Träffa svärföräldrarna för första gången!!
Hej.
Precis som rubriken lyder ska jag träffa min pojkväns föräldrar i nästa vecka, för första gången.
Vi kommer bo hos hans föräldrar över helgen då de bor ett par timmar från varandra och nu är min fråga vad jag bör ta med mig till hans föräldrar?
Blommor gav han mig rådet att skippa, annars vet jag inte alls.
Jag var lite inne på att ta med något lokalproducerat eftersom vi bor långt från varandra (lång distans förhållande). Isåfall var jag lite inne på ett kit med två sorters honung och bivaxljus från vår lokala biodlare här, då jag vet att de dricker en del te och då med honung i. Ja o så en ask chokladpraliner till de. Vad tror ni? Övriga tips?
- Redigerat 2023-10-09 21:56 av Dorisohugosmatte
#0: fråga om allergier eller restriktioner först! Lagom kul att dyka upp med något de är allergiska emot eller inte uppskattar. Komma till någon med en flaska vin anses säkert men inte så bra om de inte dricker av en eller annan anledning.
Två sorters honung och bivaxljus tycker jag låter jättetrevligt. Du behöver inte ta med något mer. Eller kanske varsin sån där träsnurra man tar honung med.
#0 Det låter som en jättetrevlig present.
Jag skulle bli så glad i alla fall.
/Maria
#2: Om de är allergiska då? Eller inte tycker om honung?
#3: Ja det låter trevligt, men använder/gillar de honung? Och vad om allergier?
#5 Skulle så vara fallet så kan man bli glad för en present ändå. Det är ju tanken som räknas.
I så fall har de ju en fin present som de själva kan ge bort till någon annan.
/Maria
#4: Om du läser #0 ordentligt så står det att de använder honung.
#6: jag tycker själv det är en dum idee. Att köpa något utan att veta/fråga om allergier/prefferenser visar att givaren inte bryr sig. Jag hade blivit förolämpad.
#8 Då tänker vi olika.
Jag skulle aldrig bli förolämpad för en gåva jag får, hur tokig den än skulle vara.
/Maria
#9: fair enough
#8: Småsint och snorkigt. V
#11: hur är det småsint och snorkigt? Jag säger att köpa något utan att lägga en tanke på vad person som ska få det uppskattar och gillar är korkat. Det visar brist på engagemang. Det behöver inte vara en perfekt gåva, men man kollar väll up grunderna så som allergier och vad de gillar?! Det har med hänsyn och respekt att göra enligt mig.
Har du överhuvudtaget läst TS första inlägg? Hon vet ju att de använder honung. Varför håller du på och tjafsar om allergier?
En gåva är en gåva och inget annat. Det är en generös och varm tanke och inget man skall förvänta sig.
Gillar man det inte säger man Tack och ger vidare.
Herregud så mycket konstiga saker man fått genom åren av folk som kommit på middag. Jag har aldrig någonsin blivit besviken eller förolämpad av något. Bara blivit glad över att någon velat ta av sin tid och pengar för att anskaffa något.
#13 Håller med.
/Maria
Intressant tråd!
Jag måste bara få fråga:
Bör man ha med sig en gåva/present till sina svärföräldrar när man träffas första gången?
Jag kanske är väldigt oförskämd eller obildad eller vad man nu ska kalla det, men jag har aldrig tänkt tanken ens att jag borde ha en present med mig vid första mötet med nya svärföräldrar. Och jag har haft 4 längre förhållanden, alltså 4 svärföräldrar.
Mina pojkvänner har heller aldrig givit mina föräldrar något vid första mötet, men det kanske är något som vi Kvinnor bör tänka på bara?
En undran bara…
#15 Jag har alltid med mig något när jag blivit bjuden till andra. Det spelar ingen roll vem det är.
/Maria
#13: aaaah, herregud vad dum jag känner mig nu! Jag missade den biten totalt XD