Hur läka efter psykisk misshandel
Jag har varit i ett förhållande med en kille i ett år. Men nu har jag lämnat han. Han tyckte ner mig och har fått mig att tro att jag inte är värd någonting. Jag känner mig som ett tomt skal. Pågrund av han så isolerade jag mig från både vänner och skolan så nu har jag inget kvar. Sista gången vi träffades så hade han varit ute och ville sova hos mig. Sen när vi vaknade sa han att jag bara var ett nödfallsligg. När jag lämnade han så har han kommit hem till mig varje kväll sen dess och bankat på min dörr. Orden han sagt sitter kvar djupt i huvudet. Han har fått mig att tro att jag är hjärndöd, äcklig, värdelös, ful och någon som killar bara vill ligga med. Jag har svårt att äta för det känns som att maten inte går att svälja. Känns som att jag aldrig kommer att kunna komma över det som har hänt. Jag skulle verkligen uppskatta att höra er som varit med om liknande berätta hur det kändes och hur ni tog er genom det.
Har inte själv råkat ut för detta men jag har bekanta och vänner som har råkat ut för den typen misshandel.
Det gör ont och det kommer ta tid, men ta den hjälp du kan få. Har du någon i familjen eller vänner du kan prata med. Ta kontakt med vårdcentralen och be att få hjälp av en psykolog med ditt mående.
Sen skall man hårddra det hela så säger han emot sig själv lite. Han säger att du är ful och äcklig, men i samma mening säger han att du bara är någon man vill ligga med. Om du vore så ful och äcklig, så var det nog ingen som ville ligga med dig….Men det var ett litet sidosprång..

Ta själp sök VC och be att få en tid hos kurator eller psyklog
Stolt ägare till tre La permer
Det enda jag kan säga utifrån egen erfarenhet är att det kan och kommer bli bättre, det är svårt att se det nu och du kan behöva stöd från familj eller vården, det beror på vad för stöd du känner att du behöver.
Försök påminna dig själv om att det är inte dig det är fel på utan honom, dessa människor mår så dåligt själva att dom tål inte se andra må bra.
#0:
Blev själv psykiskt och nästan fysiskt misshandlat i ett år av min flickvän. Det sitter fortfarande kvar något efter snart 15 år. Jag vet inte, kanske behöver man bättre erfarenheter.
Det viktiga nu är att du lär dig hur viktig du är och att du är värd respekt, förtjänar att må bra och att ingen person är värd att må dåligt för.
Det finns grupper som erbjuder stöd för er som lämnat liknande relationer. Alternativ är kurator, psykolog eller diakon i kyrkan. Alla kan ge stöd.
Kommer han och bankar igen så ring 112 och säg att någon försöker ta sig in. Det är verkligen inte ok att han gör så.