Relationer iFokus

Relationer

Läst 259 ggr
[Sundances]
1

Gemensam ekonomi då lånar han ut pengar

….utan att ens ta upp det med mig. Vi har hel gemensam ekonomi. Hans är mitt o mitt är hans. Men nu är jag arg. Igår lånade han ut en mindre summa pengar till en snubbe han känner som också är dålig på att betala tillbaka. Till saken hör att jag tål inte denna kille heller. Han är en parasit och har tidigare utnyttjat min man som då fick vara taxiverksamhet o hämta o lämna NN flera ggr i veckan utan betalning. Tidigare 1 gång som.jag vet har jag kommit på att min man lånar ut pengar till NN och sen inte gör någon ansträngning att få tillbaka dem. Och NN betalde tillbaka dem efter 2 år!
Igår ringde NN märkte direkt att det var något för min man gick ut o pratade
Jag frägade vad ville NN nu då för han hör bara av sig när han behöver något. Han ville låna pengar. Ok? Sa jag. Så jag har lånat ut till honom. Jag blev JÄTTEARG! Min man tog då av mina/våra pengar o gav till snubben. Jag sa vad jag tyckte. Då säger han. Om jag vill ge honom pengar så gör jag det!

Ok…nu känner jag mig riktigt överkörd. Han sa förövrigt åt mig att bara hålla käft. Nu undrar jag om jag överreagerade? Jag anser inte det. Jag har barn i ett annat äktenskap vuxna barn. Kan tillägga att jag ALDRIG skullr ens ge dem pengar vid lån utan min mans accepterande. Och han har vid något tillfälle blivit arg när jag lånat ut 100 kr till mina barn. Ska jag då nu säga…JAG VILL GE DEM PENGAR SÅ DÅ GÖR JAG DET VAR TYST!

Jag hade velat att han hade tagit upp det med mig. Jag hade sagt nej men ialf jag lånar inte ut pengar!? Lr för 17 säg till snubben vi har gemensam o min fru vill inte låna ut.

Så nu måste jag ta upp detta med min man igen. Han vet att jag inte vill o ändå gjorde han såhär. Fjäskat för en parasit o gör sig ovän med sin fru.
Tycker det finns oskrivna regler gällande respekt…Och pengar

Niklas
3

Jag håller med dig. Han borde kolla med dig först om ni inte har en stående överenskommelse. Jag tycker du ska prata med honom och bestämma gemensamma regler för sånt där.

Att han blev arg den här gången kan ha berott på att han kände sig pressad mellan NN och dig.

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

Draken
0

#0: Håller med dig. Tycker inte du överreagerade.

Vi har gemensam ekonomi, och vi tar alltid upp det med den andra parten om vi skall/kan låna ut pengar. Även om det gäller våra gemensamma barn som är utflugna

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis

Maria
0

Håller med övriga här.
Vi har alltid haft delad ekonomi och alltid sagt till om minsta uttag.
#0 Det är nästan så man undrar vad vännen har för hållhake eller också tycker din man om honom väldigt mycket.

/Maria

_Fisken
0

När man har gemensam ekonomi så vilar allt på att man har en känsla för vad som är rätt och fel när man spenderar pengar ur gemensamma kassan. Han spelade inte enligt reglerna menar jag och du hade all rätt i världen att bli arg. Vad göra? Ta ut lika mycket pengar ur kassan som han lånade ut och ha dem som dina egna pengar.

Niklas
0

#3: Det kan också vara en gammal dålig vana att låna ut till vännen. Såna kan vara svåra att bryta. Jag har suttit i den situationen. 🙂

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

Maria
0

#5 Ja det kan bero på mycket så jag tycker man ska tala ut om detta ordentligt.

/Maria