Ledsen och besviken på min man
Jag och min man har varit gifta i över 30 år. Vi bor utomlands och har barn. Vi kom överens om att ha gemensam ekonomi från början. Nu efter 30 år tycker min man, att det han har tjänat utöver en vanlig lön, är hans pengar. Jag har jobbat utanför hemmet från och till men vi kom överens om att jag jobbarn när jag hittar jobb. Jag har sköt allt hemma, barnen, kontakt med immigration, bank, skola, sjukvård mm. Vi har bott i ett utvecklingsland och byråkratin kan vara överväldigande ibland. Likaså skolan som kräver att man finns tillgänglig hela tiden samt körande och hämtande till och från skolan några timmar varje dag. Vad jag vill säga är att jag inte har legat på soffan och ätit praliner utan jag har verkligen bidragit med min del.
Vårt äktenskap knakar i fogarna nu och om vi skulle skiljas så har jag inte så mycket pengar. Vad jag oroar mig för mest är att jag knappt kommer ha någon pension när det blir dags. Han kommer ha det gått ställt och har inga problem med att klara sig när han blir pensionär. Jag tycker det är ett stort svek! Jag tycker att jag också har rätt till våra pengar så jag kan klara mig när jag går i pension.
Vad tycker ni? Är alla pengar hans?
Ledsen fru
Nej, alla pengar är inte hans. Ni ska göra en rättvis bodelning. Har ni skrivit äktenskapsförord?
Kontakta en advokat!
#1: Nej, vi har inte skrivit något äktenskapsförord. Jag måste ta reda på vad som gäller i landet där jag bor men det får bli efter pandemin. Jag ska kontakta en advokat som du säger.
Tack för ditt svar!
#0: Som gifta delar ni på allt förutom småsaker som ni använder själv dagligen såsom mobiler om du förstår vad jag menar. Men pengar inkomst bostad bil mm delar ni på vid ev skilsmässa.
Men som svar på din fråga
Har man haft gemensam ekonomi så pass länge så tycker jag det är fel att helt plötsligt dela på det
Med tanke på att det kanske är landets lagar som gäller ifall man bott länge utomlands?? Så kan det ju vara bra prata med en advokat det är nog svårt för oss i sverige att gissa oss till vad som gäller. I en del länder har ju kvinnan rätt till ett ofta rätt bra underhåll vid skilsmässa ifall de varit hemmafruar och liknande
Du sitter verkligen i en knepig sits. Även om ni gör bodelning nu kan du knappast tilldömas något årligt tillägg till din usla pension.
I ett utvecklingsland känns det inte precis som om en skilsmässa skulle gynna kvinnan om det nu är landets lagar som gäller.
Enligt svensk lag kan inte din man behålla någon inkomst som något "eget" vid en bodelning om ni inte har äktenskapsförord som stipulerar just det.
#4: Ja, jag ska prata med en advokat så fort pandemin är över och ta reda på vad som gäller här.
Tack för ditt svar och tack alla andra också som svarat! Det känns skönt att få stöd och prata med andra när man känner att man är nere på botten. Det värmer i hjärtat!
#7:
Håller med dig till 100 % , visst är det orättvist för dessa Kvinnor som "väljer" att vara hemma med barnen , för att man tidigare bestämt det med mannen.
Så förändras livet . Hur ska man göra då??
Jag ångrar verkligen inte att jag har förvärvsjobbat medans barnen växte upp. Fick egna pengar att "köpa nåt för" .
Det är liksom att man blir starkare av det.
HH 🙂
#8:
Ta kontakt med en jurist som du kan ställa frågor till. Det kan vara väl investerade pengar. En form av utbildning och pensionsförsäkring.