Varför är de så svårt avsluta ett förhållande
Hejsan,
På fredag tänker jag prata med min sambo att jag inte tycker våran förhållande fungerar och att jag vill avsluta förhållandet.
Anledningen till att jag stannade var för att jag gillar hur min sambo är när han är normal men han har en kort stubin. På grund av hans temperament så orkar jag inte längre och det kompenserar inte allting han gör vid sidan om såsom att laga mat, hämta en efter jobbet, göra romantiska överraskningar osv. Men jag kan inte se mig själv bygga en framtid med honom. Jag offrar för mycket av mig själv om jag skulle göra det.
Men de är så svårt, jag vet om att detta kommer krossa honom. Vilket gör det ännu jobbigare.
Det är ofta någon som blir sårad när man gör slut. Inget roligt att göra och jobbigt redan ändå. Men man måste. Han blir ledsen men får tänka efter sen. Man måste jobba i ett förhållande och art få utbrott hela tiden får vem som helst att tröttna. Nästa förhållande kanske han vuxit.
TS, nu kanske jag läser in för mycket i ditt inlägg men om du är det minsta osäker på hur han kommer att reagera när du gör slut så se till att vara någonstans där det finns folk runtomkring! Var inte ensam med honom efter det, om det behövs så kolla innan om du kan sova hos någon kompis eller familjemedlem. Om det är han som flyttar ut så byt lås även om han har lämnat tillbaks nyckeln.
Jag målar förhoppningsvis f-n på väggen men har man sett vad den där f-n kan ställa till med så gör jag hellre det en gång för mycket.
Var rädd om dig!🌻
"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com
Förresten, apropå trådens egentliga fråga varför det är så svårt att göra slut så är det väl delvis för att man fortfarande tycker om den där personen - de flesta har trevliga minnen också från förhållandet.
Jag trodde förut att det var svart eller vitt, antingen så vill man vara ihop eller så gör man slut, men ofta har man väldigt blandade känslor.
Man minns det som är bra och som man kommer att sakna och så vill man antagligen inte såra någon som man en gång har älskat (och ibland fortfarande älskar).
Är man däremot rädd för att göra slut för att partnern kan bli arg och hotfull så bör man verkligen göra slut. Dock är det viktigt att i så fall vidta säkerhetsåtgärder som jag var inne lite på i inlägget ovan.
"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com
#3: Jag pratade med min partner och han bröt ihop. Jag har aldrig sätt honom gråta innan. Jag sa att jag ger honom en chans men då ska han söka hjälp pga hans korta stubin. Jag ger honom året ut att försöka och jag avgör senare.
Eftersom min sambo är väldigt familjeorienterade, lyfte jag även fram att jag aldrig kommer vilja bygga ett liv med en person som gör stora barntantrums. Han har ADHD samt går ej på medicin och hans största problem är emotionell dysregulering. Vilket han behöver jobba på mer och värsta fall börja på medicin igen.
Han skulle aldrig skada någon men jag kan inte lova att han slänger iväg en kudde. Om jag skadar mig (t.ex. skär frukt) så får han panik och blir en yrhöna. Men jag accepterar inte att man slänger runt på kuddar och gapar.