Relationen till hantverkare och andra...
Jag fattar att sotaren måste kolla ventilation och så ibland. Men jag är alltid hemma när de kommer. Vilket var riktig tur idag.
Ena sotaren tyckte tydligen att det var en bra idé att öppna köksfönstret utan att tala om det för mig. Sen sa han hejdå och lämnade det öppet. Vilket jag upptäckte cirka en timme senare.
Om det kommit in en spindel nu tack vare detta påhitt så kommer jag att skicka räkningen på ny dammsugarpåse till dem.
- Redigerat 2022-06-15 15:36 av Liz85
Hm… jag kanske är korkad men, Vad har spindlar med din dammsugarpåse att göra?
#1: det är så jag gör mig av med de o kastar påsen sen. Men har i stort sett aldrig ovälkomna gäster eftersom jag alltid har stängt.
#2: Om du tror att spindlar enbart tar sig in genom ett öppet fönster eller en öppen dörr så har du helt fel.
"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"
Spindlar är nyttodjur🙂
/Maria
Kan du inte berätta hur samtalet gick och vad du fick för respons sen?
Mvh // Johan
De var här i fem min max och gick sen.
#6 Öppnar du aldrig fönstren?
/Maria
#2 Hoppas du inte menar allvar.
Jag skulle aldrig döda en spindel medvetet. Ser man en spindel i sitt hem är det ju bara att ta ett kuvert t.ex, hålla det framför spindeln, låta den krypa upp på kuvertet, öppna närmaste fönster och släppa ut spindeln.
Senast igår hade jag en spindel som kröp på väggen i mitt vardagsrum och jag hjälpte den ut :)
De är ju inte på något sätt aggressiva mot oss människor så varför ta ihjäl dem?
- Redigerat 2022-06-15 23:47 av Irmelina
#8: Om du har en helikopter tillgänglig för akuta situationer och ett telefonnummer där jag kan nå dig så kan jag låta de leva. Men då måste du lova att komma fort. Innan den kryper iväg och gömmer sig ;)
Annars så får de en tur in i dammsugarpåsen för att elimineras från lägenheten.
#8: Ibland hjälper det inte att rationellt veta det. Jag är själv medveten om att en spindel inte är en fara för mig och jag försöker släppa ut dem jag ser, men ibland ser jag en rörelse och paniken slår till och utan att jag ens hinner tänka har jag slagit ihjäl spindeln. Jag har en spindel (Alfred) som jag låter bo på taket i köket eftersom hans nät fångar en hel del av de jävla bananflugorna jag kämpar med år efter år efter år varje gång det är sommar. När ett nät blir fullt så dammsuger jag upp det när han sitter i säkerhet på ett annat nät, och så fortsätter det. Däremot ser jag en till spindel åker de ut. Eller tyvärr får de som sagt ibland sätta livet till.
Jag är livrädd för spindlar och har alltid varit. De kommer inte döda mig, men jag är rädd för dem ändå. Det är inte en rationell rädsla, men den finns ändå.
#8: Har man arachnofobi (spindelfobi) så är det inte "bara" att hjälpa spindeln ut. Jag lider visserligen inte av det själv, däremot av diverse andra fobirelaterade tillstånd.
TS, jag är impad över att du ens förmår hantera dammsugarpåsen efteråt. 👍
//Inte utrustad med helikopter men ofta på språng för att hjälpa spindelrädd granne 😘
"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com
#10: Den är ju faktiskt delvis rationell eftersom det finns dödligt giftiga spindlar. 😮
Då finns det betydligt mer irrationella fobier - men det är nog en annan diskussion… 🙂
#12: Ja jag kan få panik om jag stänger ögonen när jag badar i en sjö ibland för jag är så förbannat rädd för hajar trots att jag vet att där finns fan inga hajar. 😂
Så att vara rädd för spindlar kanske är mer rationellt än så. :P
Jag antar att det här är ett skämt? :)
Jag avskyr spindlar, och efter alla mina otäcka upplevelser så har det gjort att jag är ännu mer rädd för dem. Typ, den gången det var så varmt att jag lämnade balkongdörren öppen och det var en stor spindel som satt på täcket, just framför näsan på mig. Efter det så fick balkongdörren hållas stängd (märkte senare att jag hade en massa spindlar där). Sen har jag även haft stora spindlar komma upp från avloppet och upp i diskhon där de springer omkring. Man hörde ljudet av deras ben springa omkring i diskon. Vi snackar då om väldigt stora, tjocka spindlar.
