Relationer iFokus

Relationer

Läst 599 ggr
Anonymos
0

Vad säger instagram-reklamen (förlovning)?

Hejsan,
De senaste månaderna har jag fått ”märkliga” reklamer på min instagram om förlovning, ringar osv. Ofta från samma företag men nu har det börjat komma med reklam från smyckesaffär här i stan. Min sambo säger att förlovning inte är något som han ens har tänkt tanken på än… MEN varför får jag så mycket reklam om förlovning och det då? Är jag knäpp som tänker att han googlat på det? Jag har raderat min sökhistoria flera gånger men det uppkommer ändå… Vad baseras ens reklam på insta om?

Grejen är väl att jag får falska förhoppningar när det uppkommer & jag sedan vet att han inte ens har en tanke på det… han följer inte sidorna jag får reklam om heller!!

/Anonymos

Maria
0

De kanske riktar sin reklam till specifik åldersgrupp eller liknande?
Har ni samma konto?

/Maria

Mitchika
3

Jaa du, dom där reklamerna kan vara roliga att försöka lista ut ibland.

Facebook har den senaste tiden spammat mig med reklam om IVF och vart jag och min kvinnliga partner kan vända mig för att få donationer och garanterad befruktning. Jag är singel, jag har inga barn och jag har aldrig varit intresserad av att skaffa barn.

Det enda jag kan komma på som kan ha triggat den reklamen är att jag ofta söker på namnförslag och namnlistor, då jag spelar spel likt The Sims och annat där man döper sina simmar och "behöver" komma på olika namn. Ibland hamnar jag på sidor med namn i stil med "100 mest populära bebisnamnen i Norden med max 3 vokaler, minst två uttalsvarianter, minst tio olika stavningsvarianter och som inte slutar på Ä" och liknande och jag är säker på att det tas in i beräkningen för annonser som ska visas för mig.

Lägg till att jag ibland hamnar på Gravid iFokus eller Barn iFokus genom "Senast på iFokus" och så har dom lite att gå på där.

Det kan vara som Maria säger att dom riktat in sig på min åldersgrupp också. Jag är över 30 och spammar inte Facebook med bilder på barn, klockan tickar, o.s.v.

Om du har sökt på något relaterat till bröllop, förlovningar, förlovningsringar, klickat på Instagrambilder eller videos relaterade till det etc. (även om det inte är på Instagram) så är det lagrat och dom som ansvarar för annonser (eller åtminstone deras system) har koll. Där hjälper det inte att radera din sökhistorik, den datan har redan samlats in.

Om han säger att han inte sökt på det och inte har en tanke på det nu så hade jag definitivt trott på honom med tanke på hur "smart" reklamen har blivit dom senaste åren.

Sajtvärd för Pokémon iFokus och The Sims iFokus 🐺

"Hark, hear the howl that eats the moon alive" - Tell Me What the Rain Knows

Carmarino
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Det är inte bara på Instagram och Facebook det blir fel. Fick ett vykort i brevlådan igår med bl.a. den här texten. Eftersom det inte var adresserat till någon så gissar jag att de delar ut det till alla. I vår trappuppgång är det bara en familj som har barn. Övriga är antingen pensionärer eller har barn som flyttat hemifrån för länge sedan. 🤪

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

sp0ngeb0b
1

Det kan vara om du har googlat, skrivit eller sagt något som har med förlovning, ringar, giftermål eller liknande att göra. Jag märker att reklamen på sociala medier snappar upp saker jag enbart har sagt rakt ut men aldrig skrivit eller googlat på. Kanske någon du känner har förlovat sig? Har du pratat om att du vill köpa någon ring/smycke? Tittat på relationsprogram på teven/online?

Anonymos
0

Lite sent svar men livet har kommit emellan, dock ingen förlovning :p
Grejen är att min sambo inte uttryckt att han googlat på det (jag har eller inte velat fråga ifall att…). Vi har vart ganska mycket hos kompisar i sommar och då har inget sådant kommit upp men så fort vi kom hem igen så dyker det upp. Jg har inte kollat något om ringar, heller inte pratat direkt om det vilket är det lustiga & får mig att undra :p Jag tittar heller aldrig på serier/andra program som rör bröllop osv!

/Anonymos