jag inte alls av.
Har haft andra grannar här innan som det blivit bråk med…polis som man fått ringa efter då det vart misshandel och bråk hos granne…
Men nu är det lugnt och skönt.

[pamo]
0

#11: Haha vi som har småbarn uppskattar tålmodiga grannar ;) Jag har en alkisgranne under mig, han har dunkat i sitt tak nångång när min dotter sprang runt o lekte. Antar att han va full eller bakis. Min dotter rullade även ut en liten leksak på balkongen som råkade åka ner på hans balkong, jag ringde på för att be om ursäkt och få den tillbaka men ingen öppna. Skrev en lapp, men antar att han kastade leksaken för vi fick inte tillbaka den. När jag flyttade in bodde även hans son där o brukade ha fest, dom satt på balkongen och rökte på så röken kom upp till oss o hela lgh luktade…. Jag fattade ju inte att ventilerna gick att stänga, så dröjde säkert 3-4 månader innan min sambo visade mig detta (han jobbar borta en del så inte hemma alltid).

[Mia-45]
1

#12: Klart det är liv med småbarn men de måste ju få leka.
På dagarna är det liv men jag störs inte alls av det.
Jag stänger av och hör det snarare inte istället…hahahah
Värre tidiga morrnar men bara att gilla läget.

Värre med stökiga grannar som super och spelar hög musik..men det har vi ingen som gör här.

Ria74
2

Jag bor i ett hus som är extremt lyhört.

Allt hörs, toabesök, spolande i vattenkranen, garderobsdörrar som öppnas, tv, radio, prat. Ja kort sagt allt.

Jag har barn, som nu visserligen är 8 år men som garanterat hörs. Ena grannen är ett yngre par som just flyttat in och den andra grannen är en ensam tjej med en hund.
Jag hör i princip allt dom gör men störs inte av det.
Är väldigt tolerant mot ljud, jobbar på fötskola så jag är van att det är ganska hög ljudnivå och har lärt mig att inte störas av det.
Vi har bra kommunikation i huset och skulle det vara någon som blir störd är det bara att ringa på hos varandra och be om att ljudnivån ska dämpas.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

_Fisken
2

I vår lght hörs det inte mycket från grannarna - utom när Leksands IF gör mål på ishockeyn. Då vrålar grannen och jag hör det svagt. Det är bra för då slipper jag se den äckligt spännande matchen.