Så, jag förstår människor som är rädda för spindlar. MEN, jag skulle ALDRIG dammsuga upp dem, det är alltför stort slöseri på dammsugarpåsar. :D Jag håller fortsättningsvis fönster öppna, även om jag riskerar att stora spindlar kan få tillträde i mitt hem. Frisk luft är väldigt viktigt för mig.
Det finns en tråd på Hjärnan om fobier, hoppas det är ok att länka. Spindelfobi nämns där.
"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen
Det skulle aldrig hända i min värld att jag skulle hjälpa en spindel ut. Det blir dammsugaren och ris som sugs upp efter spindeln så den slås ihjäl.
Och visst är dom aggressiva mot människor. Det är inte sällan som lyfter sina ben och hotar. En del går mot en.
Jag har en spindel som bor i ett hörn på vår gästtoalett. Jag upptäckte "honom" i september så han har bott där ganska länge
Har märkt att han tar Silverfiskar så han får bo kvar som hjälpreda😉
Jag har ju haft en enorm spindelfobi tidigare i livet så det här är stort att dela toalett med en spindel😉
/Maria
Igår på jobbet var det en långbent en som låg i vasken/diskon.
Då jag såg att den levde så använde jag ett papper den kunde gå omkring på medan jag öppnade fönstret för att släppa ut den.
Nu är ju inte harkrankar spindlar men apropå insekter på toaletten så hade jag en gång en harkrank i toastolen. Jag vaknade väldigt snabbt när jag halvsovandes slog mig ner och någon pillade mig i rumpan… 😮😂
#20 😃
/Maria
Har bott i en källarlägenhet och där galopperade det runt enorma spindlar, nästan så man fick sätta sockar på dom för att slippa höra dom gå på golvet. Efter det så blev dom små "vanliga" spindlarna lite mindre jobbiga 😅
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Todays fortune: You're shit out of luck
#22 😀
.
Jag känner en som var livrädd för spindlar förut. Sedan gick hon en utbildning där det ingick att studera spindlar med lupp och lära sig allt om dem … Efter det är hon inte rädd längre! Det var något med det där att titta på dem noga och inse att de där små inte kan göra en någonting … Och så blir det säkert en viss fascination när man lär sig mer om dem.
#23: problemet numer är att giftiga spindlar kommer in i landet via transporter, så det är inte längre så att dom inte kan göra något. Och ökad värme, mindre vinter bidrar till att arter ko.mer anpassa sig här och bli en risk även här. Och inte bara enstaka fynd.
Var ju en skola som fick saneras pga giftig spindelart som hittades många av.
Jisses… Det här blev en intressant tråd, men med fokus på spindlarna. 😅
Både intressant att se allas meningar och sida på saken och hur man löser det. 🙂
Jag har än så länge inte träffat på nån giftig spindel, bara vanliga "husspindlar" hemma. Och är glad ändå så länge som det bara är såna.
Det finns ju tydligen redan icke svenska spindlar i Sandviken. Känns lite sådär halvläbbigt.
För övrigt så har jag inte sett nån spindel hemma sen händelsen. Mer än att det var en som dansade uppåt i luften precis utanför mitt sovrum en dag. På andra sidan glaset. 😁
- Redigerat 2022-06-22 08:09 av Liz85
Varför man aldrig ska döda en spindel i hemmet. 🙂
https://hasanjasim.online/why-should-you-never-kill-a-spider-in-your-home/
#17: Ja, jag hoppas att spindlarna här knaprar i sig en och annan silverfisk - jag har den nya varianten som klättrar på väggarna och som sägs äta bland annat böcker. 😲
Gamla vanliga silverfiskar som håller sig på golvet går väl an.
Denna kommentar är byggd på ett missförstånd då jag blandade ihop denna tråd med min egen. Jag önskar att jag kunde radera den, men det går inte, så då kan jag åtminstone redigera bort missförståndet.
- Redigerat 2022-07-07 19:02 av MrLonely
#28: Förlåt mig, jag gick in i helt fel tråd. Glöm vad jag sa, jag önskar att jag kunde radera den tråden. Skulle uppskatta om någon admin kunde radera föregående och denna.