Avsluta ett förhållande
Jag har insett att det är dags för min partner och mig att gå skilda vägar men hade aldrig trott att det skulle vara så svårt.
Vi bor inte ihop och det senaste året har vi inte setts mycket alls. Jag tycker fortfarande om honom men inte på det sättet.
Men…hur sjutton gör man?! Det finns kanske inga bra sätt att göra slut på men så bra som möjligt?
Det är dessutom svårt att ses IRL, inte bara pga covid utan även rent praktiskt.
Jag kan inte ta mig till honom såvida jag inte får skjuts av någon. (Jag kan knappast be någon köra mig dit för att sen sitta och vänta tills vi har snackat klart och jag kan definitivt inte bli avsläppt hos min partner och be honom köra hem mig sen.
"Jo du, det är slut, kan du skjutsa hem mig och hundarna?")
Han kan köra hit men det känns inte bra det heller, jag har precis flyttat och han kommer förmodligen att ha med sig inflyttningspresent och så vidare. Kanske även tar med sig vår gemensamma kompis som han bor granne med.
Göra slut per telefon? Känns sisådär men inte lika illa som att göra det via sms. Jag har dock väldigt svårt för att prata i telefon, även med honom, och det vill ju till att det är ett lämpligt tillfälle när han tex inte har sin dotter där.
Just nu så drar jag bara på det och hoppas att det ska lösa sig av sig självt på något vis men han är definitivt värd att jag avslutar det här snyggt.
Det blir inte lättare av att våra mammor umgås och att jag kommer att träffa hans mamma snart.
"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com
Var i liknande sits som dig. Hade en partner sen länge (mer än 10 år) och vi hade även varit sambos men senaste åren särbos. Vi var fortfarande väldigt bra vänner men själva relationen fortgick nog mest av bekvämlighet. Vi träffades inte så ofta (bla pga av avståndet).
I mitt fall var det han som gjorde slut (träffat en annan tjej han var intresserad av) och det var vid ett tillfälle när han skulle komma över som han sa att han ville göra slut och då hade han även med sig en målarbok till mig (tyckte på nåt vis det kändes lite gulligt). I vårt fall var det nog ganska enkelt ändå eftersom vi mest haft en vänskap senaste åren mer än något annat (och vi hade fortfarande varit vänner om inte hans fru förbjudit honom att ha kontakt med mig) och han stannade hela helgen som planerat.
Tyvärr kanske det inte riktigt hjälper i ditt fall men oavsett hur det går hoppas jag det ska gå bra för dig och att ni kan fortsätta vara vänner (om det är något du och han önskar).
Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu
Jag har aldrig haft ett förhållande och har därför aldrig avslutat ett heller så jag har inga relevanta råd gällande det. Men jag ville bara säga att jag inte skulle tycka det vore konstigt om en vän eller familjemedlem bad om skjuts i situationen du beskriver. Och jag skulle inte tveka att skjutsa och vänta utanför om det behövdes och jag hade möjlighet. Jag förstår om man inte vill avsluta det via sms eller telefonsamtal och om man måste få skjuts för att kunna mötas öga mot öga är det ju så. Det är väl bara att välja en dag man inte har några andra tider att passa och ta med sig en bok eller något, så kan man sysselsätta sig så länge som det behövs.
Oavsett så håller jag tummarna för att allt går bra!
//Jessie
Håller väl med om att det kanske inte är riktigt bra att göra slut över telefonen, men i ditt fall finns det inte så många alternativ. Du kan ju kolla om någon kompis eller familjemedlem kan skjutsa dig annars. Förklara läget och säg som det är.
Kan du inte åka kommunalt?
/Maria
Jag tycker inte telefon eller sms känns bra.
Jag tänker att NÅN gång kanske ni ändå kommer ses framöver eftersom ni ändå har ett förhållande och jag tycker att du ska avsluta förhållandet en sådan gång när ni ses IRL.
Finns det någon möjlighet att ses på en allmän plats? Jag har för mig att jag läste någon gång för länge sedan att det kunde vara en bra tanke just för att slippa göra det hemma hos någon. Dock kanske inte så schysst om det blir väldigt tårfyllt… men kanske ändå något att fundera på? Du kanske vet någon plats ni båda kan ta er till som också är lite avskild?
Jag har gjort slut två gånger och båda gångerna gjorde jag det utomhus på en allmän plats. Det var kanske dock mest för att personen inte bodde ensam och jag tyckte att det skulle vara lite awkward att gå in och hälsa på hens föräldrar för att 30 min senare gå hem igen och lämna ett gråtande ex bakom mig…
Jag tycker i alla fall irl är att föredra framför telefon/sms om det går. Bor man väldigt långt ifrån varandra går det så klart inte men annars tycker jag nog det är mer respektfullt att göra irl. Men jag har aldrig blivit dumpad själv (mer än efter en extremt kort relation) så jag vet inte hur det känns för den som blir dumpad :/
Absolut irl om man har ett seriöst förhållande i vuxen ålder.
Du kan höra av dig till honom via sms eller telefon och skriva/säga att ni behöver ses och prata ostört. Sen när ni ses kan ni sätta er ner i lugn och ro och prata om hur ni båda känner om ert förhållande.
- Redigerat 2022-02-08 10:59 av kejtlin
Tycker nog det bästa är att träffas i en park eller nåt sånt. Någon 'neutral' plats. Svenskar är ju så skygga så ingen kommer märka vad ni pratar om även om de går förbi. Tycker det är bättre än att vara hemma hos honom, speciellt eftersom du inte kan köra själv.
MEN, vad är fel med att ringa egentligen? Det går väl också, varför skulle det vara sämre än att ta det irl?
- Redigerat 2022-02-08 11:03 av [Roses2]
Visst bor man i olika länder så är det ju kanske inget annat val än att ta det på tele men bor man några mil från varan bara borde man kunna ordna ett möte och prata öga mot öga. Tycker det känns mest reko sätt att dumpa någon på.
Tack för era svar!
Jag kan absolut be min mamma eller en vän att köra mig dit och att vänta, det var mer att det kändes lite knasigt gentemot min partner.
"Hej, jag vill göra slut, mamma/min kompis sitter utanför i bilen och väntar…"
Åka kommunalt funkar tyvärr inte, dels klarar jag inte att åka buss själv, dels bor vi båda två rätt lantligt så det skulle ta flera timmar enkel resa trots att det är i grannkommunen.
Hmm, det får nog bli ett mess att vi behöver prata och fråga när det passar honom att ses. Jag tror att han vet hur det ligger till men jag får ju avsluta det ordentligt och inte bara låta bli att höra av mig.
Inser hur blåögd jag har varit när mina andra vänner har tvekat i sina respektive förhållanden, det är inte lika svart eller vitt som jag tänkte…
Har aldrig haft ett längre seriöst förhållande tidigare så det har aldrig varit aktuellt att ens fundera över hur man gör slut med en person som man fortfarande tycker väldigt mycket om..
Så, nu har vi snackat och det gick faktiskt bra. Sorgligt men jag tror att vi kände ungefär likadant båda två. I vilket fall så kom det ju inte oväntat.
Jag hoppas att han fortfarande kan vara en vän, det var vi trots allt i många år innan det "tände till".❤
#11: Skönt det gick bra! Håller tummarna ni kan fortsätta som vänner :)
Saknar som sagt att inte kunna fortsätta vara vän med mitt ex :(
Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu
#11: Bra!
Till en annan gång, kan exempelvis FaceTime funka? Det är bättre än om man ringer eftersom man ser varandra och efteråt behöver ni inte vara tillsammans i samma bostad.