Relationer iFokus

Relationer

Etiketterkänslorvänskapsvartsjukarelationer
Läst 380 ggr
Lillamy123
0

Känns som min bästa vän byter ut mig

Hej! Jag är en tjej som precis gått ut första terminen i gymnasiet. Jag har en vän som jag känt i ca 4 år nu som verkligen är min allra bästa vän. Vi klickade redan från första mötet och kan prata om precis ALLT, tänker EXTREMT lika, umgås hela tiden osv. Folk i vår omgivning har till och med börjat fundera om vi ändå är en och samma person. Men som ni kanske förstår av rubriken har det på senaste tiden känts som att hon börjat byta ut mig. Som sagt har vi börjat gymnasiet och träffat nya människor. Vi har särskilt blivit bra vän med en annan tjej i klassen vilket jag självklart tycker är super roligt då jag normalt sett är väldigt introvert och har svårt att skaffa vänner. Dock har min bästa vän och den nya tjejen blivit väldigt tighta på senaste tiden och man märker att de verkligen klickat bra dom också. Tyvärr är det fortfarande lite stelt mellan mig och den nya vännen och nu känns det som att min bästis och hon har börjat hänga mer med varandra och pratar om saker jag inte hänger med på… Jag känner mig verkligen som tredje hjulet vilket är konstigt för det är oftast den tredje personen som hänger med mig och min bästis som brukar känna så (vi råkar alltid göra det omedvetet). Ni som vet kan nog förstå att detta är en av de värsta känslorna.

I början av gymnasiet gjorde jag och min bästis verkligen allt för att skaffa nya vänner och jag är glad att vi har lyckats få några nu. Men jag kan tyvärr inte undvika att känna mig lite avundsjuk och ledsen över att jag inte längre är min bästa väns number one… Jag vet att många kommer säga att man inte behöver ha en jättenära vän, att man kan ha flera bästa vänner eller att man kommer få nya vänner. Men jag är så himla osocial och introvert att jag helt ärligt inte tror att jag kommer kunna få fler vänner och även om man kan ha flera bästa vänner så blir jag ändå ledsen över att min bästis blivit bättre vän med någon annan…
Jag är just nu bortrest över jul och nyår så kommer inte kunna träffa henne på flera veckor och har redan sett på deras sociala medier att de hänger med varandra och gör roliga saker. Vi pratar inte alls lika mycket som vi brukade då vi verkligen brukade spamma varandra men nu har jag fått reda på att hon spammar och ringer den andra tjejen istället då jag inte hänger med vad hon pratar om… Jag vet verkligen inte hur jag ska göra…

Herveaux
8

Relationer är levande och förändras under åren, ibland blir man tajtare och ibland växer man ifrån varandra. Speciellt i din ålder (gah, vad jag känner mig gammal nu) så utvecklas man mycket på kort tid. Det är rätt vanligt att gymnasiestarten rör om i kompisgäng.

Beroende på hur man är som person så kan en ny vänskap bli som en nyförälskelse och man får totalt tunnelseende och glömmer resten av världen en tid. Bara för att de andra två umgås mycket (just nu) betyder inte det att du är utesluten ur vänkretsen. Berätta för din kompis hur du känner, det låter som ni har lätt för att prata om allt sinsemellan.

Du skriver också att ni har hittat flera nya vänner, så tänk inte att du kommer bli ensam nu bara för att dina kompis hittat en till hon klickar bra med. Fokusera på vad er vänskap ger dig/er, inte på om du är hennes närmaste vän. Svartsjuka är inte roligt för någon inblandad och kan förstöra relationer så försök jobba på din egen osäkerhet här. Den här videon är på engelska men den ger bra tips på hur man kan hantera svartsjuka i vänkretsen. https://www.youtube.com/watch?v=1rcqwRgVvvw

Tillägg: Även om hon hade velat så är du ju bortrest just nu så ni kan inte umgås närmsta dagarna. Om det bara får dig att må dåligt så gå inte in på sociala medier och kolla vad din kompis har för sig. Låt mobilen vara och njut av ledigheten.

// Harley

Sign up for our WellCast newsletter for more of the love, lolz and happy! http://goo.gl/GTLhbWe've all been in that situation before—felt that mix of insecur...
  • Redigerat 2021-12-29 09:54 av Herveaux