Relationer iFokus

Relationer

Etiketterförhållandesex
Läst 454 ggr
Wilola
0

Svårt att säga nej

Hej. Jag är en tjej på 21 år. Jag har ett problem, nämligen att jag har svårt att säga nej till min pojkvän om jag inte har lust att ha sex, eller att avbryta under akten om det inte känns rätt längre. Han har aldrig utsatt mig för något, tvärtom har han alltid varit noga med att jag måste säga till om jag inte vill något. När jag var 16 var jag tillsammans med en kille som tjatade på mig när jag inte ville ha sex till den graden att jag till slut sa ja ändå för att slippa hans tjat, jag tror det är detta som har påverkat mig. Ibland känns det som att jag utsätter mig själv för övergrepp för att jag har sex mot min vilja och detta påverkar min mentala hälsa enormt. Hur ska jag bli bättre på att säga nej?

sp0ngeb0b
5

Sådant kan vara riktigt jobbigt. Har du tagit upp det med din pojkvän? Det kanske är lättare att prata om det när det inte är "in the heat of the moment". Då kan du berätta hur du känner, att du ibland inte vill men inte känner att du vågar säga nej, eller liknande. Då kanske ni kan komma överens om någon "kod" eller liknande som är lättare att uttrycka än att säga rakt ut att du inte vill. Det är viktigt att säga ifrån om man inte vill, men jag förstår att det kan vara väldigt jobbigt. Jag tyckte också det förr. Nu är jag alltid ärlig med om jag inte vill, eller om jag vill avbryta. När man vänjer sig blir det mycket lättare. :)

Solen5
0

Från egen upplevelse, tycker jag att det problemet när man har svårt att säga nej eller säger ja istället för att bara slippa sin partners tjat är att efter länge tid blir det att säga nej eller att prata om det ännu svårare och händer med mycket stress och ångest. Då leder det naturligtvis till att manen som säger nej blir skyldig själv.

mostermimma
1

Det främsta tipset är att prata med din pojkvän, kommunicera kring sex överhuvudtaget och lite extra kring din tankar om detta. Sen funderar jag på om det kanske skulle gå att hitta ett alternativ till att säga "Nej jag vill inte" som känns enklare/mjukare att säga? Jag tänker att det till stor del handlar om att man inte vill såra den andra och avvisa, och att man behöver hitta ett sätt att förmedla att man inte avvisar utan bara inte är sugen just nu.

BeYou
0

Det måste vara tufft för dig att göra våld på dig själv på det sättet. Jag tror helt enkelt att du får prata med honom. Han kommer säkert fråga om du inte älskar honom osv. Men förklara för honom att ni har olika behov och du behöver ta det i din takt. Sen finns det ju mellanting man kan syssla med om det funkar. Han verkar vettig och kommer säkert förstå.
Gör bara det som känns rätt för dig.

💚 BeYou