Arbetsgivare som inte hör av sig
Förra fredagen (17/6) fick jag en timanställning inom städning och jobbade hela veckan. I söndags får jag ett sms av dem om att det inte kommer bli hela den här veckan och att de ska höra av sig på måndagen med vilka dagar det blir som jag ska jobba. Jag väntar hela måndagen men ingen hör av sig. De har fortfarande inte hört av sig, jag vet inte alls hur jag ska jobba framöver och jag mår sjukt dåligt av att inte veta. Det här är mitt första jobb så jag är jätterädd att bli utnyttjad. När jag jobbade i söndags var de sura för att jag hade råkat lämna ett golv lite extra blött, kan det vara att de inte vill att jag ska jobba kvar pga det men att de skiter i att säga det?
Gå med i facket. Ring arbetsgivaren.
Låter som typisk timanställning. En evig väntan på att arbetsgivaren ska höra av sig, mycket jobb ena veckan men ingenting nästa, rycka in och jobba med kort varsel…
Som tur är finns det mobiler nuförtiden. Innan dess fick man sitta hemma och vänta på att den fasta telefonen skulle ringa. Svarade man inte gick jobbet vidare till nästa.
Illa att dom inte hör av sig när dom sagt att dom ska göra det.
Jag hade ringt och bett om information om när du ska jobba.
#0: Jag skulle ha ringt och kollat med arbetsgivaren, eftersom de har sagt att de skulle ringa på Måndagen.
Jag har svårt att tro att de inte tycker du skall jobba kvar, bara för att du lämnade ett golv extra blött. Och är det så, ja då kanske du inte skall jobba för det företaget.
Varför inte kolla vidare efter annat också. Jag tycker inte du skall gå och vänta på att ett företag skall höra av sig, eftersom du "bara" är timanställd.
Kan de säga upp en utan att säga något? Jag kollar efter andra jobb men det är svårt eftersom jag inte har jobbat mycket innan
#5: Du skrev väl något avtal med dom?
Har du ringt dom?
#6: Ja det gjorde jag. Vågar inte ringa för jag är rädd att de ska vara otrevliga
#7: Du måste ringa. Du är i arbetslivet nu.
Det spelar ingen roll om dom är otrevliga. Du måste fråga om du har några pass.
Är dom otrevliga så är det deras problem. Du har inte gjort något fel.
Vad står det i avtalet?
Arbetsgivaren tycker säkert att det är positivt att du visar intresse och inte bara sitter och väntar.
/Maria
#8: När jag pratade med henne i söndags var hon passivt aggressiv för det med golvet och jag lider av social ångest så jag klarar inte av när folk är sura/otrevliga. På avtalet står det att det är en visstidsanställning.
#10: Blir hon arg över en sådan sak, och dessutom under dina första dagar, så kanske hon skall revidera om hon verkligen skall ha chefsjobbet. Och du skall inte behöva ha en sådan arbetsgivare.
Vad säger din kollegor ?
- Redigerat 2022-06-30 13:50 av Draken
#11: Jag har ingen kontakt med mina kollegor. Men jag antar att de går igenom många anställda om de kastar bort en så fort man gör ett misstag.
#10: är det inte möjligt att det bara är du som felaktigt tolkat henne som sur?
Och om hon verkligen blev irriterad så gick det över. Inser du att du gör en jättesak av ingenting? Lite vått golv. Och du trodde du kanske skulle få sparken för det.
Jag kan lova att ingen mer än du har tänkt på golvet och hållt på att oroa dig. Du måste lära dig tänka på vad som är rimligt.
Hade du blivit förbannad om du hade anställt en ny som lämnade ett golv lite blötare än vanligt? Det påverkar inte golvet, behövde inte åtgärdas, det torkar, ingen drunknade, ingen halkade och dog.
Hade du blivit sur nästa arbetspass och varit åassivaggressiv och funderat på att sparka någon för lite vatten på golvet? Är det verkligen rimligt att tro att flera personer skulle tycka illa om dig när ingenting skadades?
