Relationer iFokus

Relationer

Läst 169 ggr
[Complete.Mess]
0

Panikångest och äckelkänsla

Hej!

Jag är ny här och kommer förmodligen radera just detta inlägg då jag skäms.
Jag vet inte ens hur man börjar sånt här men saken är att jag vet inte hur jag ska komma vidare eller vad jag ska göra. Vissa människor här skulle säga att jag överdriver. Men jag kan inte hjälpa detta behöver tips och råd. Jag var i en väldigt lång relation för ett år sedan, ett bra tag efter relationen så träffa jag en kille och vi började dejta. Jag har alltid varit hypokondrisk lever med ptsd tvång och fobier för allt möjligt. Då vi träffades ville jag inte ha sex. Så vi väntade länge. Jag frågade honom också om han va "ren" eller vad man ska säga, vilket han sa han var.
Jag är väl naiv men jag tänker att är man över 30 så tar man väl ansvar för sig själv och värnar om andra. Första gången vi hade sex använda vi kondom såklart. Efteråt märkte jag han inte hade den på sig. Den hade gått sönder. En o en halv vecka efter testa ja mig då jag hade panik. Men ja hade inget. Så litade på vad han sa dum I huvudet som jag var. Jag började kort därefter få sveda o massa konstiga grejer. Trodde jag hade uvi. Haft de flera gånger, så ja behövde bara ringa in o fick seloxid för de. Tog de o de hjälpte litegrann men inte helt. Tiden gick och helt plötsligt då killen är här, vi ligger o gosar o har de jättemysigt så säger han att han har klamydia. Jag blir helt stum typ. Fattar ingenting. Varpå han säger han fått ett brev hemskickat till sig. Saken är att jag reagerade väldigt kraftigt på detta kunde inte hjälpa det. Sa att han fick gå härifrån. Känner mig äcklig o smutsig. Han har nu fortsatt skriva då han har känslor för mig. Detta är så synd då jag tyckte om honom litegrann. Men jag kan inte släppa detta. Han kommer i mitt huvud alltid vara "killen som gav mig de" för första gången i mitt liv. Är 35 dessutom. Har någon annan varit med om liknande? Då ni litat på en person? Hur hade ni reagerat? Överdriver jag? Jag vet ju att jag måste släppa själva grejen inget man kan göra åt nu. Och tycka illa om en människa är inte min grej. Tar energi och dessutom känner jag mig taskig. Även om jag är fruktansvärt arg.

• Redigerat 2023-11-04 14:45 av [Complete.Mess]
Karmatarerskanise
3

Du är inte äcklig. Du hade otur.
Och det är behandlingsbart så du blir av med det.

Frågan är om han visste det när ni hade sex eller faktiskt fick veta det när han berättade det för dig. Och varför han fortsatte ha sex utan kondom om den gick sönder. Det är ju oansvarigt även om msn är frisk.

Om du väljer att träffa honom igen så se till att ni båda testar er och är fria från sjukdom innan ni har sex igen.

Zadeira
3

Det hade för mig spelat roll om killen visste att han hade nån sjukdom innan eller om han som han så fick ett brev hem efter att ni haft sex. Det är ju faktiskt så att han inte ens säkert vetat om det. Svårt att tala om nåt man inte ens vet om. Det ä'r något som kallas "smittspårning" som gör att man ska tala om för vården vilka personer man haft sex med det senaste året eller så, för att vårdpersonal ska kunna se till att de eventuellt smittade också kollas och behandlas vid behov. Det är dessutom många som har helt symtomfri klamydia och inte ens vet om det fören de testat sig.

Klamydia är en behandlingsbar sjukdom som drabbas runt 35 000 personer om året, så även om du inte kan hjälpa det såp försök att släppa känslan på äckel och skam osv. Det är inget roligt att få, men det är inte heller något "fel". Sjukdomar drabbar alla, det har verkligen inte alltid att göra med vad man gör eller inte gör osv.