Relationer iFokus

Relationer

Etiketter: allmäntbarn
Läst 180 ggr
Lona
1

Vad är ok att skriva till en minderårig?

Det har ju diskuterats lite på iFokus den sista tiden om vuxna som tar kontakt med minderåriga via pm, mess och liknande.
Jag har börjat bli nojig och tänker att "Oj, det där kan ju tolkas helt fel om man vänder och vrider på det!"
Så vad är egentligen ok att skriva till ett barn/yngre tonåring, inte bara här utan rent allmänt? Mycket går som sagt att misstolka, som tex "Kram", ett hjärta eller helt enkelt att man öht har en "privat konversation".

"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Liz85
1

Det är kanske vanligare om man är nära 18-årsgränsen att ha kontakt med en minderårig tänker jag. Än om man är 30 år eller 55 år.

Men jag tror inte man ska tänka för mycket på det om man nu pratar med en minderårig. Utan bara vara sig själv. Det är dumt att spela någon annan. Det kan alltid hända att saker misstolkas, även sånt man själv tycker är glasklart. Då får man förklara bara.

Sen bör man ju aldrig be om bilder eller fråga vad den andra har på sig eller dyligt. Men har man sunt förnuft så har man den spärren i sig per automatik.

Scorpio97
5

Jag har nog inga direkta svar vad jag tycker men jag tycker det är en intressant fråga. Nu svarar jag spontant och innan jag har hunnit övertänka, haha.

Jag tycker inte det måste vara olämpligt att ha en privat konversation. Jag tycker det beror på sammanhang, tex ålder, varför och vem som tar kontakt. Man kan ju ha gemensamma intressen även om man inte är i samma ålder, men är det ett litet barn och/eller stor åldersskillnad skulle jag fundera lite på vad den vuxna får ut av det. Här på iFokus hade jag väl kanske också funderat på varför det inte går bra att diskutera öppet på sajten istället.
Kram eller hjärtan tycker jag känns olämpligt. Men jag är inte en person som skickar sånt särskilt ofta oavsett. Att uppmuntra att barnet skriver personuppgifter eller att man kommer in på vuxna ämnen är såklart inte okej.

Jag är själv moderator på ett spel där det finns många vuxna spelare, men som främst riktar sig mot barn. Som mod måste jag ibland ha kontakt med andra spelare som en del av mitt uppdrag, och ofta vet jag inte åldern på den andra. För mig har det aldrig känts konstigt eller olämpligt även när jag i efterhand får veta att det var ett barn. Det handlar strikt om spelet och man måste vara vuxen för att vara en mod.

Jag är även aktiv spelare i det spelet och har varit sedan jag själv var ung tonåring, och kan såklart vilja prata med andra spelare för spelets skull. Men då undviker jag överlag att kontakta spelare som jag tror är barn. Och mer social/privat kontakt tar jag bara med spelare jag vet är vuxna. Främst för att det helt enkelt är intressantare för mig, men olämplighetsaspekten finns nog ändå i bakhuvudet också. Just som moderator blir det ju lite "maktställning" också liksom.

Sen händer det att jag har kontakt med någon för att jag är mod och den andra spelaren fortsätter prata och blir mer privat, eller från början tar kontakt med mig. Jag vill inte vara avvisande för om något tex händer i spelet ska jag vara en trygg person att kontakta. Men en del barn har inte särskilt bra gränser för vad som är okej att skriva till en främling och inte, vilket kan bli obekvämt. Så där blir det väl lite fingertoppskänsla liksom.

Jag pratade själv många gånger med vuxna när jag var barn och aktiv på internet. Jag minns många bra och fina konversationer, men också många som inte alls var okej.

//Jessie

Draken
3

Man får nog tänka sig om både två och tre gånger innan man skriver till en mindreårig. Det kan lätt bli missförstånd om man ger "fel saker".

#1: Nja, man skall vara sig själv i den mån det går. Man får tänka sig om i vissa lägen.

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis