Kompis som ställer in att ses
Jag har en kompis som jag känner lite halvbra, som jag skriver ganska mycket med (sms, messenger) och vi har träffats en hel del förr genom en annan kompis. Men saken är den att han har frågat 4-5 ggr om vi ska ses, vi bestämmer tid och allt, och sen ställer han alltid in det någon timme innan, eller hör inte av sig alls när det är dags.
Det lustiga är väl att det alltid är han som frågar om vi ska ses, men sen ångrar sig och ställer in det varje gång.
Ska man säga nej om han frågar om att ses igen…? Det känns ju ganska meningslöst att bestämma tider att ses med en som det aldrig blir av med… Säger man rakt ut varför man inte vill ses då..? Eller är man lite mer diskret
#0: eftersom det är jsn som både frågar och ställer in kan det vara att han vill men har svårt för sociala situationen och därför drar sig ut igen.
#1:
Så kan det vara. Vet ju att han dras med psykisk ohälsa och så, och jag vill ju inte vara kall och bara avfärda honom.
#2 Varför inte bara fråga om saken?
Varför han gör så?
/Maria
#3:
Är inte så säker på att jag kommer få ett så bra svar bara. Men visst, vid tillfälle är det ju något jag kan fråga om.
Han har ju dock oftast skrivit varför han ställer in, och också bett om ursäkt för det
Jag skulle också fråga honom, och då inte diskutera en specifik träff utan mer ta upp mönstret som helhet, att detta händer flera gånger och hur det påverkar dig. "När du gör X så känner jag Y" brukar väl tas upp som exempel på formuleringar som inte uppfattas som anklagande heller.
Jag har en vän som pga psykisk ohälsa inte alltid kan ses när vi har bestämt. Hon vill verkligen ses men ibland går det inte. Vi har diskuterat detta och även om ingen av oss såklart kan lösa hennes ohälsa på en handvändning. så tror jag det gav oss båda en bättre förståelse för den andra. Vi har även upptäckt vissa saker som gör det enklare för henne både att faktiskt träffas, men också att säga till i tid när det inte går. Det fungerar inte alltid men det fungerar mycket bättre än innan vi pratade om det.
Det ska såklart vara ett givande och tagande, så jag menar inte att en person ska lägga sig platt och den andra helt ska bestämma hur det ska fungera. Men vill man verkligen ses kanske det finns rimliga åtgärder som ökar chansen att man kan just det. För min vän hjälper det tex att vi har en tydlig plan för vad vi ska göra när vi ses och det uppfattar jag inte som en uppoffring alls från min sida.
Men om du helt enkelt inte vill träffa honom, oavsett om det beror på detta eller på annat, så tycker jag du ska vara ärlig med det.
//Jessie
#5:
Ja, jag kan ju försöka ta upp det nästa gång vi pratar.
Tror att vi båda gärna vill ses… Så det är nog inte problemet. Ärligt vet jag inte vad problemet är riktigt, så då kan det ju som ni säger vara bra att fråga detta lite försiktigt.🙂
Jag hade nog efter så pass många gånger mer samma mönster, sagt typ ”träffar gärna dig, men eftersom du hittills alltid avbokat i sista stund, vill jag inte binda upp mig på något som säkert blir inställt igen”.
Jag tror det kan hjälpa både att du kanske inte behöver känna dig mindre viktig än andra planer som dyker upp, men också att han inte tror att alternativet att ses alltid ovillkorligt finns.
Finns ju typ ingen som verkar få folk att vilja något mer, som när det kanske inte går.
Mvh // Johan
Såklart så ska du vara ärlig med varför du kanske inte vill bestämma att ses igen. Jag svär svenskar är sämst på att bara prata klarspråk. Förklara att det både blir opraktiskt för dig om du planerar efter att ni ska ses och därmed kanske skippar annat och det alltid blir avbokat i sista stund, och att det också är tråkigt när det inte blir av.
Som någon annan sa så om han jämt har någon ursäkt är nog grundorsaken något annat, som social ångest eller liknande. Föreslå att ni ska boka med kort varsel någon gång när det funkar för båda så att han inte hinner bygga upp nervositet och dra sig ur. Typ på en lördag, "vad sägs om att ses om en timme?"
Sajtvärd på Skrivlust