Opassande beteende/skämt
Hej.
Jag har en fråga som jag skulle behöva flera perspektiv på för att se om jag överreagerar eller om det faktiskt är så problematiskt som jag upplever att det är.
Frågan lyder: hur skulle ni reagera om er partner och en av era vänner började dra sexuella skämt med varandra?
D.v.s att dra saker som sägs i en konversation mot att de två skulle ligga med varandra eller ha något hemligt förhållande bakom ryggen på dig.
Min partner och en av mina kompisar gör nämligen det. De första gångerna reagerade jag inte så mycket för jag litar på min partner och det var främst hon som skämtade med honom och han skrattade lite tillbaka bara. Men nu har de utvecklats till ömsesidiga skämt om att de skulle ligga med varandra och de dras i princip varje gång vi träffas och det börjar bli tröttsamt och uttjatat. Vi är liksom vuxna människor och det känns som tonårsbeteende. Jag känner mig ju även osäker nu om detta bara blivit en jargong dem i mellan eller om det faktiskt ligger någon sanning bakom det de säger; inte att de faktiskt gjort något utan mer att det kanske finns i fantasin från bådas håll. Känns konstigt att skämta om något gång efter gång när ingen annan skrattar.
Jag har tagit upp det med min partner men han tycker att jag överreagerar och menar att han inte kan hjälpa att säga såna saker för han är en sån skämtsam person, vilket han inte varit de 3 tidigare åren tillsammans och därav min starka reaktion på det hela.
Så snälla ge era åsikter och tankar om detta beteende, för jag vet inte hur jag ska hantera det då jag aldrig blivit satt i en sådan situation tidigare. Det skulle aldrig falla mig in att ”skämta” om sådant med andra då detta inte är något som enligt mig är roligt att skämta om, men jag vill samtidigt inte framstå som någon svartsjuk galen flickvän som inte tillåter min partner att göra saker om jag säger ifrån ordentligt.
#0: du överreagerar inte i mina ögon. Din kompis är så okänslig och inte respekterar dig är ingen vän. Man vet vart gränsen går . O att de fortsätter även när de ser att du är upprörd är brist på respekt. Va jag tror så är din kompis sugen på din kille. De är min tanke. Man har rätt att reagera men de är hur man regerar som sätter gränsen. Du borde ta snack med din vän och sätta tydliga gränser för va du tycker är fel. Accepterar hon inte de så dumpa den vännen. Och kanske försöka vrida på allt om hur din kille hade tyckt om de var du som skämta sexuellt med han kompis. Ibland må man ge dom en tydlig bild för att de ska förstå. Stå på dig låt dig inte bli överskörd.
Dianabuala
#1: tack för svar! Ja mina tankar har glidit mot att hon vore sugen på honom. Vi har varit kompisar i snart 10 år och det är verkligen förvirrande för mig hur hon kan bete sig så, samtidigt som jag har haft svårt att avgöra om det är jag som är överkänslig eller om det faktiskt är fel. Jag har därför heller inte velat starta något drama med henne om det är så att jag varit överkänslig. Jag är ganska konflikträdd så jag ger mig inte gärna in i en konflikt om det inte är så att jag är helt säker på min sak. Men jag bör ta mod till mig och säga ifrån.
Jag kan tro att min partner blir lite smickrad av hennes intresse då han haft problem med självförtroendet. Vi har haft väldigt tydliga gränser tidigare i förhållandet då han var ganska svartsjuk pga sitt dåliga självförtroende. Därför kom det lite som en chock när de började skämta med varandra om såna grova saker och alla de gränser vi tidigare haft verkar endast gälla mig.
#0: Jag tycker inte du överreagerar, dels när det skämtas ofta om det även fast det är uttjatat samt att du sagt ifrån att du inte uppskattar det så blir det ju respektlöst mot dig att fortsätta. Sen om det enbart är skämt eller något annat som ligger bakom det kan jag inte uttala mig om men förstår att du reagerar och börjar fundera. Tror du får prata med dom.
