Gamla ex o dejter på fb
Jag o min pojkvän har varit ett par i 2 år. Jag har ifrågasatt några ggr varför han har dom kvar? Svaret är då att han sällan är på fb och är rädd att det ”ska bli konstigt om han träffar på dom på stan”. Jag har uttryckt att det gör mig osäker på om det är för att hålla ”alternativen öppna”. Trots att detta har varit fokus i våra gräl så vägrar han ta bort dom. Jag hade lätt gjort detta för honom (har inga exdejter eller expojkvänner kvar där) om det lugnat honom. Varför kan han inte göra detta för mig tänker jag? Är det jag som är löjlig i detta o borde släppa detta?
Oj, jag är vän med några ex och skulle min sambo vara så osäker på vårat förhållande att jag t.o.m. skulle behöva plocka bort ex och vänner från Facebook hade jag lämnat honom om han inte sökte hjälp för sin svartsjuka.
#0: Ja, du borde släppa det.
Tror du på allvar att är större risk att han skulle gå tillbaka till någon han vet det fungerat dåligt med, än att lämna dig för någon han kanske träffar i framtiden?
Har aldrig förstått svartsjuka på det man redan lämnat.
Mvh // Johan
#0: håller fullt med #1!
Jag är vän med alla mina ex/dejter på facebook utom en, och är till och med mycket god vän med en av dem än idag. Min partner har sagt att han var lite obekväm med det i början men nu bryr han sig inte. Hade han fortfarande varit obekväm hade jag nog eventuellt övervägt att plocka bort dem jag ändå inte pratar med, men hade han ställt ultimatum hade jag tolkat det som varningsklockor faktiskt. Jag tycker att du ska släppa det. Kan du inte släppa det, behöver du nog se över om osäkerheten grundar sig i något annat, för att vara fb-vän med sina ex är ingenting konstigt alls i min mening. De flesta är ju vänner med folk de aldrig pratar/umgås med t.ex. och det är inte helt ovanligt att vara vän "på riktigt" med sina ex heller.
#2: Absolut så är det ju. Men varför har man ett behov av att ha dom kvar? Han vill inte visa någonstans överhuvudtaget att han är i förhållande. Skriver jag ett grattis så får jag en enkel tumme upp. Andra svarar han men mig är han väldigt sparsam med… känns lite som att han vill dölja mig. Hade det stått att han va i förhållande eller inte haft problem att visa att han har flickvän så hade det inte stört mig med hans gamla dejter.
#5 så om han tar bort sina ex så är allt bra menar du? Ni har ju fortfarande samma problem kvar! Har du pratat med han om er utan att blanda in exen?
#6: nej vi har problem som troligen är grunden i all svartsjuka 😔 Jag har inte varit sån i tidigare förhållanden. Men det har hänt en del saker som gjort att jag tvivlar på äkthet hos honom. Han ger mig enbart närhet vid sex tex. Jag är inte den som ständigt behöver bekräftelse men när man ALDRIG får höra att man är viktig, fin, omtyckt osv utan ser att andra tjejer är roligare att följa med blicken än mig -ja det har sänkt mig tyvärr och jag börjar leta efter ”tecken” åt båda hållen (bra o dåliga) Jag har fått be om saker från start -som ska komma naturligt i ett förhållande.
Tack för era åsikter iaf 🙏🏻 Ska försöka släppa o ha alla era ord i minnet ❣️
Det är sunt och vara "vän" med sitt X. Då är det nåt som klingat av på ett behärskat sätt.
Jag är mycket nära vän med ett X. Hon är en stabil kompis och jag uppskattar henne mycket. Allt kan gå åt helvete men jag har alltid henne kvar som vän.
#9: Absolut det är jag också med barnens pappa o jag säger inget om hans barns mamma och andra lite längre förhållanden som han är vän med idag. Jag tänkte mer på tinder o badoo-dejter o andra kortare förhållanden där man har noll kontakt idag… Varför ska man ha dom där tänker jag 🤷🏼♀️ Men tilliten här har fått sig en törn på andra sätt också vilket förstorar upp allt 😮💨
Kanske det är fånig "fjäder i hatten" grej att spara dem som vänner?
Hur som helst, en sund reaktion borde vara en lätt irritation som går över ganska omgående. Så tycker jag. Jag ska inte förminska dina känslor. Samtidigt kan jag tycka vad som är rimligt.
En av mina bästa kompisar har barn med mitt x.
