Nedsättande kommentarer?
Hej alla
Hoppas ni har det gutt.
Har råkat ut för en del nesdättande kommentarer i mina ögon sett.
Har ju lite övervikt som jag fått av min reumatism och då haft svårt att träna. Har nu börjat träna igen i liten skala.
Berättade för en vän att jag hade svårt att träna benmusklerna då det gjorde grymt ont.
Då sa han : Du borde ju ha starka benmuskler med tanke på det du går och bär på.
I onsdags när han vart hemma hos mej och käkade så började vi prata om träningen igen. Då petar han mej på höften och säger att här har du ju en del med.
Och så frågar han mej om jag hade hunnit träna den dagen.
Hur skulle jag hunnit det, frågade jag.
Du tränar ju bara 20 minuter, säger han då.
Jag blev ilsk. Sådär säger man inte.
Jag fick börja förklara mej varför jag har min övervikt och då sa han: Du äter väl för mycket.
Men alltså…. nääää.
Denna person säger sej älska mej…men då säger man absolut inte sånna saker.
Skulle ni tagit detta för nedsättande kommentarer?
Han själv är rätt överviktig men han försöker inte ens göra nåt åt det som jag gör. Dessutom har han diabetes och massa andra hälsoproblem.
Han vill ju bara jag ska må bra, säger han och i nästa andetag så säger han: för det kan inte vara bra för dej att bära på allt det.
Nästan varje gång vi ses så kommer det alltid något sånt här.
Hur hade ni reagerat? Fortsatt umgås med en sån person?
- Redigerat 2022-02-18 16:12 av [Mia-45]
Maken till oförskämdhet!
Nähä, du, det där skulle jag inte acceptera och i synnerhet inte från en partner.
Ledsen att du fått höra sådant. Vuxna karln borde veta bättre. 😠
#1: Tack för svar.
Funderar bara på om det är jag som överdriver och tar åt mej i onödan.
Han säger ju med att han bara vill att jag ska må bra. Men kommentarerna kommer ut plumt tycker jag ifrån honom.
En annan sak om han sagt att du är fin för mej och jag struntar i din övervikt.
Men aldrig att det kommer. Utan bara : jag vill att du ska må bra och att det kan inte vara bra att bära på det.
Han lindar in det lite så att han ändå ska få stanna kvar känns det som.
#2: Tycker inte alls det låter som han vill att du ska må bra. Det låter snarare som om han försöker dra bort fokus från hans egen ovilja att göra något åt sin övervikt. En partner ska vara stöttande, och det är han inte. Fråga honom om han hade tyckt det var okej om du hade kommenterat hans kropp på samma sätt.
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker
- Redigerat 2022-02-18 16:20 av Carmarino
Oj, biten om att han dessutom var överviktig själv hade jag missat.
Då känns det lite grann det där om att "ta bort bjälken ur sitt eget öga".
Och nej, du är inte alls överkänslig.
- Redigerat 2022-02-18 16:38 av [Moon AppleGrey]
Jag tillhör den grupp av individer som aldrig någonsin kommenterar bl a andra människors vikt, ekonomi mm. Jag anser att det är deras personliga "svär" som de får sköta själva. Möjligen om de direkt ställer en fråga till mig som berör ämnet i fråga.
Själv var jag extremt mager ända upp till dryga 25-årsåldern trots att jag ALLTID har frossat i mat. Och nu många årtionden senare så är jag fortfarande "storfrossare" i mat och dricker minst 2 liter 3% mjölk varje dag och använder (självklart) äkta smör både på mackan och i maten rent allmänt. Och såserna får sig alltid en skvätt vispgrädde.
MEN - jag äter konsekvent INTE grönsaker. Jag gillar helt enkelt inte grönsaker.
Men jag rör mig mycket. Går minst 1 mil (10km) varje dag. Ibland uppåt 2 mil. Eller cyklar kanske 5 mil om vädret så tillåter. Och det där med att träna dvs gå på "gym" är inget för mig. Har aldrig i hela mitt liv satt min fot på ett gym och tänker aldrig så göra.
Äter mycket potatis och självklart allt kött, fisk och fågel. Men däremot kommer aldrig någonsin godis och läsk innanför mina dörrar eller ens i närheten av min mage.
Jag lever väl efter den gamla formeln tillförd effekt vs uttagen effekt. Dvs jag ska inte tillföra kroppen mer energi (kolhydrater) än vad jag gör av med. Har troligen en mycket god ämnesomsättning.
