Nu är glada julen slut slut slut...
…mja, inte riktigt, det är väl nån liten timme kvar, knappt… Ägnar den åt lite filosofiskt tänkande…
Har gjort djupdykande och analyserande intervjuer med mina medmänniskor innan jul. D v s, jag har frågat "Hur är läget nu inför julen?" Svaren har varierat från "Kaotiskt" till "Superlugnt". Men jag har också fått svaret "Julen? Hatar julen! Bara kommersiell skit och stress och massa måsten! Näää, julen går fetbort"!
Då blir jag lite förvånad…
Jag gillar julen. Däremot har vi också i vårt gamla liv placerat oss i stressjular med mer eller mindre ekonomisk undergång runt hörnet på grund av alla julklappar som skall köpas och blablabla - ni vet. Men vi har satt oss ner och ifrågasatt. HUR vill vi ha det?
Vi dränker inte våra barn i julklappar längre. Vi delar bara julklappar med de vi firar jul med, de andra får ett julkort. Vi köper bara den mat vi vet går åt och som vi absolut vill ha. Vi STYR vårt julfirande så att VI mår bra! Vi har inte ens julpyntat med mer än 25 procent av alla prylar i källaren, och ändå är hela huset "juligt" - men lagom!
I år fick våra barn fyra julklappar var av oss. Det var deras fyra mest önskade saker. Alla var jätteglada! Vi investerade i ett par sällskapsspel åt hela familjen. Vi åt lagom. Vi stressade inte en milimeter. Vi hade det så bra man kan ha det!
Varför sätter man sig i ett läge med julfirandet så att man tvingas svara "Jag hatar julen"? Julen blir vad man gör den till och den innebär inga måsten som man inte vill ha! Varför är man så rädd för att förändra saker man inte tycker om?
Vi har ägnat helgen åt umgänge, vila och lugn och ro. Den största julklapp vi kunde få är nog att kunna sitta annandag jul, sent på kvällen och konstatera vilken jättebra relation vi har, till varandra och till våra barn. För vi har haft tid att vårda den! Fanken vet om inte detta var den bästa julen på länge, faktiskt…
God fortsättning allihop!

För mej har detta varit den bästa julen jag har vart med om eftersom alla jag firade den med avstod helt från alkoholen =)
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

mindre rolig jul - lillan har haft kräksjuka igen!!! Men annars rätt så ok… o mellan varven är hon som en duracellkanin!!! Tomten kom redan kl 8.00 på julafton så vi har haft det bra ändå, trots allt. Lite isolerade då kanske, *varför vill folk inte ha lite kräksjuka i julklapp?*
Fånga dagen - i morgon kan det vara försent!!!
Folk är så känsliga… 
Tack och lov klarade vi av det där INNAN jul, så vi var färdiga!
Tja, jag har aldrig förstått det där med julstressen. Så som du beskriver din riktigt lugna jul, så har vi alltid haft det här. I hemmets lugna vrå, ingen stress, inga stirriga resor fram och tillbaka, bara den julmat vi vill ha och så vidare…
Vi köpte faktiskt en gemensam julklapp i år och det var årskort på simhallen för hela familjen. Bästa grejen vi gjort faktiskt!
Sen fick jag av min son, en tidningskorg som han gjort i slöjden. Fickan var i tyg med en fin applikation och ramen var stiligt snickrad i trä. Jag blev jätteglad, och det viktigaste av allt var att se lyckan i hans ansikte när han gav den till mig.
Vi firade faktiskt inte jul i år. det var för mycket jobb för min del, men nu är vi bortresta i 3-4 månader och vi få sen den resan som en in stor julklapp. när det gäller julstressen,så kan jag bara inte förstå det, jag har en god vän som arbetar på onoff och han berättar att människorna är som tokiga dagarna innan jul.vissa börjar tom bråka i affären,pga att de är stressade. nej, stress och jul hör inte ihopp.
Jag förstår varför folk kan hata julen, och det är kanske för att alla pratar om den, butiker har stängt, radion envisas med jullåtar och släktingar som vill träffas bara för att det är ju jul. Och i stort är det väl kommersiell skit med "måsten"
Skall sägas att jag inte är Julhatare 
och min jul har varit lugn och skön utan tomtar
Att butikerna har stängt och att radion spelar julmusik - det ser jag till att njuta av istället. Det ger mig en vink om att gå ner i varv och att ta det lite lugnare.
Släktingar som vill träffas tackar jag nej till om jag känner att jag inte orkar och vill.
Den kommersiella skiten och alla måsten bestämmer jag min egen nivå på. Det är ju sist som syvendes så att det är vi konsumenter som tillåter den kommersiella skiten att växa genom att vi "går på det".
Det är just den biten jag vill åt - varför viker folk sig för massa måsten som de inte vill ha?
Har sagt det förr och säger det igen till alla som inte tror man får stå emot - bli ditt eget livs regissör! Fram med egenhändigt nedskrivet manus och forma jular, midsomrar och påskhelger och allt däremellan som du själv vill ha dem! Det ÄR fullt tillåtet! 
men som sagt man får inte göra som man vill under jul, man måste ta med sig egen musik i bilen om man vill ha något att lyssna på och måste planera under julmånaden pga allt folk som handlar dagarna innan, och när väl julafton kommer då får man inte handla.. Man kan inte hjälpa att man blir stressad av folket även om man själv bestämmer och regisserar sitt liv så kan man inte regissera andras. Man får tycka illa om all julreklam och att det är kommersiellt för man kommer inte undan den.. hur mycket man än vill. Och när det gäller släkt så kan man alltid tacka nej hur trist det än må vara..

Mina barn, 26 och 23 år gamla hatar verkligen julen. de har växt upp med en pappa som de aldrig sett nykter en enda jul. Vi är numera skilda, sen snart 8 år, men ärren är fortfarande inte läkta. Jag hade själv svårt för julen, men sen jag fick mina 2 barnbarn och flyttat från vårt gamla hus har jag de tre senaste åren kunnat tycka mer och mer om julen.
Kerstin, Medarbetare på Spiritualism IFokus
Jag kan bara vara mig själv och ingen annan, därför gör
jag det jag älskar just idag!

Det finns en hel del med julen att ogilla. Förutom svulstandet och frosandet så finns det krav på socialt samliv, glada familjer och samhörighet, tindrande ögon, glittrande snö och perfektion.
För de som inte har pengar, samhörighet eller lycka och "perfektion" kan det bli väldigt jobbigt. Jag har på jobbet fått ta emot en hel del julångest från vilsna själar. Kollgor på ambulansen åkte på 4 självmord/självmordsförsök under julaftonsdygnet…..och då är detta en liiiten stad.
Jag har svårt att gilla julen.
Jag är noga med att hålla isär jobb och privatliv. Jag gillar julen privat. Inte extremt, och undviker mycket av det komersiella, men de jag firar jul med tar allt med ro. Mat (oftast mycket god sådan), lagom med dryck och att umgås helt enkelt. Egenltigen inte annorlunda mot vad vi gör var 5-6 vecka ändå, men lite extra brukar alltid läggas på maten vid jul, påsk och runt midsommar.
I år har jag varit ledig hela julen vilket varit skönt. Annars är det en ökning av lägenhetsbråk och en stor ökning av lägenhetsinbrott. Tråkigheter men som tyvärr förekommer, men som jag känner att jag inte vill/kan vara emot julen bara för att vissa drabbas av detta. Rattfyllorna ökar lite också, men dem har vi så ofta ändå så det är inte helt olikt en större helg annars.
mvh Martin
Jag skulle vilja dra en parallell här, nämligen fenomenet semester. Förväntningarna skruvas upp, alla ska vara gosiga och glada och hitta på kul saker och vara tillsammans, släkten och annat löst folk vill umgås - vi har ju semester! Vi ska grilla och spela Kubb och vara tillsammans och ge barnen all tid som vi inte ger dem resten av året. Solen ska skina och sjön vara lagom varm. Därtill måste vi hitta på saker som kostar smärre förmögenhet för det gör ju "alla andra".
Tidningarna fylls med restips, semesterparadis och boktips för hängmattan. Till de som har trädgård med uppvuxna träd att hänga matta in vill säga…
På radion spelas sommarplågor och man tvingas höra sommarpratare blurra om sina liv varenda dag i två månader. Tidningarna förmedlar badvattentemperaturer från sjöar man inte visste fanns.
Sen blir det regn, vattnet är kallt, man har inte råd att göra det där man ville, släkten tar fullkomligt kål på en, grälen eskalerar och skilsmässofrekvensen ökar. Ångesten hos de som inte har ekonomisk möjlighet att lämna stan under hela semestern är nog ungefär densamma som under julen. Semester och alkohol är för många barn en fullkomligt förödande kombination.
Men jag har aldrig hört uttrycket "jag hatar semester"…
Varför tror ni det är det så?

#7 Åh vad du är klok!! Jag tycker du har mycket sunda insikter, hörru. Gott Nytt År!
Tack! 
Och Gott Nytt År tebax!
Jo men det är skönt med semester för den måste inte tas när alla andra har. :-) Sen tror jag att folk ogillat semester om det som du säger inte blivit som man tänkte sig. Tror att sommaren för vissa kan vara ett helvete. Inte för mig dock..
Jag tror det är lite så för att semestern oftast är en längre period. Det är säkert så att många har sina "måsten" på semestern också, och att en del upplever det som stressande.
Själv ser jag till att alltid ha minst 3 veckor sammanhängande. Det är vad som sägs behövs för att komma ner i varv, och jag känner själv att det är riktigt skönt med en längre sammanhängande semester. Nu har jag sparat lite till kommande år så utöver ett par weekends hoppas jag kunna få minst 2 st 3-4 veckor långa semestrar. Skall bli skönt!
Julen är kompakt, under en vecka skall allt klaras av (om man bortser från att många kanske börjar ladda med julklappsköp en eller ett par månader innan, men det tror jag inte att de fleta gör). Därför tror jag att fler upplever den som stressande jämfört med semestern.
mvh Martin