Om någon nu kommenterade det på söndagen. Vad sa dom?
När man jobbar stöter man på sura arbetskamrater oundvikligen. Det är något du måste lära dig hantera och sluta ta personligt.
Om du inte ringer gör andra det och dom får passen. Det är bara att säga hej jag undrar vilka pass jag kan ta. Det som kan hända är att du cår något pass, eller så är där inga nu. Är där inga så säg att du väldigt gärna jobbar nästa möjliga pass och att du ringer och kollar om en dag igen.
Ett helt vanligt jobbsamtal. Dom har inte tid att gå och irritera sig på en anställd när inget hänt.
Det är du som förlorar nu. Inga pengar. Din ångest ser troligtvis ogillande från zndra för att du väntar dig att dom ska känna så.
För tusan. Jag tappade 100kilo rostbiffar rakt ner i golvet när jag var ny. Det skulle kunna få någon sur. Men sånt är övergående och riktade mot själva situationen och inte den som råkat klanta sig. Det händer saker på arbetsplatser. Det är inte hela världen när man är ny begår man fel innan man kan allt. Det gör alla.
Lägg intecenergi på det. Det är inte katastrof bara för qtt det du. Ingen tänker mer på när du inte gjort rätt än på andra anställda. Det bara känns så med den diagnosen.
Låt inte diagnosen vilseleda dig så här. Det är nytt med jobb för dig och det känns som man blir utstirrad. Men för dom är det en vanlig dag och du går inte i clownperuk så andra är inte fokuserade på dig.
Ser någon sur ut så ha förståelse för att en del avskyr sitt jobb eller mår dåligt över en situation i familjen. Vissa bara ser ut så.
Människor är oftast trevliga. Dom tycker inte du är värdelös. Och du kommer själv se att du kan mer än du tror och inte är så annorlunda mot andra att allas fokus är på dig.
Så ring
Jag har ringt till henne idag men hon sa att hon var upptagen och hon skulle ringa upp mig.
#14: bra jobbat!
#14 Återkommer hon inte så skäms inte för att ringa igen.
/Maria
TS har själv varit där där jag tolkade precis allt och det var aldrig till nån fördel, tvärtom.
Egentligen först nu på senare år som jag börjar inse att andra inte är så hypermedvetna om en själv som man är själv. Finns tusen olika anledningar till varför nån säger nåt de gör, det är jävligt jobbigt att gå och tänka så hela tiden, det tar en massa energi. Din chef kanske lät sin dåliga dag gå ut över dig (inte okej men behöver inte ha med dig att göra).
Om det är större grejer så fråga om det är något du gjort fel, om du kan och det skulle kännas bättre att få chansen att göra rätt om det går.
Lycka till!
"I'm too old for this shit."
#16: Ringde vid 12.45 och hon har inte återkommit
#18 Ring igen.
/Maria
Hur har det gått?
#20: De har tagit in en annan för att "det har tagit väldigt lång tid när du har städat", men de har sagt att det får ta max 3 timmar och jag har aldrig gått över 2 och en halv timme. De säger att de ska hitta ett annat uppdrag till mig med fler timmar men tvivlar på att de kommer göra det.
Vill bara berätta att jag har fått ett nytt jobb nu, det är också timanställning som lokalvårdare fast på ett sjukhus så det känns mer seriöst. Jobbade onsdag-fredag och har timmar för hela denna veckan med 😊
#22 Vad bra 🙂
/Maria
Så skönt att det löste sig. 👍 Du kanske får ligga på för att få betalt för den tiden du faktiskt jobbade på det andra företaget.
#24: Ja jag oroar mig att de inte ska betala mig.
Är du med i något fackförbund? Det kan löna sig om man har osäkra timanställningar.
#22: Tycker att det är dålig stil av det andra företaget, men bra att du har fått tag på ett nytt jobb nu. 🙂
#22: Vad skönt för dig att det löste sig 🙂

Grattis till nya jobbet.
Hoppas att du får fast jobb snart
Det är jobbigt att gå på timmar.
Stolt ägare till tre La permer