Relationer iFokus

Relationer

Etikettkänslor
Läst 429 ggr
[Shinigami]
0

har fortfarande känslor för mitt ex

Mitt ex och jag gjrode slust för att saker inte funkade då. Vi båda träffades nrä vi mådde psykiskt dåligt och behlvde få tid att läka. Vi har bars skeivit kort hej och frågar hur den andre mår. Nu, nästan ett år senare så har jag fortfarande känslor (haft det konstant) men fått reda på att mitt ex har träffat någon. Exet skrev det själv (vi hade en lite längre konversation. Jag mår piss lver detta för stt jag var dum nog att hoppas att vi senare skulle kunna bli ihop igen men vetefan vad jag ska glra. Vet inte vart jag skulle träffa mågon annan jag äldkar liks mycket som mitt ex. Vet inte ens hur man träffar folj

[Shinigami]
0

någon?

[Mia-45]
0

Tala om för honom hur du känner.

[Devya]
7

Jobbigt men han är nu ihop med någon så du borde bara låta honom vara. Jag har tyvärr inga goda råd att ge annat än att det kan vara bäst att sluta skriva till honom nu som då så att du kan försöka gå vidare och släppa allt det här. Det låter ju inte vidare bra om du fortfarande går och längtar efter honom och skriver till honom, om än inte ofta.

[Devya]
9

#2: Ah, helt tvärtemot vad jag rådde henne till att göra då. Jag tycker inte det är ok att öppna upp sig så där för någon som är i ett förhållande. Där är var jag drar gränsen. Är någon i ett förhållande så håller jag mig utanför det, oberoende vad jag har för känslor för den personen.

snowy00
0

#4:

Fast det kan vara olika mellan olika personer också. När jag berättade för min vän nyligen att jag har känslor för henne (hon är i ett förhållande) så tackade hon mig till och med för att jag var öppen och ärlig med det… Och allt har varit så bra mellan oss sedan dess. Hon sade bara… Självklart är det inga problem!

[Devya]
5

#5: Absolut, vi är alla olika. Jag hade en vän som berättade att han hade känslor för mig och jag avslutade den vänskapen. Det kändes inte rätt att vara vän med någon som hade så djupa känslor för mig. Det kändes dessutom respektlöst mot min partner, att ha någon gå omkring och önska att det skulle bli vi två.

Jag är glad att jag avslutade den vänskapen för det kändes inte sunt att ha någon kvar som en vän då de ville mer. Min vän mådde dessutom inte bra av att ha alla dessa känslor för mig då jag sen var väldigt kär i min dåvarande pojkvän (numera min man). Jag villle inte att han skulle gå omkring och må dåligt och jag ville inte gå omkring och tänka på varje ord jag sa om min partner och fundera på om min vän blev sårad.

Vad är egentligen poängen med att berätta att man är kär i någon som är tillsammans med någon om det inte är för att säga att man inte kan vara vänner längre? Det har jag ännu inte klurat ut.

snowy00
3

#6: Jag började personligen inte må så bra av att gömma känslorna för henne mer…så då tänkte jag att jag berättar så får hon avgöra hur hon vill ha det med vår vänskap. Och det var en sån otrolig lättnad (för mig) att bara få uttrycka det jag hade känt så länge, vilket gjorde att känslorna också var lättare att hantera för mig gentemot henne. Sen blev lättnaden ännu större när hon fortfarande ville ha kvar mig som vän, för det var det jag var mest orolig över…att förlora en så bra vän pga något jag ändå inte kan styra över.

Men alla är vi olika, och om det inte hade känts bra för henne att vara vänner mer hade jag så klart respekterat det.

[Devya]
3

#7: Jag kan inte riktigt sätta mig in i din situation. Jag har dock varit i en liknande situation då jag var tonåring. Den kille jag var kär i var intresserad av min bästa vän. Han berättade det för mig och jag fixade så att de blev ihop. Jag berättade aldrig om mina känslor för honom eftersom jag såg ingen orsak till det och jag personligen mådde inte dåligt av att inte säga något men jag mådde dåligt över att han inte kände samma för mig. Jag visste dock att jag skulle må sämre om jag hade berättat det för honom då jag redan visste att han inte var intresserad utav mig. Jag ville inte heller sätta honom i en komplicerad position och jag ville vara respektfull mot min bästa vän. Tyvärr så slutade han vara min vän då han och min bästis gjorde slut.

Så, vi är definitivt väldigt olika men jag håller fast vid att det är lite respektlöst att berätta sådant för en vän som är i ett förhållande. Det är en princip som jag har hållit fast vid sedan jag var tonåring. Mår man dåligt utav att vara vän med den personen så tycker jag att det är bäst att ta avstånd.

MEN i ts fall så är det ju helt annorlunda! Det här är ett ex, inte en vän, och han är tillsammans med någon, så det känns ännu mer respektlöst om hon nu skulle börja lägga sig i. Det är en stor röd flagga om någon känner att det är ok att ta kontakt med ett ex som är i ett förhållande, och förklara att de fortfarande har känslor kvar för denne. Det visar att man inte har mycket respekt för den man är kär i eller deras partner. Det är lite själviskt tycker jag personligen. Jag skulle aldrig kunna göra det.

snowy00
0

#8: vet inte vad som blivit bättre av att vi två hade förlorat en väldigt bra vän helt i onödan, och en av oss hade fortsatt haft en väldigt stor klump i bröstet pga att man inte får kommunicera något som redan är som det är. Man behöver ju inte agera på känslorna för att man kommunicerar dem….sen finns det ju bättre och sämre tillfällen att göra det så klart, och i vissa fall kanske det är bättre att inte säga något alls, beror väl helt på situationen.

[Devya]
2

#9: Men som sagt, i ts fall e det ju totalt annorlunda. Det handlar inte om en vän utan ett ex som hon ibland är i kontakt med.

snowy00
0

#10: Ja, det blir ju annorlunda. Då har man ju ingen vänskapsrelation att tänka på, utan att berätta då skulle väl endast vara för att ev kunna bli tillsammans med personen. Då är det antagligen också lättare att bara låta det vara och gå iväg, eftersom man inte har en vänskap att förlora.

[Devya]
4

#11: Men igen, att säga något sådant åt ett ex som är i ett förhållande är lite väl respektöst och egoistiskt. Igen, vi är olika så vi skulle säkert reagera olika i en sådan situation. Mitt ex har nämligen gjort detta och det gjorde bara att jag tappade all respekt för honom så trodde att man kan faktiskt hålla på så. Det visade mig mer vad för sorts person han var som hade noll respekt för någons förhållande. En sådan person skulle jag aldrig vilja vara ihop med, någon som inte respekterade andras förhållanden.

Men igen, vi alla har ju olika värderingar så det kan se annorlunda ut för andra.

snowy00
1

#12: jag tycker inte det är okej att försöka bli ihop med någon som har ett förhållande, "stjäla" någon annans partner. Bara för att vara tydlig

[Devya]
3

#13: Men om ts berättar om hennes känslor för sitt ex, vad är syftet om inte att försöka bli ihop med honom? I värsta fall får hon hans nya partner emot henne och det kan bli ganska mycket drama. Jag tror knappast att hans nya flickvän skulle tacka henne för att hon var öppen om hennes känslor för hennes pojkvän.

Åtminstone så har det ju nu låtit som om du tycker att det är en bra idé att hon berättar för honom om hennes känslor och jag ser en större problematik bakom det hela.

snowy00
0

#14:

I #11 skrev jag ju och höll med om att TS situation är helt annorlunda än den jag skrivit om här, som har varit min situation.

I TS fall (även om jag inte varit i den situationen själv) hade jag valt att inte berätta och gå min väg eftersom vi inte hade en vänskap att förlora.

[Devya]
0

#15: Alla dina tidigare kommentarer var tvetydiga. Sen med den senaste kommentaren var det också inte tydligt eftersom du pratade där tidigare om att man berättar sådant utan någon avsikt att bli ihop. Så jag trodde att du tänkte att man kan berätta utan att ha avsikt att försöka få tillbaka exet. Det blir lätt att missförstå varandra via text.

snowy00
0

#16: Ok, ja det är lätt att missförstå via text. Men jag tänker också så, att då blir ju enda anledningen att försöka få tillbaka exet som redan är upptagen, och det känns ju inte okej som sagt.

Jag kanske inte skulle ha blandat min egen situation i denna tråden som är en helt annan sådan..

[Devya]
5

#17: Eller åtminstone sagt att det är inte vad du egentligen tycker att ts ska göra i hennes situation. :) Nu blev det faktiskt lite snurrigt men annars kan man definitivt berätta om ens egen situation. Det ser jag inget fel i.

snowy00
0

#18: Ja, precis. Det hade jag kunnat sagt/vara tydligare med :)