Att prata om andra med sin partner
Jag hade för ett längre tag sedan en konversation med en vän om att han och sin dåvarande pojkvän alltid pratade om andra personer i filmer men även verkligheten. De pratade öppet med varandra om att de tyckte en person var snygg eller liknande. Själv har jag och min flickvän alltid haft sådana konversationer och jag ser inget fel med det då ingen av oss är intresserad av dessa personer. (I detta fall har då både jag och min vän varit ihop med en person av samma kön.)
Men jag har även stött på personer som jag vet att de inte gör sådant då det känns konstigt eller "fel". Personer som är rädda att partnern ska bli avundsjuk eller arg.
I mina ögon är det inget fel om min partner visar mig en bild på en person vars kropp hon tycker är snygg/het eller som har ett vackert ansikte, är snyggt klädd eller av någon anledning sticker ut. (Bör tillägga att vad som är fint är relativt.) Vi båda vet att det inte är ett "hot" för vårat förhållande och tycker ibland det är kul att prata om någon man sett. Naturligtvis vore det en annan sak om ens partner har några komplex man kan råka förstärka med detta men i mitt fall är vi öppna med allt och vet vart gränserna går.
Hur står ni till det hela? Är det något ni gör?
Jag o min man har inga problem med att säga att någon är snygg/ ser bra ut.
För oss är det helt normalt.
Det är honom jag älskar och jag vet att han älskar mig.
Men att vi skulle bli avundsjuka- nej.
…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes
Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering
Har aldrig haft dessa problem. Varken jag eller min man.
/Maria
Jag tycker personligen att de är helt onödigt att dra upp att andra personer är attraktiva. Vi är inte dumma. Jag vet att de dyker upp attraktiva tjejer på tv. Men varför skulle han tycka att de är nödvändigt att veta att han anser någon är attraktiv? Samma för mig, varför skulle jag känna behovet att säga till honom den där killen är attraktiv. De skulle jag inte.
Nödvändigt att jag ska veta att han anser någon är attraktiv*
Helt ärligt så fattar jag inte grejen med det. Jag ser naturligtvis inget fel med att göra det för dom som gör det med sina partners och tycker det är kul och får ett utbyte av det, jag förstår det bara inte. Det är inget jag skulle reagera illa på eller bli upprörd över om min partner gjorde utan jag känner bara mest att.. okej, tack, antar jag? Vad ska jag göra med den här informationen?
Det är väl fint att partnern känner sig bekväm nog att dela med sig av vad som helst till mig, men jag vet seriöst inte vad jag ska säga eller göra om det. Jag förstår inte heller varför min partner skulle känna att den vill eller behöver berätta det för mig. Det är inget som sårar mig eller gör mig osäker eller att jag känner mig hotad, jag blir mest bara förvirrad.
Sajtvärd för Pokémon iFokus och The Sims iFokus 🐺
"This is the way the world ends. Not with a bang but a whimper." - T. S. Eliot
#5: I mitt fall är det nog bara att visa något man hittat. Vi visar även bilder på söta djur eller vackra naturer vi antingen hittat eller besökt. Så det är enligt mig som att man delar med sig av annat. Kanske berättar om en rolig händelse eller en måltid man hade på en resturang som var underbar eller liknande. Hos oss är det verkligen att vi delar det mesta ur våra liv med varandra bara. Oftast också helt utan sammanhang då man plötsligt kom på det eller liknande.
Både jag och min pojkvän, vi kan båda titta på en tjej och säga att vi båda finner henne attraktiv (är bi). Inget konstigt. Jag kan även öppet säga att män är snygga utan att min pojkvän skulle bry sig.
- Redigerat 2022-11-01 17:56 av [Tismon]
#7: Både jag och min partner är mer eller mindre gay och visst, oftast tycker vi andra Kvinnor är snygga men även män. Det roliga är att vi har en liknande ”smak” så nästan alltid håller vi bara med varandra.
#8: Det är så roligt och härligt när man kan diskutera sådant öppet med sin partner utan att jobba känslor ska komma i vägen. Typ som att dela en bild på ett fint djur. Det är en del av livet att beundra vackra ting, natur som djur som människor 🙂
Så det handlar bara om ett gemensamt intresse, helt enkelt? Att titta på, identifiera och diskutera vad som i era ögon är attraktiva, vackra personer?
#10: Ja? Lite som att titta på en vacker målning och diskutera den. Att tillsammans beundra naturen.
För mig handlar det nog om en uppskattning av världen. Det är så lätt att man snöar in sig på negativa saker men det finns så mycket skönhet i världen, överallt. Både jag och min pojkvän är också konstnärer så det kanske bidrar 🙂
- Redigerat 2022-11-01 18:29 av [Tismon]
#10: Jep. Vi brukar oft ta upp något vi gillar bara för att dels dela med sig men även veta vad den andra personen tycker. Just saker så som konst, människor och natur kräver inte heller någon kunskap direkt för att man ens ska kunna förstå eller njuta av det. Är för mig samma som för Tismon egentligen. Man beundrar gemensamt sin omvärld.
#11 & #12 Helt ärligt så förstår jag fortfarande inte riktigt det hela, men det är väl inte så konstigt egentligen. Alla kan inte dela eller förstå allas intressen och jag är okej med att låta det här vara ett av livets mysterium för mig. Jag är oavsett glad att ni och era partners har ett (av troligtvis många) gemensamt intresse som ger er så mycket glädje och tillför positivt i era liv. 😀
Att uppskatta någon som vacker på film eller i stan är inget konstigt. Är man trygga i sin kärlek är idet ganska vanligt.
Nör jag var yngre, då blev jag svartsjuk och yrodde han tyckte jag var fulare. Nu som vuxen set jag något helt annat.
#0: Varken jag eller maken har problem med det. Vi kan lugnt prata om hur snygg eller sexig vi tycker en annan person är.