Relationer iFokus

Relationer

Läst 170 ggr
Plpp
0

Traumatiserad och pojkvän med aggressions problem

Nu behöver jag synpunkter och friska ögon. Jag och min pojkvän har varit tsm i 2 år. Vi har båda boende på var sitt håll och inga gemensamma barn. Vårt förhållande började knaggligt och det har påverkat mig genom åren, då han hade en tjej som han ändå avslutade med relativt tidigt i vår uppstart. Men det har satt spår, mycket har satt spår för oss båda… Vi har stora problem att diskutera saker. Han brusar upp, skriker och ältar samma sak om och om och om igen. Det brukar oftast gå bra, men jag har varit med om psykisk misshandel innan hans tid vilket gör att jag blir ruskigt illa till mods och rädd av hans känsloutbrott. Jag har sagt till honom på skarpen ang detta två gånger, men nu har han nyligen triggat mig så pass att allt bara blev svart och jag trodde jag skulle dö. Vi hade en diskussion kring att jag fått ett sms av ett gammalt ex och vi har båda sagt tidigare att det inte är helt ok att ha kontakt med ex om den andra inte vet om det. Jag visade honom därför meddelandet, men han tog det på fel sätt, började lugnt med att säga att han inte mådde bra av det, jag höll med, bad om ursäkt. Den godtogs inte utan ältandet och skrikandet drog igång. Alla triggers drog igång, jag försökte ta mig undan, han säger att han försökte krama och lugna mig, medan jag kände det som att jag satt fast hos någon som skrek på mig. Jag blev rädd och kommer knappt ihåg mera. Han säger att han nu förstår mig då jag berättat mera om mitt tidigare liv och att han inte ska skrika mera då han förstår, han behöver naturligtvis visa mig att han förändrats, men jag vet inte om jag törs. Det känns som om det kommer bli likadant igen då det inte är något han väljer att han ska bli liksom. Vad hade ni gjort? Hur ska jag tänka/göra i situationen?

Tsireya
7

Jag har också trauma och jag kan säga att din pojkväns beteende hade jag personligen inte varit okej med. För mig är det väldigt viktigt att personerna som står mig nära får mig att känna mig trygg. Mitt ex kunde också skrika på mig under diskussioner trots att jag inte höjde rösten och pratade alltid över mig om han inte höll med mig. Nu är jag däremot i en relation där min partner får mig att känna mig trygg, vilket mitt ex aldrig fick mig att känna. Din pojkvän påminner mig mycket om hur mitt ex kunde bete sig, vilket definitivt inte är positivt. I din situation så hade jag lämnat. Men jag förstår även känslor och att det inte alltid är det lättaste. Du förtjänar en partner som inte triggar ditt trauma utan istället gör dig trygg så du kan be den personen om hjälp när du mår dåligt. Tillägger även om att i mina ögon så ser det där ut som mental våld du utsätts för av din pojkvän, och risken är nog ganska stor att det kan övergå till fysisk. Nu vet jag bara det du har skrivit, men allt i mig säger att han inte är bra för dig. Jag hoppas du gör det som är rätt för dig och att du är säker

[Mia-45]
7

Jag skulle lämna.
Känner du dig inte trygg nu så tror jag tyvärr inte att du kommer göra det någonsin med honom.
Även om han bättrar sig så kommer du undra när nästa gång kommer ändå.
För tro mig, det gör den.