Relationer iFokus

Relationer

Etikettgrannar
Läst 125 ggr
homesick2018
0

Flytta pga granne

Hej. Jag har nu bott i min lägenhet ett år, men känner att jag inte klarar av det längre då min granne trakasserar mig. Det är en tant som är psykiskt sjuk och jag har både klagat till hyresvärd och ringt polisen när hon har hållit på men inget har gjorts. Jag vill då säga upp min lägenhet men det känns surt att behöva betala för uppsägningstiden när jag har en legitim anledning till att behöva flytta, och det finns bevis på att inget har gjorts åt saken, även andra grannar har klagat och ringt polis på tanten. Har jag några rättigheter här?

Maria
3

Jag hoppas du är med i hyresrättsföreningen för då skulle jag ringa dit i första hand och fråga.

/Maria

homesick2018
0

#1: Nej tyvärr

[skyggis_tryggis]
2

#0: Tyvärr är det ju ett lotteri vilka grannar som man får och du verkar ha dragit en nitlott. Det gjorde jag med, men har turen att bo hos en hyresvärd som har hjälpt till så nu är grannen bara hälften så störande…😉

Har din hyresvärd någon som är ansvarig för störningar? I så fall ska du prata med den personen om du inte redan har gjort det. Jag tror tyvärr att det är lite av ett lotteri vilka hyresvärdar som hanterar störningsärenden bra.

Om din hyresvärd kan engagera sig och varna grannen som stör och grannen inte slutar störa, så kan hyresvärden ta ärendet till hyresnämnden.

Men störningarna ska vara sådana som inte kan tolereras. Hur blir du störd av din granne?

• Redigerat 2023-10-14 12:22 av [skyggis_tryggis]
Carmarino
3

#2: Skulle rekommendera att du går med i hyresgästföreningen, för då har du större chans till att få rätt hjälp. Det är dock rätt svårt att få bort en störande granne, men du kan förhoppningsvis få hjälp att förhandla med hyresvärden så att du slipper betala för uppsägningstiden. (Vet dock inte om det är möjligt, men det är ju värt att försöka.)

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker