Relationer iFokus

Relationer

Läst 958 ggr
[Mia-45]
0

Ännu en gång...

Har nu ännu en gång stött på en man som det inte känns sådär ok med pga hans sätt.
Jag avbröt med honom idag.

VI har umgåtts i sådär 1½ månad. Jag blev inte kär men tycker om honom.
Första tecknet var väl att när jag skrattade till åt något han sade så hötter han med pekfingret emot mej och säger att det där skrattet vill jag aldrig höra mer.
Öhhh va? Det var inget elakt skratt alls.

Helgen efter så sitter vi och spelar musik. Jag vill att han ska spela Depech Mode eftersom jag gillar de.
Sån skit, sa han då.
Han kunde inte acceptera det utan gjorde då slag med handflatan i luften som om han ville slå mej på kinderna.
Kände då att det lilla förtroende jag hade för honom försvann där och då.

Han förstår heller inte att jag ibland behöver vara ensam och vila pga min fibro och pga min utmattning.
Han uttrycker sej ganska plumpt via messenger.
Och droppen var nu i fredagskväll när jag nu vart sjuk i förkylning och vart hemma hela veckan. Han kunde nu då inte fatta att jag inte orkade umgås.
Jag fick förklara mej….vilket man absolut inte ska behöva göra anser jag.

Senare på kvällen kommer det smilisar i form av ett ben som sparkar och tätt följt av ett skitfinger….Öhhhhh
Han känns inte vid de utan säger att han inte visste vart de kom ifrån…sen säger han att han tryckte fel och sen att han skulle scrolla.
Men skickar man fel så tar man väl då bort de…..?????

Han skriver och svär i sina meningar vilket jag inte tycker känns ok. Han blev irriterad över att jag inte gått till Dr. Jävel (hans ord).

När jag nu igår då sa varför jag är besviken på han så ber han om ursäkt (bra) men sen börjar offerkoftan……det är sååå synd om honom och han mår såååå dåligt över att han vart elak vid mej….osv…osv….sen kommer det hur mycket han tycker om mej och pussgubbar och hjärtan.

Jag bara känner: STOPP!!!!
Detta är inte ok.
Så avslutade idag när han inte ens vill ses över en fika och prata om problemet. Sen skrattade han över att detta är vårt första gräl…..ÖHHHHH???

Så jag sa bye bye och nu ska jag bara vara med mina bästa vänner och må bra.
Ville nog bara skriva av mej lite i detta.
Men är det nån som känner igen sej i detta så skriv gärna om det.

Namiko
9

Många röda flaggor där. Bra att du avbröt kontakten.

Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.

[Mia-45]
0

#1: Han förstår nog inte riktigt. Han har svängt över det på mej nu hux flux och frågar om jag träffat nån annan.
Att han inte fattar vad jag menar, att vi måste ses mer så vi lär känna varandra så att jag ska fatta att det inte är illa menat det han skriver, typ.
Men……ahhhhhhh

MonicaLagerquist
2

Bra att du sa ifrån. Bryt och hå vidare i livet.

Stolt ägare till tre La permer

Vixxen
3

Lika bra att gå vidare om det inte känns okej!

[Mia-45]
0

#4: Nä det känns inte OK på sättet han skriver. Jag har sagt det till han och han säger han inte menar nåt illa.
Då kan man tycka att han borde tänka på HUR han då skriver.
Men icke…det kommer meningar som : Oj vad du kan ( när jag kopierade hans text och la in). Och: oj vad besviken du blev.
Nedsättande anser jag.

Liz85
2

Det låter lite som den kontakten jag hade förut där personen var jättetrevlig i det stora hela, men utan förvarning kunde svänga om och påstå att jag hatade personen samt att det kom hot därefter. Och hur mycket du än förklarade att "nej, det är inte alls på det viset som du tror…" så var det som att tala till en mur. Det gick inte in helt enkelt. Han var en energitjuv som när de där dåliga stunderna kom gjorde att jag dränerades på den energin jag hade i stort sett.

Vet inte om du fick känslan av att ha att göra med en mina. Minsta lilla felsteg/felsägning så detonerar minan. Till exempel de där otrevliga emojisarna som plötsligt kom där…

Jag tror att det där skulle vara en väldigt ohälsosam och kanske till och med farlig relation att ge sig in i så bra att du avbröt. "Min-relationer" ska man alltid hålla sig så långt borta ifrån som det går.