Jag var först tillsammans med honom. När det tog slut blev de tillsammans. De var tillsammans i 10 år.(nu är de skiljda)
Men de + deras barn har varit hemma hos mig och min man o våra barn på grillkvällar.
Där kan vi snacka om ex o umgås
…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes
Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering
#12: Härligt 😃 👏🏻☀️ Läs gärna mina senare inlägg där det står att det gäller mer badoo och tinderdejter -kontakter o dyl ☺️ Alltså ytliga kontakter.
- Redigerat 2021-09-07 09:11 av LunaH77
#5 och #6
Det där låter som mer än "svartsjuka av att han har sina ex på facebook". Får han dig att tvivla på dig själv så är ju något fel.
#14: Ja tyvärr har det blivit så fel allting 😮💨
#15: Pröva ta upp det med honom? Mår du inte bra i ett förhållande så förtjänar du faktiskt bättre :)
#17: Jag har gjort det men tyvärr har han ingen förståelse alls. När jag tex ber om fler kramar så blir dom färre. Ber jag om något annat så blir det också mindre av det. När jag älskar någon och han tex säger att han älskar att få massage, så skulle jag erbjuda massage precis när han vill och jag skulle älska att få ge det…. Men här är det tvärt om 🥺 Han ser mina önskemål som krav. Så detta med fb och alla hans tinder- kontakter så tror jag han kommer ha dom kvar just bara för att det ”stör” mig. Jag har gjort ALLT för att han ska känna sig trygg med mig (hans ex var otrogen) och vill bevisa att jag aldrig skulle göra något sånt mot honom…. Varför gör han INGET för att jag ska vara trygg tillbaka?! 🤔
#18: Då är det ju något som är riktigt fel.
Tycker han att du ställer för mycket krav så brukar man kompromissa och hitta något som passar båda, det krävs arbete från bådas håll för att kunna ha ett förhållande. Men det låter som att det bara är du som försöker.
Har du redan försökt prata med honom och han inte lyssnar, eller ännu värre, gör saker för att "störa" dig mer… Då låter det inte som att han kommer ändra sig. Jag har lite svårt att se vad du ser i någon som beter sig så, men jag känner ju ingen av er och verkligheten är oftast mer invecklad. Lyssnar han inte på dig så får du antingen acceptera det och vara olycklig i ert förhållande eller hitta någon annan. Det kan vara jättejobbigt att lämna, men man glömmer så ofta att det finns så många andra underbara människor i världen som har de kvaliteter man värdesätter. Skillnaden är att många av dessa människor inte sårar en och har respekt. Tidigare otrohet ger ingen ursäkten att såra andra.
Jag hoppas du gör rätt val och mår bättre i dig själv :)
- Redigerat 2021-09-07 14:33 av [Tismon]
Vilken konstig reaktion. Ser han dig som nån motståndare?
#19: Tack så himla fint skrivet av dig 🙏🏻 Ja tyvärr är det väl hans fina sida som håller mig kvar… Han har varit ganska svår från start och i början satte jag ner foten mer. Men med tiden ”vänjer man sig” kanske lite och normaliserar hans beteende. Han säger att han vill ha ett problem och argument-fritt förhållande 🙄 Kanske får jag önska honom lycka till med att hitta ett sånt förhållande utan mig 😔
Om han vill ha ett problem- och argumentfritt förhållande då lär han skaffa en Vandrande Pinne som partner eller anstränga sig lite mer för att få det att funka med dig. Om det inte faller sig naturligt för honom så lär han jobba med sig själv vilket i sin tur leder till bättre förhållande. Då måste ha lägga sin mindre trevliga sidor åt sidan men frågan är om han är medveten om dessa?
#21: Ett misstag jag tror många är skyldiga till är att ha ett problem hos en partner men tro att man kan fixa det med tiden. Var han redan så från starten så är det nog så han alltid kommer vara. Enda gången det är okej att "förvänta sig att någon kan ändras med tiden" är om de själva vill det. Alltså man försöker aktivt bättra varandra. Här bryr han sig inte om dina önskningar och ditt välmående.
Ja han kan ju försöka hitta ett "problem- och argumentfritt förhållande" utan att lyssna på sin partner eller på något sätt anstränga sig i… Det lär aldrig hända. Såvida han inte blir tillsammans med en docka.
