Relationer iFokus

Relationer

Etiketterförhållandeotrohetrelationer
Läst 593 ggr
Lona
0

Är en person i ett förhållande "off limits"?

Fick inte riktigt till rubriken men en rent teoretisk fråga:
Anser ni att en annan person så att säga är "förbjudet område" om vederbörande är i en relation? Eller är det upp till den personen att säga ifrån?
Hur långt skulle ni kunna gå om ni var intresserade av en person som redan är i ett förhållande?
Inte alls? Visa intresse? Flirta? Ha sex? Andra alternativ?

"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Maleficum
8

För min personliga del så är en person i ett förhållande off limit (så länge inte den personen har nån form av öppet förhållande men då är det ju såklart lite andra "regler" som gäller). Skulle själv aldrig "stöta" på en person som är i ett förhållande.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Karmatarerskanise
0

För mig skulle det vara off delux

[Tismon]
9

Förstår inte poängen med att försöka något med en person som redan är i ett förhållande

johan
3

Varför skulle det vara förbjudet för dig att uppvakta någon som har ett förhållande?

Du kanske kan bli anledningen till att hen tar sig ur ett dåligt förhållande som hen mest stannat kvar i av rädsla för att bli ensam och av gammal vana.

Om hen är i ett bra förhållande kommer din uppvaktning vara en komplimang men i övrigt fruktlös.

Mvh // Johan

Karmatarerskanise
11

#4: för mig är en som raggar på någon som har en partner redan respektlös mot både partnern och den personen raggar på.

Det är inte precis som att det inte finns fler fina personer i världen så att man måste försöka på en upptagen.

Många tycker dessutom det blir en obehaglig upplevelse
Är man i ett förhållande ska man få slippa det.

Maria
3

Jag förstår egentligen inte frågan.
Blir man förälskad i någon så blir man. Känslor är svåra att styra.

Sedan får man se hur det utvecklas.

/Maria

Karmatarerskanise
10

#6: visst kan man inte styra känslor. Men man kan styra om man agerar på dom eller ej.

Maria
5

#47 Nu vet jag inte riktigt vad du menar med "agerar".
Man märker väl ganska snart om känslorna är besvarade eller inte.

Vad som händer sedan är ju ingen som vet.

/Maria

Karmatarerskanise
7

#8: för att kunna få känslor besvarade krävs ju att man agerar på dom, vilket är det jag tycker är respektlöst. För mig finns inget "vad som händer sedan", för jag skulle inte få för mig att göra en början om jag blev kär i en jag vet har en partner.

[Undertaker]
10

#9: Jag vet inte om jag vore villig att påbörja något med en person som lämnade ett förhållande för "min skull". Ibland är det bättre att hålla sina känslor för sig själv.

#0: Jag känner att om man vet att personen är i ett förhållande så låter man bli. Om det är som i #4 och det är ett dåligt förhållande (någon far illa) tror jag inte det är rätt method att hjälpa individen samt att det inte bör vara anledningen för individen att lämna förhållandet. Känns som om det då är bättre att vara en stöttande vän och låta personen ta sig ur det hela, etc. Men det är min åsikt.

Fridaaaa
7

Skulle aldrig flirta eller annat med någon jag vet har partner
Nu har jag själv det men nej, skulle aldrig med upptagen, totalt respektlöst. Sånt gör mig faktiskt förbannad. Man uppvaktar INTE någon som är upptagen.

Sedan att ge komplimang tex ser jag inget fel med (på rätt sätt såklart).
Det boostar ens självförtroende. Men som sagt inom rimliga gränser.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

snowy00
0

För mig som ganska lätt blir förälskad är det ibland lite svårt, för 80 % av de jag förälskar mig i har förhållande. Men många gånger är det bara bättre att låta känslorna vara.

Maria
5

Jag menar ju inte att man ska tränga sig på någon som är i ett förhållande.
Blir man kär så blir man. Det är känslor som är svårt att bara slå bort.

Man märker ju ganska snart om den andre parten visar intresse också och då blir det att fundera på hur man vill ha det.

/Maria

johan
1

Det är ju delvis rätt självsanerande att man dämpar sitt intresse om man vet att någon verkar ha ett bra förhållande.

