Jag måste påminna honom
Är det rimligt att man ska behöva påminna sin sambo om att göra hushållssysslor? Vi har delat upp sysslorna för att jag blev irriterad över att alltid behöva göra allt och jag trodde att det skulle bli lättare om vi hade bestämda uppgifter. Jag har hand om tvätten, vardagsrummet samt alla golv i lägenheten. Han har hand om köket, badrummet, samt diskmaskinen och det var han som valde sina områden så det är inte jag som tvingat honom.
Grejen är att han aldrig tar hand om det han ska så det blir lager av damm på handfatet innan jag blir irriterad och tar det själv, och när jag säger att jag är irriterad för att han inte gör sina uppgifter så säger han att jag väl kunde påmint honom istället för att bli sur. Ska man verkligen behöva påminna en vuxen människa? Grejen är att när vi inte bodde ihop och jag var hemma hos honom så var han jättepedant och blev sur på mig om jag glömde ta undan min disk så jag hade räknat med att han skulle vilja ha ett rent hem när vi bor ihop också.
Det korta svaret är: Nej.
Nej… har ni så tydligt uppdelat ska han definitivt kunna sköta det själv. Å andra sidan tycker jag inte det är helt fel med små påminnelser. Jag påminner min sambo ofta om saker men det leder aldrig till bråk eller sura miner, utan jag säger typ "glöm inte att du skulle städa badrummet" så säger han bara "okej" eller något. Har man redan kommit överens om att han ska göra det den dagen, då finns det ju inget att tjura över för att man påminner. Och det är faktiskt inte alltid helt lätt att komma ihåg alltid, jag själv glömmer bort städplanen ofta trots att det var jag som skrev den.
Med det sagt ska du ju inte behöva påminna hela tiden, så klart. Har ni bestämt hur ofta det ska bli gjort? Annars kanske det kan hjälpa. T.ex. kanske det är lagom att städa badrummet varje vecka. Då kan han välja en veckodag och sätta en påminnelse i mobilen.
Säger som övriga: Nej.
Om ni har delat upp det så har han ansvaret. Sedan kanske han inte ser just damma som något nödvändigt och ifall det är därför han inte alltid gör vissa saker så skulle ni kanske kunna lösa det genom att gå igenom allt som måste göras.
Om det handlar om att han inte alltid städar när det behövs bör ni bestämma hur ofta det måste städas eller när.
Jag är evigt tacksam för att min man påminner mig då jag verkligen behöver det.
/Maria
#4: fast ska man behöva påminna varje gång? Man måste ju kunna ta något initiativ själv som vuxen människa
Jag är en person som ser vad som behöver göras, men kommer sällan till skott om jag inte får ett ryck. Jag har boendestöd och drar det största lasset här hemma. De kommer en gång i veckan.
Vi har delat upp så att han städar uppe. Hall och sovrummet. Jag tar allt där nere. Badrum, kök, vardagsrum, hall och ett litet rum.
Jag tycker att du är en bra uppdelning.
Vi påminner varandra ibland.
Mvh
Mig
#5 Man kanske inte ser det på samma sätt. Det handlar inte om att vara en vuxen människa tycker jag.
/Maria
Kan ni inte ha en gemensam städdag? Typ lördag förmiddag då städar vi, och då gör var och en sina uppgifter.
Tycker det låter lite märkligt att när han bodde själv städade och var "pedantisk" men inte nu? Vad ligger bakom den förändringen? Mår han okej psykiskt? Tänker han att du gör det om inte han gör det? Om han faktiskt glömmer, är det nåt som bekymrar honom, som upptar hans tankar och gör att han inte tänker på städning? Nån föreslog att sätta larm på mobilen, hur skulle han ställa sig till det?
Är det varje gång du påminner honom? För om du alltid påminner köper jag inte riktigt att han glömmer.
"I'm too old for this shit."
- Redigerat 2022-08-31 10:12 av Syntium
#9: Han säger att han "inte tänker på att det är skitigt" men det känns nästan som att han bara skiter i det för att han vet att jag gör det till slut. Han gör det om jag ber honom men det känns inte riktigt okej att jag ska behöva be honom varje gång och att det blir så pass skitigt att det syns utan att han tar hand om det
#10 I call bs om han gick från att bli arg på dig för att du inte ställde in disken till att nu när ni bor ihop inte se stök. Särskilt om det slutar med att du gör det. Ni behöver prata om detta.
Och innan ni delade upp det tog du allt? Låter som om han försöker smita undan faktiskt.
Kan vara vettigt att ha ett samtal om vad var och en förväntar sig av den andre i hushållet.
Exempelvis nivå på städning, det kan uppenbarligen variera vad man/en/någon uppfattar som städat.
Hur som helst, så är det bra att reda ut för det tär så jäkla mkt på en relation.
#12 Väldigt bra poäng!
Jag har själv en diagnos som gör det nästan omöjligt för mig att minnas saker. Blir själv så glad när jag får påminnelser eftersom det inte är något jag gör med viljes.
#14: Fast han behövde inga påminnelser när han bodde själv.
#15: Har du sagt detta som du skrev?
Att det stör dig att han inte behövde påminnas när han bodde ensam och att du känner att du vill att han ska åtminstone ta hand om sitt egna ansvar?

Jag påminner min man när jag tycker det är dags för dammsugning.
Det är väl inte hela världen.
Själv hatar jag att dammsuga så det får han göra.
Stolt ägare till tre La permer
#0: Jag tycker att eftersom han är okej med att bli påmind kan han lägga in påminnelser i sin mobil. Det är inte roligt att vara den som påminner.