Distansförhållande. Jag flyttar utomlands
Jag har varit tillsammans med min kille i 5 år nu. Han jobbar och jag pluggar och vill plugga vidare i Australien. Jag har varit där tidigare och ÄLSKAR hela atmosfären där. Jag har länge funderat på att flytta dit och plugga, bygga upp ett nätverk som jag kan använda i mitt framtida yrke. Detta är min dröm och jag vill åka dit nästa år när jag pluggat klart.
För en vecka sen tog jag upp detta med min kille och han blev väldigt ledsen, kunde inte förstå varför jag ville dit och sa varför ska du dit nu vänta tills vi blir äldre. Jag är 23 och han 24 och vill inte vänta tills jag blir 40 eftersom detta handlar om mitt framtida yrkesval och karriär. Han kan inte alls se min sida och tycker jag är egoistisk som lämnar honom. Jag förstår absolut att han är ledsen för det är jag med och skulle också varit det i hans situation. Men jag förstår inte varför han inte kan stötta min dröm och mina mål, när jag hade gjort det för honom. Ett annat problem är att han inte kommer att ha möjlighet att flytta med mig eller hälsa på och det är också en sak som gör extra ont för oss båda.
Jag tänkte vara borta under 1 termin, vilket jag försökt förklara att 1 termin i jämförelse med resten av våra liv ska vi väll klara av. Jag förstår absolut att han är ledsen, men jag blir irriterad över att han tar på sig en offerkofta och inte vill komproissa med att ex 1 gång i månaden eller något liknande träffas halvvägs iallafall.
Detta är jätte jobbigt för mig eftersom detta är min dröm och jag älskar honom och vill inte förlora honom.
Är jag egostisk eller orealistisk som vill satsa på min dröm? hjälp!

jag tycker inte att du är egostisk eller orealistisk.
Självklart förstår jag att din pojkvän blir ledsen men det är trots allt ditt liv.
Ska du dessutom bara vara borta en termin så är det väl inget större problem.
Kattutan men stolt Plåtis ägare
Vilken chans, att få studera 1 termin (ett halvår?) i ett annat land till det man verkligen vill jobba med!!! Det är ju ingen tid alls, ett halvår går fort och som du skrev: det är inget i jämförelse med all tid i livet.
Jag tycker inte att du är egoistisk, utan jag tycker du ska göra det här. Du kommer ångra dig annars. Kan inte din kille hantera att du vill under 1 termin studera i Australien så är han inte rätt för dig. Det är ju bara en termin det handlar om. Jag förstår att han är ledsen men som sagt en termin går såååå fort.
Tycker verkligen inte du är egoistisk och som du själv skriver så är det 1 termin inte hela livet.
Tycker du ska göra det du vill, det kommer du må bäst av 🙂
Det där får han tåla faktiskt. En termin är en urinering i havet.
Finns känslorna där så håller det även om du är borta en termin. Herregud, det finns ju video via internet.
Själv hade jag inte klarat det. Lämna min partner och åka iväg så lång tid så långt bort.
Så jag förstår honom. Men nog måste ni ha pratat om detta tidigare?
Jag skulle säga att ge honom lite tid att fundera kring detta själv. Kanske blev han lite chockad och "tagen på sängen" och att det lugnare sig när han fått lite mer tid att tänka på det. Såklart att det känns tufft, och extra mycket för den som "blir kvar" hemma, den andra får ju uppleva en massa nytt och blir upptagen med allt det. Den som är kvar hemma är ju kvar i samma fast utan partnern, det är nog svårare. Men för mig är det självklart att du ska följa din dröm och göra det du vill. Skulle ni ha små barn ihop är det ju såklart annat att ta hänsyn till.
1 termin är ju ingenting han borde klara sig fint med ett distansförhållande på bara 1 termin han behöver nog bara vänja sig vid det just nu. Jag har pluggat på skolor där många fått ha distansförhållande i 2-3år för att utbildningen ex. bara ges i skåne så det är ju rätt många som kan tvingas ha ett distansförhållande under ett tag för att drömmar ska kunna nås.
#4: verkligen.
När jag var i Tanzania så hade jag videosamtal med mor min på kvällarna.
Kändes inte alls som att man hade långt till varandra då.
#0: Tycker inte alls att du är egoistisk.
Det är sådant man gör när man är ung, och det är ju bara bra att du planerar inför framtiden.
1 termin är inte alls lång tid.
Men håller med övriga om att han kanske behöver vänja sig vid tanken först.
Oavsett vilket, så önskar jag dig lycka till med framtida studier. 🙂
- Redigerat 2021-10-26 12:05 av [Moon AppleGrey]
#0: Han tycker du är egoistisk som lämnar honom, men inte att han själv är egoistisk som vill hålla kvar dig i stället för att låta dig växa? Jag förstår att du älskar honom men vill du inte hellre ha någon som prioriterar din långsiktiga lycka framför sin egen kortsiktiga?
Hur som helst tycker jag du ska åka. Han låter inte som en person det är värt att offra sin framtid för.