Det var väldigt mycket om mig personligen. Mitt personliga tips till dig är att skippa gymmet och istället vandra en eller några mil per dygn. Däremot ditt matintag har jag ingen kommentar om. Lycka till!!!
Bor man på Öland, solen och vindarnas ö, så skapade jag några sidor som visar vår vackra ö med hjälp av några bilder.
Oland4ever.com
Oland4ever.eu
OlandTurist.com
OlandsTuristguide.eu
Nu är jag sån som har ganska lätt för att säga ifrån. Särskilt om jag tröttnat på något. Så hade han hållit på så mot mig hade han till slut blivit rejält muntligt åthutad.
Sen kan man ju hoppas att han lär sig efter det och inte gör så mer. Men om det är något han håller på med ganska ofta kan det ju vara något som han kommer ha svårt att sluta med. Då hade jag nog föredragit att umgås sen med andra som delar med sig av sin positiva energi till en.
- Redigerat 2022-02-18 16:47 av Liz85
#0 Nej du är inte överkänslig, det där är inte stöttande på nåt vis. Om han verkligen vill stötta finns det bättre sätt.
"I'm too old for this shit."
Nästa gång han uttalar sig om din vikt så får du be honom att ta sig en titt i spegeln
Alltså hur kan någon som själv har övervikt påpeka något om en annan persons övervikt 😂 jag hade inte tagit åt mig utan sagt det samma och skrattat.
Vet du, Mia, jag skulle vilja ge dig en stor, varm kram!🌹🌹🌹
Ta det inte på fel sätt men du verkar råka ut för riktiga stolpskott till "vänner" och "pojkvänner"!
Såna klarar du dig bättre utan, vänner och eventuella partners som tar mer energi än de ger kan man lika gärna säga upp bekantskapen med. Det är förstås lätt för mig att sitta här och skriva och betydligt jobbigare att ta itu med IRL men sådana personer får dig bara att må dåligt.
Nej, du är inte överkänslig, men även om du vore det så är det faktiskt delvis upp till din kompis att se till att han inte sårar dig. Vet man att någon är känslig gällande till exempel sin vikt (vi är många som sitter i samma båt!) så uttrycker man sig inte så.
Jag kan skämta rätt rått med mina kompisar när det gäller en hel del, men vissa saker tar man det varligt med eftersom några ämnen är känsligare än andra.
Inser han inte det så är han inte mycket till vän!
Nu vet jag inte om han "bara" är en kompis eller mer än så men du är värd någon så betydligt mycket bättre, som får dig att må bra, inte tvivla på dig själv!
Ta hand om dig, sträck på dig och ta inte skit från någon - försök att vara lite snäll och tänka positivt om dig själv. Så jäkla svårt att göra men du är inte ensam om att känna dig såhär eller med att kämpa för att hitta vettiga relationer.
Kram!❤
"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com
Låter inte som en 'kompis' i ordets rätta bemärkelse.
Förstår inte varför folk ska kommentera andras kroppar överhuvudtaget.
Tack alla för era kommentarer.
Han ringde igårkväll och jag tror han fattade att jag hade blivit sårad av hans ord eftersom jag knappt hört av mej till han efter det.
Meeen….då låssas han nu vara intresserad av vad jag har att säga helt plötsligt och frågar en massa. Men detta är bara för att "håva" in mej igen i hans nät.
Går inte på det denna gången.
Tex så pratade jag om dessa B-52 bombplan som flögs över Kalmar Län igår. Men han sa då att det kan inte vart B-52:or. Jag hävdade att så vart fallet men nääää…
Skickade bevis till han men han svarade inte ens på det…haahha..
Denna man är direkt livsfarlig för mitt mående. Han tar mycket energi och jag får ingen tillbaka.
Tack alla för era fina ord.
#0: Undrar hur han skulle ha reagerat om du sa samma saker till honom ?
Nej du, det är inte okej. Jag skulle ha dumpat honom om jag vore dig.
#12: Om han gör så med ditt mående är han inte värd att ha kvar som vän
Precis som Lona sa så spelar det ingen roll om man är känslig eller ej, sanna vänner respekterar en ändå vilket han visar att han inte gör.
Ta hand om dig!
Han har nog fattat att han inte är önskvärd.
Inte ett ljud på över ett dygn nu. Vi hade tät kontakt annars. Och det konstiga är att om nån bara blir tyst så frågar man väl vad som är fel. Om man är rädd om relationen man har.
Men inte han inte.
Så då vet jag. Det var inget värt.
Tack alla för era råd och ert stöd.