[Mia-45]
3

#6: Men exakt så är det. Han är annars supertrevlig och go. Men just att han kan svänga om när som i situationer som inte passar han är energikrävande.
Jag har tillbringat snart en helg helg med att få rätsida på det men det känns bara som om man talar för döva öron, ja.
Han vänder på det som att han inte förstår någonting av detta fastän att det är han som skapat det.

[Devya]
3

#7: Nej, det är ingen trevlig person om han kan mittiallt ändra på sig och bli aggressiv på det där viset. Det låter mest som om han har lagt upp en fasad och att det finns något mer elakt där som ligger och puttrar på där under ytan. Skulle du ha fortsatt så skulle du högst sannolikt fått se mer av hans verkliga karaktär där hans 'trevliga' fasad skulle gå i bitar.

Nej, du har verkligen tagit ett bra beslut då du avslutade det här förhållandet. Det låter som om det kunde ha blivit ett katastrofalt förhållande.

Blir så glad då människor tar varningssignalerna på allvar och avslutar ett förhållande som verkar gå mot helt fel håll. Så tummen upp där!

Vixxen
2

Låter som en riktigt destruktiv relation.
Att bryta är vettigt!

Lona
2

Bryt - och se till att inte träffa honom igen.
OM han skulle snacka in sig och ni ses så var på ett ställe där det finns folk runtomkring!
Bra att du litade på magkänslan där! 👍💕

"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

[Mia-45]
0

Allt är asobbigt i detta.
Han försöker nu att vända på det så att HAN inte begriper vad det r för fel han gjort och så ska jag förklara och förklara igen.
Han fattar inte att jag tyckte det var trist att få dessa sms av honom.
Att bli ifrågasatt när man är sjuk och inte orkar ses, att få smilisar som betyder dra dir pepparn växer, att bli nedvärderad.
HAN förstår nu inte riktigt vad det var som var så hemskt så att jag behöver avbryta.

HAN är ledsen och ber om ursäkt. Han skickar att han tycker om mej….skickar pussgubbar och hjärtan….
Allt detta bara för att dupera och smila in sej igen.

OM någon vill ha vår messengerkonversation så vore jag tacksam om någon kunde gå igenom allt…nån som är oberoende….För jag måste få från fler att det inte är jag som överdriver.
Min son sa till mej att "mamma…du måste börja lita på dina egna känslor…gör du inte det så nedvärderar du ju dej själv"

Flera av mina vänner säger: avbryt. De tycker inte att hans meddelnaden är OK.
Men om någon vill läsa så kan jag skicka de och få ett oberonde svar.

[Mia-45]
0

Jag förklarade att han måste tänka på hur han skriver och hur mottagaren kan ta det.
I samma mening nästan direkt efter så är han nedlåtande. Igen.
Likväl så fattar han inte.
Han ville inte ses över en fika och prata mellan 4 ögon.
Han tycker vi klarar oss utan nån fika.
Sen när han vill ses så skriver jag att det dög ju inte.
Då förstår han inte hur jag menar.

Har allt blivit ett enda stort missförstånd eller är han dum???

Namiko
7

#11: Avbryt kontakten, svara inte på hans meddelanden. Han kommer aldrig att sluta. Han är inte ledsen över vad han gjort och det låter som att han försöker intala dig om att det inte var så farligt. Oavsett hur många gånger du förklarar så kommer han inte att "förstå." För din egen skull, bryt helt och blocka honom så han inte kan kontakta dig igen.

Om du vill ha lite mer insikt i manipulativa beteenden, läs på om lovebombing och gaslighting, två extremt vanliga metoder att använda för såna här typer.

Lyssna på din son och dina vänner, dina känslor är rätt oavsett vad den här mannen säger. Han försöker få dig att tvivla och ju mer du pratar med honom desto större risk är det att du börjar lyssna på honom istället för dina egna känslor och dom människor som faktiskt bryr sig om dig.

Du sa redan i första inlägget att det han gjorde inte var okej och att du ville bryta med honom, men han håller fortfarande fast i dig genom att tvinga dig att förklara om och om igen i hopp om att du kommer ge upp och släppa det han gjort som om det inte gick över dina gränser. Du är inte skyldig honom en förklaring.

Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.

Liz85
6

Är nog beredd att hålla med #13. Jag hade ju som sagt en person som var ungefär likadan. Nu återkom denne till samma sak varje gång han dippade och där var det en blandning av offerkofta och ilska.

Förutom att det började kännas lite creepy och att inget tycks ha gått in sedan sist så kände jag att personen inte var värd att lägga energin på.

Skickade då ett tydligt meddelande om att det är stopp här. Vill minnas att jag fick ytterligare något eller några meddelanden från dennes labila sida, men svarade inte på dem. Orkade inte förklara en gång till.

Dessutom… Gör du det lär du få ett till minst att svara på och då kommer du aldrig bli av med personen när du, som du själv sade, egentligen bara pratar för döva öron.

Du vill inte fastna i det. Bättre att bryta helt så snabbt du kan. Det låter som att han är lite desperat. Och ger du med dig och ni ses lite mer innan du återigen stöter på något problem eller en ny varningsflagga, då kanske han blir ännu mer desperat nästa gång du bryter.

Han äger inte dig. Du måste må bra i relationen också och få ha ditt liv med allt vad det innebär utan att ditt liv ska förminskas. I en relation ska båda ge och ta på ett bra sätt.

Lona
2

Du kan skicka dem till mig om du vill. Jag har iofs inte jättevana vid den typen av relationer men om du vill ha en second opinion så att säga.
Det låter som en STOR varningssignal att han "inte förstår" vad han gjort fel och nu smörar för dig.
Blocka honom!!!

Lona
0

Förresten, han har väl inte nyckel el dyl hem till dig? Inte för att det låter som att ni kommit till det stadiet i er relation men en del personer manipulerar från första början.
Byt lås i så fall!

[Devya]
4

Du får gärna skicka meddelanden till mig.

Sen måste jag bara tillägga att du är INTE ens skyldig honom en förklaring! Det räcker mer än väl att du säger till honom att du känner att du inte längre vill fortsätta något med honom. Kan han inte acceptera och respektera ditt beslut så visar det bara ännu mer vilken farlig person det här kan bli om du skulle fortsätta förhållandet.

[Mia-45]
0

Lona och devya…ni har PM.
Behöver oberoende svar.
Men jag känner ju egentligen själv att det är såååå fel.
Han skriver som han gör…svordomar och sen lockar han mej med pussgubbar och hjärtan när jag inte svarar eller inte bryr mej.

[Grejen1234]
0

Du kan skicka till mig med ☺️ Bra att du avbröt så många röda flaggor där

Vixxen
3

Bryt all kontakt och blockera honom i din mobil!

[Tismon]
6

Snälla ta hand om dig själv och bryt kontakten helt, du förtjänar bättre. Skit i vad han skriver, det du känner är viktigare

Katti
5

Du känner att du inte vill umgås eller ens ha kontakt med honom mer. Alltså ska ni inte umgås eller ha kontakt. Du har ju känt att det inte funkar och det måste han acceptera. Jag säger som många andra, blocka honom. Tar han kontakt ändå så anmäl honom.

Lussan20
4

Hejsan!
Låter lite som gaslighting?
Det är en subtil form av personangrepp. Jag skulle passa mig! Mvh/WL

Draken
4

#11: Bryt med honom och blockera på alla sociala medier och telefonen. Det skulle jag gjort, alldeles för många röda flaggor.

Det låter som ett förhållande jag var i innan jag träffade min make (som jag är gift med än idag). Det förhållandet slutade upp med att jag hamnade på akuten. Han var likadan som det du beskriver i ditt inlägg, men jag insåg inte det innan det var för sent.

Du kan skicka konversationerna till mig också om du vill. Så kan jag titta på dem.

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis

[Mia-45]
1

#24: Har skickat PM till dej.

mostermimma
3

Som personer före mig redan har svarat så behöver du absolut inte förklara mer för honom. Det räcker egentligen med ett "jag är inte intresserad av dig" så ska det ju vara bra sen, och det räcker ju även om den andra inte gjort något "fel".

_Fisken
3

Sånt där drägg kan bo själv och vara själv. Tack o adjö.