Relationer iFokus

Relationer

Etiketter: känsligtotrohetpsykologiifokusskolai-förhållandetrelationerhjälpadhd
Läst 299 ggr
Mickan_2007
0

Vill vara med mig VARJE dag...

Jag är tsm med en kille som är 17, själv är jag 14 och vi blev tsm för ca 3 dar sedan hehe. Vi har träffats en gång innan och det var väldigt stelt haha. Han vill vara med mig varje dag och när jag skriver att jag inte kan vara med honom för exempel läxor, så undrar han varför och säger att han exempel kan hjälpa mig. Grejen är att jag vill ha lite space från honom. Jag vill ju att vi ska umgås. Men då ska det inte bara bli någon dag för att HAN har tjatat. Utan ibland måste det även vara JAG som kontaktat honom. Han är väldigt aktiv på sociala medier och ringer mig hela tiden. Fast jag sagt att jag inte hinner prata. Visst gillar jag honom, men ibland vill man bara ha lite space. Tips på hur jag kan få honom att inse det utan att göra honom ledsen och besviken?🥺

Dagnykatt
1

Förklara att det är ovant och känns konstigt att plötsligt ändra om hela livet. Tycker han borde förstå att det är viktigt för dig att sköta skolan. Det blir bara jobbigt för er båda om du inte gör dina läxor som du borde och det börjar gå dåligt i skolan. Då får du bara dåligt samvete och blir stressad. Att han vill hjälpa med läxorna tror jag inte funkar, det kommer nog bara ta dubbelt så länge och det kan vara svårt att koncentrera sig med en annan person bredvid. Speciellt om man är nykär!
Förklara för honom att du vill hinna börja sakna honom mellan varven. Det är inte heller dumt att säga att du är van att ha egentid och behöver få varva ner och tänka i lugn och ro för att må bra. Då blir du också roligare att umgås med.

Dagnykatt
4

#1: går också att säga att han får ringa eller ni kan träffas till exempel kl. 18. Men fram tills dess måste du få vara ifred och göra läxor eller annat. Efter kl 18 är du tillgänglig och ni kan prata eller hitta på något, men inte en minut före! Sätt gränser redan nu i början. Han måste kunna acceptera dessa!