Relationer iFokus

Relationer

Läst 601 ggr
Liz85
0

"Hur länge har du varit singel?"

Ni som nån gång dejtat känner säkert igen den frågan. Om ni inte rentav ställt den själva till den andra.

Och jag vet att det finns olika sätt att se på det och olika anledningar till varför man frågar/inte frågar. Vissa är nyfikna. Andra helt ointresserade.

Själv är jag på den sidan som undrar varför de vill veta det ens. Det är liksom något som ligger i ens förgångna så säg att jag pratar med Martin nu och vi har pratat i 1 vecka och försöker hitta en dag att ses… Då är ju redan exet ute ur ens liv och är inte relevant för vår eventuella relation. Okej, har den andra personen barn med någon annan är det klart att de inte kan kicka ut den andra föräldern från barnens liv men jag antar att de har gjort slut av en anledning och frågan hur länge den varit singel känns då väldigt irrelevant.

Det viktigaste är ju frågan om vi två passar ihop. Tycker rentav att det kan vara i vägen för den nya relationen om man börjar ta upp sina gamla laster…När man istället borde blicka framåt på "vad är det vi två har?"

• Redigerat 2022-03-17 07:40 av Liz85
Fridaaaa
6

jag kan förstå, om det är nyligen man separerat, så kan det ju vara saker som ligger kvar som kan bli jobbiga än om det hände för länge sedan (kan såklart finnas då med men oftast inte lika ofta). Så kan förstå frågan då det faktiskt kan vara relevant

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

sp0ngeb0b
2

Jag vet inte om jag ställt eller fått frågan någon gång, men jag ser inte det som något konstigt. Det beror ju dock lite på vad avsikten är. Jag vill gärna lära känna min partner på alla plan och jag vill veta allt om hens liv innan mig såväl som nutid och framtid. Jag vill vara inblandad och inte känna att det finns saker som hålls hemliga för mig. Inte för att jag är kontrollerande eller osäker eller så, utan för att jag vill lära känna personen och är nyfiken på vad hen varit med om. Givetvis behöver man inte berätta om man inte vill, och man behöver absolut inte berätta precis allt. Men jag hade ju undrat vilka skelett som fanns gömda i garderoben om personen inte ville dela med sig av en så enkel och förhållandevis betydelselös information som hur länge hen varit singel… Men som sagt det beror ju på avsikt och även på reaktion. Jag dömer inte personen hur kort eller lång tid som än gått. Jag var ihop med en som aldrig haft en relation och inte haft sex på typ 7 år. Inte brydde jag mig om det, men det är ändå trevligt att bli inkluderad och få vara en del av personens liv, även om det hände innan vi träffades och därför oftast saknar relevans i sammanhanget.

Mitchika
2

Jag är inne på lite samma linje som #1 och #2. Jag ser inget konstigt eller fel alls med den frågan. Precis som Fridaaaa säger kan det påverka en del beroende på omständigheterna och som sp0ngeb0b tar upp känns det som en fråga som ställs mycket av öppet och ärligt intresse för personen. Man vill veta mer om denna, vilket är väl det som är syftet med att dejta någon? 😀

Sen så är det väl knappast att dra upp gamla laster att fråga någon hur länge denna varit singel? Det är ju fortfarande en fråga om personen ifråga och ingenting om något ex. Inga detaljer om exet, hur långt förhållandet var, bara en nyfiken undran hur länge någon har varit singel. Jag kan inte se kopplingen själv personligen.

Visst håller jag med om att saker och ting som skett i det förflutna hör hemma just i det förflutna och man behöver definitivt inte veta eller dela med sig av precis allt till en partner eller potentiell partner när man dejtar, men om någon direkt vänder taggarna utåt när någonting rörande ens tidigare relationer ens nämns eller rörs vid i en diskussion eller en fråga, då är det en liten röd flagga för mig.

I ditt exempel med att ha pratat med/dejtat en ny person i en vecka, då är man väl inte ens i stadiet "vad är det vi två har" utan då är man väl fortfarande i stadiet "vad är det vi två kan bli" när man håller på att lära känna varandra och se hur man funkar och klickar ihop? Eller tänker jag helt galet där?

Sajtvärd för Pokémon iFokus och The Sims iFokus 🐺

"Hark, hear the howl that eats the moon alive" - Tell Me What the Rain Knows

Draken
4

Håller med övriga.

Det är stor skillnad om man har varit separerad i 2 veckor än om man har varit separerad i 2 år.

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis

[Devya]
4

Jag ser inget konstigt med att frågan även om jag inte själv har behövt ställa någon sådan fråga.

Jag vet åtminstone att den som valde att dejta mitt ex skulle behövt frågat honom hur länge han hade varit singel (han hade endast varit singel någon vecka och det var jag som gjorde slut med honom). Han använde henne i princip och hon blev hans rebound. Han erkände det själv även om han nekade det i början av deras förhållande. Han var även otrogen mot henne för han var så emotionellt ostabil.

I regel borde man nästan undvika dejta de som nyligen blivit singel då det kan leda till att man blir en rebound. Visst, det finns undantag men det kan nog löna sig att vara försiktig.

Ett ex är ett ex men den personen sitter inte alltid i ens förflutna och det vet jag av erfarenhet också. Så det är väl också lite på grund av egna erfarenheter som jag vet att det som har hänt i ens förflutna stannar inte alltid kvar där. Så det kan visst bli högst relevant i ens nya förhållande. Vet man alla fakta redan från början så kan man göra en bättre bedömning i det skedet redan, huruvida man vill fortsätta eller ej.

mostermimma
0

Jag har ställt frågan till de som jag haft mer kontakt med, och tycker att den hänger ihop med frågan om vad man kommer från för förhållande från tidigare. Just för jag vill veta om personen kommer från ett långt förhållande på flera år och varit singel i tre veckor, eller om det kanske är en person som har många korta förhållanden bakom sig osv. För min skull, för att jag ska veta vad jag eventuellt är på väg in i.

Jojaton
6

En av grejerna som jag och personen jag träffar just nu bondade över i början var faktiskt varandras svar på den här frågan. Vi hade typ samma anledning till att vi varit singlar ett tag och när vi pratade mer om det så insåg vi att vi har en väldigt lik syn på relationer och kärlek överlag. Vi har pratat lite om ex senare, för att man ska veta lite vad man lärt sig från tidigare förhållanden typ, men precis där i början var det bara för att se om man var lite på samma plan och ute efter samma sak.
Tycker absolut inte det är en konstig fråga, är väldigt stor skillnad på att träffa någon som varit singel i 1 vecka vs 1 år - och de personerna är ju antagligen ute efter lite olika saker.

Johanna - Instagram