Relationer iFokus

Relationer

Läst 852 ggr
Marsvin07
0

Är åldersskillnaden okej,

Jag har börjat skriva med en kille som fyller 19 år och jag fyller 15 alltså så är det 4 års skillnad . Är det en okej ålderskillnad?

julianne
6

Ja skriva är ju inte farligt. Ni behöver ju inte hoppa i säng det första ni gör

sp0ngeb0b
7

Så länge det känns bra för båda och ingen försöker tvinga eller övertala den andra till något, så tycker jag det är okej. Kan däremot tänka mig att dina/era föräldrar kan bli oroliga.

Liz85
3

Verkar killen trevlig så kör på och skriv vidare med varandra! Det finns folk med större åldersskillnad ändå som är ihop.
Och som sagts ovan då behöver ni ju inte hoppa i säng det första ni gör.

Har du ett intresse för honom och han verkar intresserad av dig så skriv på och lär känna varandra mer och se hur utvecklingen blir.

Föräldrarna kan säkert bli lite oroliga men har du bra relationer till dina föräldrar så låt de vara med på ett hörn. Som att du talar om om ni ska ses en dag eller så. Kanske till och med låta de träffa varandra om det känns bra för alla parter.

Men stressa inte fram något. Mycket kan hända runt de åldrarna. Och har ni byggt en stadig grund från början har ni troligen något starkt att bygga vidare på sen.

Nephi
1

Hade ni båda vart över 20 så hade väl knappast någon lagt någon större vikt vid att det är 4 år som skiljer ☺️

Däremot kan det kännas som ni är på helt olika platser i livet med en i skolan och en på väg ut i vuxenlivet och arbetslivet.
Men så länge ni båda känner er som jämnlikar och allt funkar bra samt känns bra så ge det en chans. Ta er tid och känn efter längst vägen, finns ingen brådska i kärlek 😉

Ägare till en Australian Shepherd, ett gäng LaPerm och 2 akvarium 😁
SVERAK ansluten uppfödare av LaPerm SE*Coral Curls

Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎

Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕

[ThinkingMe]
0

Personligen tycker jag inte den åldersskillnaden är något särskilt. Men kom ihåg att hur mycket en åldersskillnad påverkar, bland annat beror på vad för relation ni tänker er ha med varandra.

[Devya]
11

Hmm, nja. Jag tror att i den åldern är det inte bra att ha en så stor åldersskillnad. Jag ser tyvärr det hända gång på gång att dessa äldre killar vill kontrollera deras yngre flickvänner. Det behöver ju inte vara så i ditt fall, men var försiktig. Försöker han dumförklara dig eller förminska dig på något vis så borde du akta dig.

Jag skulle också bli orolig över att han har intresse för yngre tjejer. Du är 14 år, inte ens 15 år gammal ännu. Även om du är säkert en jättetrevlig tjej och allt det där, så låter det konstigt att en så pass gammal kille dras till så pass yngre tjejer. Varför kan han inte hitta någon i sin egen ålder skulle jag börja undra över.

Sen måste du också var försiktig. Är han faktiskt 19 år gammal eller är han äldre? Ge inte ut någon personlig information om dig själv. Ta hand om dig själv och var försiktig. <3 Det finns många sjuka människor där ute.

[Tismon]
6

Jag håller faktiskt med #6.
Sedan: är du verkligen säker på att han är den han utger sig för att vara?

Även om det bara är 4 år så är de 4 åren väldigt stora när man är under 18.man utvecklas så väldigt mycket på bara ett år. Varje gång någon person över 18 är intresserad av en minderårig ser jag personligen det som en röd flagga, blev själv groomad när jag var tonåring. Var försiktig.

Jazmin1e
6

När man är under 18 så är 4 års åldersskillnad stor, oavsett hur "mogen" man är. Att en 19 åring går efter en 14/15 åring är en stark varningsklocka för mig.

Liz85
0

Nu finns det ju de som har träffats tidigt också som faktiskt gillat varandra.

Självklart så ska man vara försiktig i alla relationer och backa om man känner att det inte känns rätt. Men är man 15 så är man minderårig så att hoppa i säng direkt är kanske ingen bra idé. Inte i någon relation egentligen. Men framför allt inte under 18.

Om man däremot tar sig tiden att lära känna varandra och känna av varandra och man skulle märka att det finns något där. Och inga varningsflaggor eller andra olustigheter som gör att man borde börja fundera på att bryta här.

Då kan man ju ha en bra grund att bygga vidare på när/om det blir dags att ta relationen vidare och kanske börja skapa sin familj ett antal år senare.

[Tismon]
3

#9: Är någon över 18 tycker jag att det är konstigt att de inte letar efter människor i sin egna ålder, särskilt eftersom som 18 åring inser man hur annorlunda man var när man var 15-14.

Visst finns det gånger det har fungerat men det finns också många gånger det blivit så fel. Skillnaden på en minderåring och vuxen är att den vuxna ofta har erfarenhet. Den minderåriga är mer lättpåverkad. Det är väldigt lätt man blir utnyttjad. Man känner ofta inte igen de röda flaggorna många gånger för man lyssnar gärna på den man tycker om och köper deras ursäkter. Lägg sen på hormoner, man har inte heller lärt känna sig själv eller världen, konstiga känslor som dyker upp. Jag minns mycket väl hur det var. Blev själv sexuellt utnyttjad. Man ska verkligen vara försiktig. Jag trodde inte alls det skulle ske förrän manipulationerna kom smygandes.

_Fisken
4

Använd normal försiktighet. Han kan vara en hårig gubbe som är peddo. Ska ni träffas, träffas då på offentlig plats men innan dess, se till att han tar foton på sig själv och skickar dig där han utför nåt med armar och ben som du sagt åt han att göra. (Tips från mina döttrar)

[TorpUffe]
0

He,he,he!ursäkta men de är nog okej. Killar i 19års ålder är som 14 så det är nog du som är den äldre. Men va försiktig och snacka med dina föräldrar så dom vet vem han är. Ett råd bara!!!