Blir utbränd av att ha besök
Hej!
Varje gång jag umgås med vissa nära släktingar så blir jag totalt utmattad. Värst är det att bjuda hem folk till mig eftersom jag har stark OCD och måste städa huset i ca 60 timmar efter besöket för att kunna slappna av. Just nu känner jag mig helt utbränd och funderar på hur jag ska göra i framtiden. Jag hade någon förhoppning om att denna gång skulle vara annorlunda men det är exakt som alla andra gånger oavsett alla år och terapi man gått igenom.
Om jag fick välja skulle jag inte vilja ha besök av personer som triggar detta i mig. Men samtidigt är det släktingar som så hemskt gärna vill hälsa på, men jag ser inte fram emot högtider på grund av detta.
Hur skulle ni göra? Offra er hälsa för att göra andra glada eller förbjuda besök?
Kan du inte träffas hemma hos dem eller äta ute på restaurang?
Jag skulle mycket hellre göra det, men de vill så gärna se hur vi har det och hälsa på. Jag har berättat om min OCD men de vill komma ändå. I ett av fallen bor personen en bit bort och vill därför sova över. : /
#2: Då är nog besöksförbjud bättre. Att de inte kan respektera att du mår dåligt låter inte snällt. Du är inte skyldig dem något så det är lite fräckt av dem när de begär detta
Ja, ibland tror jag att de inte tar min situation på allvar. Är det fräckt att be någon som bor längre bort att ta in på hotell om man ska ses?
#4: Jag tror just OCD är en diagnos som vattnats ut på sistone. Man tror att OCD innebär att man blir frustrerad om vissa saker inte är på ett sätt och bara är allmänt pedant. Men det handlar ju om mycket mer än så.
Men det är fortfarande inte ok att invalidera ditt mående och avfärda hur grov OCD du har om du måste städa i 3 dagar!
Du är heller inte ett gratis hotell som folk kan bo i bara för att det är långt hem. Var tydlig med att du inte klarar av detta längre, du kan inte ha dem sovandes hemma hos dig. Antingen bor de på ett legit hotell eller så kanske du hälsar på dem? Hitta vägar runt det som passar båda
- Redigerat 2022-03-21 23:29 av [Tismon]
Kan inte någon av de andra släktingarna ha den långvägande personen sovandes hos sig, så kommer de "bara" och hälsar på under dagen?
Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!
Nej det är inte fräkt att inte vilja ha folk som sover över.
Stolt ägare till tre La permer
Personen som vill sova över känner tyvärr ingen annan i närheten tillräckligt bra för att sova över, annars hade det varit ett bättre alternativ. Så det får nog bli hotell för gästen i fortsättningen.
Tack så mycket för alla svar, känner mig stärkt i att stå på mig mer. :)
Ditt hem dina regler. Folk verkar ta det lite för självklart att de är välkomna in i andras hem hur som helst och tror att de kan ställa vissa krav där. T ex övernattning, tro att deras barn får flänga runt överallt o.s.v.
I mitt hem gäller t ex följande:
Ingen övernattning, då vi bor på endast 50 kvadrat och måste passera vardagsrummet för att gå på toa på natten.
Hundar är välkomna om de är små eller lugna nog att inte störa katterna. Utomhus är väluppfostrade hundar, som inte gör utfall mot ankorna välkomna.
Barn skall hållas under uppsikt och får inte springa runt och rota bland saker utan tillstånd. Föräldrarna står för att ta med sig underhållning, framförallt till små barn.
Äter du kött med händerna som t ex en skinkmacka, så får du tvätta händerna när du har ätit klart.
Katterna bor här och våra regler gäller för dem. T ex så får de vara i soffan, men inte på bordet och vi väljer vad de får äta.
Dyk inte bara upp, utan boka in något i förväg.
Har vissa svårt att acceptera detta och blir griniga? Ja! Men det är mitt hem och passar det inte, så får man träffas någon annanstans! Gäller både mina och sambons gäster.
"Nästan allt går att använda till håret"
Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.
Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik
- Redigerat 2022-04-03 15:08 av TatsuOni
#0: Har du förklarat för dem vad det innebär för dig i praktiken när de har hälsat på?
#9 Jättebra regler, vill kunna stå på mig som du! ^^
#10 Har förklarat flera gånger, men det är nog svårt för dem att förstå vad ångest innebär och hur svårt det är att återhämta sig. Det är nog svårt att förstå helt om man inte har OCD själv.
#11 Jag vet inte om det skulle hjälpa. Men kan du hitta någon bra vetenskaplig artikel eller blogg där det skrivs om OCD och skicka till dessa personer?
"Nästan allt går att använda till håret"
Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.
Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik
Har du någon behandling för din OCD?
/Maria