Men…

Jag har en bekant som träffade sin man och pappa till hennes barn för att han tog mot till sig och sökte kontakt.

Min tog sig ut ett dåligt äktenskap tack vare någon annan visade att vågade visa känslor för henne. Nu ledde det inte till vad hon önskat, men det gjorde att hon tog steget bort från det som inte var bra.

Jag tycker det kräver stort mod och starka känslor för att våga utsätta sig för att berätta för någon som är upptagen att hen gillar den andre. Att låta bli tror jag lika mycket handlar om rädsla för att bli avvisad som respekt för någon annans partner.

Mvh // Johan

[Tismon]
12

Tycker främst det är respektlöst att försöka inleda något med någon som redan är i ett förhållande, att anta att de är olyckliga i sitt förhållande är förminskande - de vet själva, det behöver du inte övertyga dem om. De är själva kapabla att lämna om de är olyckliga, det har du inget att göra med och det kan faktiskt kännas manipulativt; du hjälper dem men varför? Du har något att vinna på det, så det känns oftast inte genuint. Det känns också som att man placerar sig på en piedestal - "lämna dem snälla, jag är ju bättre."

Jag tänker också främst att om de lämnar deras partner för dig, hur vet du att de inte kommer lämna dig för någon annan i framtiden? Känslor kommer och går och det kommer alltid finnas någon "ny" och "bättre". Ett förhållande är ett commitment som kräver arbete och att man inte bara följer sina känslor hejvilt för då kommer man aldrig ha ett stabilt förhållande.

Detta är förstås bara mina tankar och ingen behöver hålla med

• Redigerat 2022-12-20 14:14 av [Tismon]
Pandi00
2

Nu är jag iofs i ett förhållande, men om jag var singel så skulle jag aldrig kunna inleda något med någon som är i ett förhållande. Om jag skulle få känslor för en upptagen person så skulle jag helt enkelt ignorera känslorna. Har själv ett ex som var otrogen mot mig och skulle aldrig kunna sätta en annan person i den situationen även om det mestadels är personens (som är i ett förhållande) ansvar att inte vara otrogen.

Maria
4

Jag tror inte det är svart eller vitt.
Varje enskilt fall är unikt i sig och kan vara väldigt svårt att förutse eller gissa.

/Maria

johan
1

#15: Jag har inte sagt att man ska anta att det är dåligt. Jag säger att det inte enbart behöver vara oförskämt. Det finns gott om exempel där man mer hjälper än förstör.

Och är det ett bra förhållande bör det vara immunt mot att någon utomstående flirtar.

Är man så mottaglig för en flirt att det riskerar krossa förhållandet, så är det nog inte så bra till att börja med.

Tycker inte det är någon skillnad mot att försöka rekrytera någon som redan har ett jobb. Är dom nöjda med sin arbetsplats kommer dom säga "tack, men nej tack". Tar dom ett möte av nyfikenhet kanske dom ändå säger "nej tack, jag trivs bättre med det jag har". Och undantagsvis tycker man att det nya är en förbättring.

Mvh // Johan

RackarFia
10

Jag tycker inte man flirtar med någon som är i ett förhållande, det känns inte schysst mot varken den personen eller deras partner.
Jag själv skulle bli rätt irriterad om någon som vet om att jag har sambo började stöta på mig. Men om det skulle hända är det självklart upp till mig att säga "tack, men nej tack".

/Fia ☁️

• Redigerat 2022-12-20 15:13 av RackarFia
[Tismon]
6

#18: Jag svarade inte dig utan detta var mina tankar 🙂

Kommer alltid tycka att flirta med människor i förhållanden är respektlös och förstör - detta är min åsikt.

Tycker själv inte jobb och relationer är jämförbara överhuvudtaget. Det med flirtandet var just det jag menade: man flirtar inte med någon i relation, är de så mottaliga att de är otrogna eller lämnar sin partner för dig så vet du inte heller hur mottaglig de kommer vara för andra i ert förhållande.

Att sedan ta sig ur ett dåligt förhållande kan man hjälpa med som vän men när man har målet att vinna deras kärlek så känns det manipulativt, särskilt med tanke på att de redan är i en sårbar situation.

