Vän som ältar
Om man är två som delar hushåll, och den ena är sjuk eller har en massa fysiska åkommor som den lider av, är den andra egoistisk om den inte orkar lyssna på ältande hela dagarna?
Vad jag än säger så försvarar sig hen med saker som: "Är det konstigt att man klagar?" ,
"Men jag lider ju.." "Man kan väl inte säga så till någon som är sjuk!"
Jag försöker underlätta för hen så mycket som möjligt i vardagen, och jag lyssnar mycket på hen både vad gäller det fysiska och det praktiska och även positiva saker, men jag blir så trött i skallen när samma saker upprepas varje dag. Hen har alltid varit "tjatig" på så sätt att det inte räcker tex att man bestämmer en gång att man ska göra det eller det, utan man måste intyga det typ 5 gånger till. Hen berättar om samma saker som hen redan berättat vid 3 tidigare tillfällen och sånt där.
Jag skriver inte detta för att dissa eller snacka skit! Vi har en lång historia ihop och jag berättar bara hur hen brukar vara i vanliga fall, hur hen har varit i alla år vi känt varann. Jag skulle inte ha kontakt med hen om allt bara var negativt! Det handlar om en mycket nära vän som jag delat väldigt mycket med i många år, som är en underbar människa men har sina sidor som vi alla har.
Jag har förr om åren sagt att jag inte orkar prata jämt, hela hela tiden, om det som hen vill prata om, och att hen skulle behöva någon annan att prata med ibland, vem som helst. Det vill hen inte, varken med någon "hjärnskrynklare", jourlinje, kompis eller så. Hen är "en ensamvarg" som hen säger, men kan umgås och prata med folk och vara social. Hen är alltid tacksam för att jag finns, för allt jag gjort, vill aldrig förlora mig osv. Men har noll förståelse för att jag inte kan vara ett bollplank närhelst hen behöver. Jag ska liksom alltid vara förstående, visa sympati och säga sånt hen behöver höra. Jag är inte perfekt, jag har många fel och brister, egna problem, saker jag tänker på och mår dåligt över, och jag vet inte alltid vad jag ska svara.. ibland kan jag säga något som hen tycker är uppåt väggarna, jag borde ju fatta hur hen har det..!
Jag känner inte hur hen känner, hen har sagt att hen lider varenda sekund. Jag känner mig egoistisk som vill hålla på med mobilen tex;
en riktig vän borde vara "där" för sin vän och prata och bara lyssna, säger en del av mig! Men det är samtidigt så att hen är en sån som är expert på att framkalla skuldkänslor!
När jag var sjuk för flera år sedan, innan jag hamnade på sjukhus, då var situationen omvänd. Jag minns dock inte att jag krävde att prata hela tiden eller att hen skulle behöva lyssna på hur ont jag hade.. visst blir man otroligt negativ och egoistisk när man har ont och lider fysiskt, jotack. Då tyckte hen det var jobbigt att höra hur ont jag hade. Jag försökte då ta hänsyn till detta och vara tyst, trots att jag vred mig i smärta och hade kunnat vråla rakt ut.
Varje gång hen har det skit jobbigt med något så är jag dum om jag inte orkar lyssna och vara förstående. Om jag är trött eller mår dåligt så ryter jag ifrån och blir extremt otrevlig. För att jag inte orkar!
Är riktigt less på att vara den som hen hänger upp sitt liv på. Och hur mycket jag än har förklarat tidigare så har det inte blivit någon jätteskillnad.
Lite fakta:
Hen har en tid med läkare om en vecka.
Hen vill ha en egen lägenhet och att vi bor ihop är en tillfällig lösning.
Precis som jag, har hen svårt för att ta kontakter med myndigheter och vård och blir utmattad av det, samt missar viktiga tider ibland. Eftersom det är lika för mig så har jag förståelse för att hen inte orkar ringa hit ringa dit, söka hjälp där osv.
Om det varit meningen att jag skulle styras, då hade jag kommit med fjärrkontroll! 😋

#0: Du ska INTE ställa upp mer än vad du orkar! Då blir du utbränd och är inte till nytta för någon.
Native americans har ett uttryck som säger: Ge aldrig ut mer än 49% - men ta in 51% (energi alltså). Mkt bra råd. På det viset ser man till att man hänger ihop själv.
#1: Tack för påminnelsen! 🙏
Jag har påtalat detta för personen flera gånger och förklarat och förklarat hur jag fungerar. Hen har varit förstående för stunden och lärt sig anpassa sig lite. Men det är som att hen glömmer bort det när hen är inne i sig själv och hela världen är emot hen.
Om det varit meningen att jag skulle styras, då hade jag kommit med fjärrkontroll! 😋

#2: Strunta i att förklara. Låt bli att ställ upp hela tiden bara!
#3: OK. 👍
Sen är det det att personen pratar nästan jämt. Jag har fått säga till om detta hundra gånger och förklarat och skällt. Jag orkar inte med prat och frågor om saker som hen tror att jag har svar på, jag måste ha långa tystnader och samla tankarna då & då.
Hen har blivit bättre men jag tycker fortfarande det är för mycket. Och med åren har jag, som aldrig varit nån storpratare, blivit "babblig" också, jämfört med hur jag varit! Man blir ju som man umgås, heter det..
Fast det är oftast jag som vill ha en time-out.
Alltså, jag fattar hur man gör för att sluta ställa upp hela tiden, det är bara mitt ansvar.. men jag kan inte hindra att någon annan pratar! Att säga till om det hjälper inte, det har jag ju märkt med åren!
Hur fasen gör man för att sluta ställa upp på prat? Hur gör man när man vill ha mer personligt utrymme och tystnad när man bor i en tvåa med en ohjälplig pratkvarn?
Jag brukar annars vara hård och kunna säga ifrån på skarpen åt andra människor, men hen har alltid haft nåt slags psykiskt övertag upplever jag.
Man behöver fan inte vara i samma rum och in each others face konstant bara för att man bor ihop och sover i samma rum! Som sagt så är det en tvåa, alltså inte möjligt att ha varsitt sovrum. Vardagsrummet ska vara just vardagsrum, och ingen av oss sover bra på soffan.
Jag blir utmattad av att vara bestämd och kräva att få vara ifred etc, och att förklara har som sagt ingen effekt.

#5: Kan ni inte flytta isär?
#6: Jo det är tanken att vi ska. Hen ska flytta när hen hittar nåt eget. Det här är en tillfällig lösning.

#7: Du får köpa öronproppar under tiden. :)