Om man inte kan kontakta polisen?
Vet inte om jag la den här tråden i rätt forum men började tänka på en rätt viktig sak; om jag någonsin är i en situation där jag behöver ringa polisen men inte kan t.ex om jag är i samma rum som en person som jag är rädd för/är hotad av. Hur gör man då? Kan man skriva till någon som kontaktar polisen åt en? Kan jag slå numret men sen inte säga något och så förstår dem ändå?
Började tänka på det här och sökte på alternativ men hittade ingenting så tänkte att det är en bra fråga för att sprida vetskap om man någonsin är i en sån här situation.
Det här är min egen erfarenhet, jag hoppas det var ett undantag från hur det brukar gå till. Jag har ringt 112 åt en vän som hade överdoserat tabletter och bad mig larma. Det var skrämmande hur trögt det var att få larmoperatören att ta mig på allvar. Jag var lugn, saklig och tydlig men det kändes som att jag fick höja rösten för att få gehör.
Jag vet inte om det räcker med att ringa 112 och hoppas att de hör vad som pågår och att de skickar polis.
Det bästa är förstås om man kan ta sig ut från lägenheten eller huset men jag utgår från en situation där det inte är möjligt.
Det jag kan komma på är att smuggla med sig telefonen in i badrummet och ringa 112 därifrån eller om man kan ringa/SMS:a någon och använda ett tidigare bestämt kodord för "Mayday, mayday, ring polisen!". Ett kodord eller en mening som inte låter suspekt för hotet ifall hen hör/läser vad man säger/skriver. Eller om man törs chansa och skriva rakt ut "Ring polis".
// Harley
- Redigerat 2022-02-19 01:11 av Herveaux
Vänner emellan kan komma överens om en kod man sms:ar. Något som verkar alldagligt som "Har ont i huvudet" eller nåt sånt . De som får sms:et ringer polisen som kan spåra din telefon.
Det finns också speciella larm-appar, men jag vet inte om de är så diskreta.
#1: Vad konstigt att de inte tog dig seriöst…..
När jag fick en analytisk chock räckte det att jag sa att jag råkat få i mig nötter till 112, behövde inte ens förklara att jag var allergisk eller någonting utan blev tagen seriöst direkt och ambulans skickad på momangen
Jättesmart med kodord :) ska definitivt ta upp det med min kompis så vi vet
På iPhone och Apple Watch kan du automatiskt ringa 112 om man trycker många gånger på powerknappen. Det kan man göra i smyg.
Problemet blir väl så att operatören ska förstå att det inte är av misstag, så man kanske ändå skulle behöva kunna säga något som larmcentralen förstår är allvarligt.
Finns flera exempel på youtube där folk ringt nödnummer och låtsas beställa pizza och då även lyckas uppge adress med mera.
Mvh // Johan
Jag har 112 appen i min telefon, det skall räcka med att jag bara öppnar den och lägger undan telefonen. De spårar den och skickar ut polis och räddningstjänst. Som jag har förstått det så skickar de inte ambulansen i första hand.
#6: Hur kan 112-appen veta att du behöver nödhjälp och inte bara använder appen?
#7: Man kopplar den till GPS i telefonen så polisen kan se din exakta position, om jag förstått det rätt.
https://polisen.se/aktuellt/nyheter/2020/juli/ladda-ned-sos-112-app/
#8: De menar nog att de kan se din position när du larmar själv om du väljer det i inställningar.