• Redigerat 2022-12-20 15:29 av [Tismon]
snowy00
0

Vad tycker ni är flörtande, då (typ, skicka hjärtan till någon, säga något speciellt)?

Minns en vän som en gång sade att hon uppfattade att jag flörtade med henne ibland. Men jag själv hade aldrig den intentionen, eller ens en tanke på något sådant… Vet faktiskt inte vad hon menade med det

Fridaaaa
3

#21 Verkar vara olika hur folk tycker.
Hjärtan tja beror på tycker jag, man kan ju göra av vänskap och finns olika färger på hjärtan som för mig i alla fall har olika betydelse. Nog många olika faktorer som spelar in

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

MonicaLagerquist
2

Ja självklart

Stolt ägare till tre La permer

Draken
3

Off Limit. Absolut.

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis

Lona
0

Intressant att åsikterna är så pass olika!
Det som fick mig att ställa frågan var att jag och en vän har så totalt olika uppfattningar om detta. Hen tycker att det är helt upp till personen som redan är i ett förhållande med någon annan att avgöra och kan mycket väl tänka sig att flirta, dejta och även ligga med en person som så att säga är upptagen på annat håll.

Själv skulle jag möjligen kunna hinta lite om jag var seriöst intresserad av en person och visste att vederbörandes förhållande inte var bra.
Annars är det definitivt ett stort nej för mig.

"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Katti
9

Något jag sett i min bekantskapskrets flera gånger är Kvinnor som inlett ett förhållande med en man som är upptagen. I de fall dessa män har lämnat sin partner för henne har han alltid varit otrogen även mot henne sedan. Så att den som kan vara otrogen med dig även med stor sannolikhet även kan vara otrogen mot dig är något att ta med i beräkningen.

Karmatarerskanise
0

#26: definitivt!

celinne
2

Tycker det är SÅ fel att flörta eller ha ihop det med redan upptagna personer.
Jag har själv haft ett förhållande med en gift man, men då utan att veta om det. Han sa att han var singel.
Jag tyckte det var konstigt att han bara ville ses hemma hos mig men han slingrade sig med olika förklaringar att han var nyseparerad och bodde hos olika vänner för tillfället och jag köpte det till en början. Jag var ju så kär.
Men efter ca 4 månader började jag pressa honom alltmer då jag kände att något inte stod rätt till och då kom sanningen fram att han var gift. Men han sa att han lovade att skilja sig bara rätt läge skulle infinna sig. De hade så dåligt förhållande enligt honom.
Men det var för sent. Jag kände mig så lurad och mina känslor försvann direkt där och då.
Och på omvägar har jag hört att han ännu är gift med samma kvinna.
Så det var bara skitsnack alltihop. Jag var bara ett roligt och spännande nöje vid sidan om för honom tydligen.

Draken
3

#26: Har man en gång varit otrogen, så är det mycket stor risk att man är otrogen igen.

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis

Zadeira
3

För att göra det hela komplicerat: idag är det inte ovanligt att folk har flersamma relationer i olika konstellationer… Många av dem hade aldrig blivit till om folk inte visade intresse för nån som redan var i ett förhållande.

Det viktiga är såklart att man backar så fort nån säger nej tack. Men att man visar sitt intresse är inget konstigt, även om det är för en person i ett förhållande.

Sindri
3

En person som inte kan/vågar/ids ta sig ur ett dåligt förhållande på eget initiativ och på egen hand, är inte en person jag skulle vilja ha en relation med.
Det är
1) en person som inte är ärlig
2) en person jag aldrig skulle lita på vad den känner för mig
3) en person som är lat

Nu kan det finnas undantag, t ex en person som är fast i ett förhållande med en misshandlare, missbrukare, psykopat.

Som ung hade jag en (mycket kort) relation med en kille som var sambo och hade barn. Jag hade faktiskt ingen aning om det, kände mig så lurad och förd bakom ljuset och blev nästan kräkfärdig när jag tänkte på hans sambo.

Jag sade att han kunde höra av sig när han hade avslutat sin relation, och ifall jag fortfarande var intresserad då kunde vi kanske ses. Han hörde inte av sig, och jag hade ändå inte varit intresserad av en sån kille.

• Redigerat 2023-01-18 23:10 av Sindri