Relationer iFokus

Relationer

Läst 267 ggr
julianne
0

Varför så hemligt hur man röstar?

Varför är folk så hemliga om hur de röstar? Menar då inte anonymt på forum som här men typ ungefär alla jag känner, nästan, är väldigt hemliga om hur de har röstat eller brukar rösta.
Jag har inga problem att berätta hur jag röstar och jag tycker politik är ett väldigt intressant ämne.
En väninna till mig säger att det är för privat. Så privat att inte ens hennes man vet hur hon röstar! ? För mig är det ofattbart. Min sambo och jag pratar mycket politik och vet självklart hur den andre har röstat. Däremot har vi ingen aning om hur våra vänner röstar.
Hur är det för er? Pratar ni med någon om hur ni röstar? Eller inte någon alls som vet? Eller bara er partner?

Fridaaaa
9

Jag kan bara utgå från mig själv: Anser att andra inte har med det att göra och dagens samhälle för det för mycket fördomar och dömande. Samt att det spelar ingen roll anser jag vad man röstar på - för mig ändrar jag inte uppfattning om en person utifrån vad man röstar på. Jag undviker politik så mycket som möjligt

Tror många är trötta på all pajkastning som sker hela tiden

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Undertaker]
3

Pratar med familj och andra jag känner om valet, vad vi röstat och sådant. Jag väljer dock att inte nämna det i vissa situationer då det finns personer som genast skapar diskussioner med personangrepp eller liknande. Jag har inget problem med att diskutera min åsikt men jag orkar inte med trams och vill att saken ska hållas på en saklig nivå.

[Tismon]
6

Jag tror folk är hemliga med hur de röster för det finns så mycket hat. Man blir lätt påhoppad och kallad rasist eller kommunist eller nasist vilken sida man än har.

Har många gånger nästan postat en text med mina åsikter men i sista sekunden ångrat mig för hur folk ibland reagerar….

Det är ganska trist

Maria
4

Jag har inga problem alls med att tala om vad jag har röstat.
I år blev det vänstern. Inte det mest perfekta partiet men det som låg mina åsikter närmast.

/Maria

Nephi
0

Jag pratar och diskuterar med dem närmaste, hur man tänker och varför.
I år hade jag och bästa vännen ett väldigt skickade fram och tillbaka om dem partier vi funderade på och vad dem fått för resultat i olika undersökningar ☺️

Ägare till en Australian Shepherd, ett gäng LaPerm och 2 akvarium 😁
SVERAK ansluten uppfödare av LaPerm SE*Coral Curls

Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎

Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕

julianne
0

Ja personangrepp osv är ju inte ok. Jag skulle inte döma någon utifrån parti de röstar på. Varken om det var V eller SD eller något däremellan. Tycker bara det är intressant med olika åsikter. Enahanda om alla tyckte lika. :)

Karmatarerskanise
0

Vissa i familjen och vänner pratar jag med om det.

Scorpio97
0

I min närhet är det öppet vad folk har röstat på.

Själv är jag väldigt ointresserad av partipolitik och brukar därför inte bry mig tillräckligt för att fråga, men diskuterar gärna sakfrågor och är då ärlig med mina åsikter. Skulle någon i min närhet fråga skulle jag svara vad jag har röstat på.

//Jessie

Vixxen
7

Det är en del i demokratin att inte behöva tala om för någon vad du röstar på.
I många andra länder blir man utsatt för repressalier på grund av sina åsikter.

[snowy_]
0

Har varit med om konflikter för politiska åsikter, och det undviker man ju helst. Sen känns politiken mycket som en cirkus… Därför lägger jag ned minsta vikt på vad jag ska rösta. Blir därför inte så intressant vad exakt andra röstar på heller. Tyvärr känns det som att se ett "sofistikerat gräl" när man ser partidebatter.😑

Karmatarerskanise
4

Ja med tanke på hur klimatet kring politiken och valet i år har sett ut, både i mellan partierna och mellan väljarna online, förstår jag met än någonsin varför människor vill hålla sitt val för sig själv.

Allt för många dömer, saknar förmåga till att acceptera olika åsikter och prioriteringar och beter sig rent illa när folk inte tycker som dom.

Partierna har mycket att jobba på till nästa val. Det är dom som måste ändra på hur dom beter sig mot varandra och måste lägga fokus på sina egna partiers partiprogram istället för att lägga all energi på att smutskasta andra partier. Att fånga röster genom att visa varför partiet är bra för Sverige och dess invånare är så mycket bättre och ärligt än att försöka få folk att låta bli att rösta på motståndspartier genom att berätta hur dåliga dom är.

Först när dom visar respekt mot demokratin på det viset kan man hoppas på att väljarna börjar göra det samma.