#3: tack för svar!
Ja jag har ju vanligtvis inga problem när personer skämtar lite om sex och sånt. Men när det blir riktat mot ens partner från en nära vän med väldigt grova saker blir det obekvämt. Och det är ju därför jag reagerat starkare först nu när det sker allt oftare och med grövre skämt för varje gång.
Jag har pratar med min kille som förstod vad jag menade, även om han tyckte att jag var lite överkänslig. Men jag måste ju prata med henne för jag vet att hon inte kommer sluta förrän jag säger ifrån ordentligt.
Men då kan jag ändå bära med mig och stå på mig att det inte är jag som är överkänslig och att det inte är fel att anse det olämpligt att skämta på det sättet.
#4: om du inte kan möta henne skriv ett brev o sen oxå förklara att du inte vill ha henne där förän hon är införstådd gränserna o va hon sårar dig. Då har du sagt ditt för hennes ursäkter är inte relevant när du tar illa vid dig.
Dianabuala
borttagen kommentar
- Redigerat 2021-07-07 14:03 av Sandra12345
#6: jag hade först visat tydligt de inte är okej. De är Båda hållen. Varför jag just reagerar på din kompis är för hon börja och är den drivande . Och för mig är de sån förnedrande att ens vän ska ens komma på de där. Och fortsätter utan ånger. Ni har känt varandra i 10 år och då känner man varandra. Visa saker är en oskriven regel bara. Som är sunt förnuft. Du skulle ju aldrig göra de mot henne men hon gör de utan att skämmas mitt framför dig. O då är de nå fel. Ett avvikande beteende kan man säga. Hon vet du inte skulle konfrontera henne därför allt börja och fortsätter. Men förhoppningsvis så kommer hon känna ånger o skämmas när du pratar med henne. Hon kanske självmant håller sig borta och visar att hon är ledsen. De är ju de bästa senario som vi hoppas på. Men hon måste få höra de för att de ska vara möjligt med förändring. Och självklart ska du säga samma sak gäller din kille. Då har du gjort va du kan om förändring inte sker o de fortfarande är hon som driver de fram så ta avstånd utan bråk . Hon får inte komma dit och du backar. Då brukar de ofta försvinna för att sen be om ursäkt . De är två personer som betyder mycket då får försöka komma på sätt att tydligt visa. Än att kasta båda. Så länge chansen finns att lösa problemet så gör man de för man bryr sig.
Men den som fallerar är den som åker sen. För du ska inte behöva vara i de där o känna och uppleva sån sjukt beteende.
Dianabuala
#7: Du har rätt och skriver många kloka saker som jag verkligen tar till mig.
I vanliga fall håller jag alltid den som är i förhållande ansvarig för oacceptabelt beteende då den andra inte har något ansvar gentemot mig. Men i och med att hon är min vän och har varit mest drivande i detta fallet håller jag henne ansvarig nu också. Min partner har fått höra vad jag känner och att det inte är okej, men som du skriver måste jag prata med henne också så även hon vet. Tydligen verkar det ju inte vara lika uppenbart respektlöst för dem som det är för mig.
#8: tyvärr är de ju ofta så att folk beter sig illa bara för de kan. Och gärna mot dom som undviker bråk. Den tjej som alltid säger va hon tycker . Hon är de ingen som gör så mot för de blir kaos. Min syster kunde komma med pikar mot mig bland mina vänner . O även om jag säger ifrån så ansåg jag detta bara löjligt och hon var den som såg dum ut. Alla mina vänner regerar men i respekt mot mig är dom tysta. Ingen förstod varför jag lät henne. För när ingen respons kommer och hon inser hur löjlig hon var så sluta de. Men hade de vart är en vän så biter jag av. Bra du bygger upp modet. För de vi vill är att lösa på bästa möjliga sätt så båda är kvar. Bara berätta och sätt gränser. Ser inte att de skulle bli tjafs av de.