Alla har vi våra finare sidor, det finns gott om folk med lika fina sidor (om ens bättre) som skulle respektera dig. Som sagt så förtjänar du bättre :)
#22: #23: Tack för era stärkande ord! Ni har så rätt i allt ni skriver 🙏🏻 Så skönt att få ventilera någonstans och få höra det jag själv känner o tänker från andra.
Kommer från ett långt förhållande (20 årigt) där allt sånt här var en självklarhet. Och vet ibland inte vart det är jag som tänker rätt eller fel. Kram på er 🌷
#0 Både jag och maken har kvar vissa av våra ex på FB. Jag har träffat hans ex och han har träffat mina. Jag har inga problem med det, ett par av hans ex har jag dessutom mer kontakt med nu, efter 30 år, än han har 😉
#25: Läs gärna alla mina inlägg här så förstår du säkert hur jag tänker ☺️
#7: Jag träffade en sån man i somrars.
Ingen närhet förutom i sexet. Jag påtalade detta att jag behöver mer från honom om det ska fungera för mej.
Han lyssnade men sket i det.
Han lade till en massa nya "brudar" som vänner på FB och jag började så klart undra över det.
Jag frågade hur han ansåg om ett förhållande mellan oss men detta var inget han hade tänkt på. De gör man väl när man träffats ett tag?
Din karl låter precis som han.
Jag avslutade för jag insåg att han aldrig kommer att ändra på sej. Och tyvärr så tror jag inte din heller kommer att göra det.
Men man måste komma till insikt med det själv. Det hjälper inte att andra säger att man ska avsluta.
Jag hoppas du kommer till ett bra beslut som gör att du mår bra i det hela.
#27: Min kille kunde inte sluta röra mig första månaderna. Han bad till o med om ursäkt för att han ville ta på mig hela tiden. Jag älskade det vilket han vet. ”Men då va man ju nykär” säger han nu. Han har inte det behovet av närhet som jag har tyvärr. Vi får se hur länge detta går… 😔
Personligen tror jag inte att män, eller Kvinnor för den delen, mår sämre idag än förr. Skillnaden är att de som mår mindre bra idag kan, tack vare digitaliseringen, synliggöras på ett annat sätt.
Tar man, som exempel, fenomenet "Incel" så är detta helt säkert inget nytt men från att ha varit anonyma individer så bildar de numera grupperingar. De möts i den digitala världen, helt enkelt, och "plötsligt" är det en rörelse som existerar.
Så, nej - även om förväntningar och krav kan upplevas högre idag så mådde nog många män dåligt förr också. Sedan är det, väl, klart att det politiska samtalsklimatet (även det genom digitaliseringen) förändrats en hel del.
Vill poängtera att det är min personliga åsikter som jag återger.
#30 Sorry, inlägget hamnade lite snett.
#18: shit..d där känner jag igen..hade en flickvän 2005 som betedde sig liknade..var så illa runt jul att jag önskade blott en kram till julafton och inget annat,fick en domkraft..lol..men visade sig 3 månader senare vad det igentligen handlade om,hon hade glömt stänga av laptopen och jag vek upp den och fick sen en mailkonversation med en kille som pågått i ett par månader..har nog aldrig känt mig så dum som då..för fanns alltid ursäkter just när jag ville ha tex en kram..var toaletten,trött efter jobbet osv..så blev ett kort snack när hon kom hem,hade redan packat bilen för återresa till norr..hon hade kvar mig bara för att hon inte hade råd till hyran om jag flyttade ut,hon hade inga känslor kvar men ville inte tala om det pga att hennes boende var i fara..hon grät och bad mig stanna kvar..sa bara det skulle du tänkt på innan..fick veta ett par år senare av hennes kompis att när jag var på ensam semester uppe i norr..hennes urs varför hon inte kunde följa var att hon hade tagit xtra jobb över sommaren..vilket d åxå var en lögn..hon hade varit hos den killen medans jag var hos min bror i norr,samma dag som jag reste hem till dalarna så åkte hon åxå hem…
mitt råd e lämna skiten..du kommer beskylla dig själv..du kommer undra varför du gör fel osv..du straffar dig själv bara..är inte sunt att leva så..blir stress å ångest,sömnlösa nätter
#0: Jag försäkrar dig att det är till din fördel att han kan ha kvar sina tidigare bekantskaper som vänner. Att vara tillsammans med någon som inte kommer överens med sina ex är dåligt för alla.
Se det som att han är en person som inte blir ovän med någon bara för att de inte vill leva tillsammans längre. Vill du hellre att han ska vara den andra sorten?