Relationer iFokus

Relationer

Etikettvänskap
Läst 320 ggr
[Tismon]
2

Vad är en kompis eller vän?

Hade denna diskussionen med min sambo och blev faktiskt nyfiken på vad ni ifokus-gänget tycker. Vad är skillnaden mellan en kompis och en bekant för er? Om man var nära kompisar under skolan men inte hört från varandra på flera år, är man bara bekanta då? Måste man höras regelbundet för att vara kompisar? Måste man ses eller räcker det med ett sms då och då?

Var går gränsen? mellan bekantskap pch vänskap?

Maria
4

För mig har ordet vän eller kompis betydelsen att man ses/hörs ofta och känner varandra väl.

Övriga är bekanta.

/Maria

[Tismon]
2

#1: Jag har "vänner" som jag kanske pratar med en gång i året men när vi väl pratar och ses så känner jag mig lika nära som när vi sågs regelbundet i gymnasiet. Undrar om de fortfarande klacifisseras som vänner….

[Goldie2010]
0

Jag använder aldrig ordet bekant…🙈

[Tismon]
4

#3: vad kallar du din mammas kompis? Är det din kompis också? 🙂 Min mammas kompis hade jag kallat en bekant

• Redigerat 2022-09-29 21:37 av [Tismon]
[Undertaker]
3

Bekanta är för mig personer jag känner medan vänner är folk jag litar på och kan prata om allt med samt aldrig behöver känna att jag stör om jag skriver till eller liknande. Vänner behöver enligt mig inte ha regelbuden kontakt utan det handlar just om att man har tilliten och vet att den andre finns där för en (naturligtvis finns det gränser).

Så i dagsläget har jag bara en massa bekanta. :’)

Karmatarerskanise
0

Bekant ärnågob jag känner ytligt, vän och kompis är någon jag känner bra.

citytjejen
1

För mig är en kompis någon som jag känner väl och som känner mig väl och som jag har kontinuerlig kontakt med. Bekant är någon som jag inte känner särskilt bra och kanske stöter på då och då och byter några ord.

/Christina

[Tismon]
0

Något jag tycker är svårt är når man börjar umgås med någon genom aktivitet, event eller något, vid vilket tillfälle kallar man sig vänner? Tänk så ser de inte en som en vän. Jag tycker sådant här är så svårt

• Redigerat 2022-09-30 22:50 av [Tismon]
Karmatarerskanise
2

#8: jag tänker att när man börjar prata privata saker, inte bara aktiviteten, och man umgås, då är man vänner.

Men det är helt upp till en själv att bedöma vad som är vad. Det finns inget skrivet.

[Goldie2010]
1

#4: Hihi, då säger jag mammas kompis🤣

Namiko
4

För mig är bekant något ytligt. Grannen man växlar några ord med eller någon man träffar lite kort här och där. Vänner blir man när man lär känna varandra lite djupare. Jag tycker inte att hur tät kontakt man har spelar någon roll, visst, vid nåt tillfälle så blir det en föredetta vän men inte för att man inte haft tid eller ork att ha kontakt på några månader.

Jag ser fortfarande vissa personer som vänner utan att ha haft kontakt på flera år. Fick precis upp kontakten med en gammal vän efter att vi, förutom vid ett tillfälle, inte haft kontakt på nästan 15 år.

Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.

[snowy_]
0

Tänker att personer man skriver lite med på internet är bekanta exempelvis, medan de man träffar och har känt länge är vänner. Men det stämmer heller inte riktigt. Exempelvis har ingen här bett mig om pengar, som mina..vänner..gör regelbundet. Har också många ggr skrivit mer personliga saker till internetkontakter, än vad jag sagt till mina "fysiska vänner". Men det är ju egentligen bara ord och beteckningar det här

Niklas
1

Kompisar är nära vänner. De som inte är ovänner är vänner. 🙂 Bekanta är personer man har haft lite kontakt med men inte känner särskilt väl.

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

Bara jag här
0

Jag vet inte. Har alldrig haft någon riktig kompis.

Man 50+ som bor här i Norra Thailand.