Dianabuala
#4: Ställ dig frågan om din kompis är en bra kompis som du trivs med typ du vill umgås med som hon är nu. Om du inte trivs med henne kan du säga ifrån genom att ta ett samtal med henne. Du har ju inget att förlora menar jag. Du har däremot allt att vinna. Du kan också skriva ett mail, brev, SMS. Spelar ingen roll. Se till att hon fattar läget bara.
Han å andra sidan är som du säger; Säkert smickrad och det är en boost för honom. Jag tror du ska ge dig på din "kompis", hans RedBull. Då löser det där upp sig. Du ska inte känna dig obekväm i deras sällskap och du ska bli behandlad med respekt.
Känns som en väldigt märklig grej att skämta om, jag hade då inte uppskattat det. Visst jag fattar att det är skämt men om de ska dra sådana skämt hela tiden blir det extremt uttjatat och det känns även väldigt respektlöst mot dig, det är ju inget kul att sitta och lyssna på. Men jag tror heller inte att det ligger 100% sanning bakom, för då är det ju rätt dumt att skämta om det, det är ju som att be om att bli avslöjad. Men det är ju du som känner människorna, har du någon misstanke om att det skulle finnas någon sanning bakom? Jag hade frågat min partner rakt ut vad det är frågan om, men det är ju läskigt så klart. Ser att du skriver att du ska försöka ta upp det med dem, så jag önskar dig lycka till med det!
#9: ja så är det. Hon har ju säkert fortsatt för att jag inte sagt ifrån ordentligt. Men man tänker ju att en vän aldrig skulle få för sig att göra sånt så när det händer vet man inte riktigt vad man ska säga eller göra. Jag hoppas ju på att vi ska kunna fortsätta vara vänner när vi pratat och att hon då kanske faktiskt ser problemet själv.
#10: det beteendet jag sett av henne nu den senaste tiden trivs jag inte med, vilket även betyder att jag inte kommer att fortsätta umgås med henne om hon inte förstår mitt problem och lägger av med de opassande skämten som bara hon tycker är roliga. Jag har ju tagit upp det med min kille nu så han vet iaf läget men som sagt så kommer ju hon fortsätta tills jag säger något, för det verkar inte finnas några gränser inom henne.
#11: ja jag tycker också det är väldigt märkliga saker att skämta om, speciellt när det finns så otroligt mycket annat att skämta om. Och när ingen någonsin skrattar åt dem och det tydligt syns att jag blir obekväm tycker jag det borde skicka några signaler till henne om att hon kanske ska lägga av.
Jag frågade min partner varför de håller på så och hans svar var att hon började skämta om sånt och sen hängde han på bara för att hon fortsatte. Han tyckte det var en liten sak att reagera över eftersom han vet att det inte är något de menar seriöst. Jag litar ändå så pass på min kille att jag kan säga att han inte gjort något och mest troligen ligger det inte någon sanning i skämten från hans sida. Från hennes vet jag inte för tydligen känner jag henne inte lika bra som jag trodde att jag gjorde. Men ju mer jag tänker efter ju mer kommer det fram saker som skulle kunna tala för att hon är intresserad av honom, de sakerna har jag tidigare tolkat som att hon gillar honom som vän och som en bra partner till mig.
Tack för lyckönskningarna, ska samla mod och ta ett snack med henne!
Kan du ta upp det direkt när hon drar ett sådant osmakligt skämt? Att säga direkt typ:
"Vad menar du med det?, Det var inte ett dugg roligt. Kan du sluta dra sådana "skämt""
Jag tror jag hade föredragit att ta upp det direkt när det händer. Det skulle bara kännas jobbigt att ta upp det och prata om vid ett helt annat tillfälle.
- Redigerat 2021-07-09 11:32 av Irmelina