Relationer iFokus

Relationer

Etikettdjur
Läst 192 ggr
Millamillan
0

Köpa en till valp? Samma kull

Hej! Jag o min sambo har nyligen köpt en liten valp! Nu har vi haft den i snart en månad och funderar på om de är dåligt eller bra att köpa en till utav valparna i kullen, de är nämligen två stycken kvar! Tror de hade varit kul för den valpen vi har nu att ha någon o leka med när husse o matte inte orkar! De är två Chihuahua valpar och båda är isåfall hanar!
Många som säger att de kan bli att dom bråkar mycket osv men de måste väll gå över efter ett tag? Dom är 15 veckor just nu!

Nephi
6

Läs på om littermate syndrome innan ni bestämmer er 😉

Ägare till en Australian Shepherd, ett gäng LaPerm och 2 akvarium 😁
SVERAK ansluten uppfödare av LaPerm SE*Coral Curls

Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎

Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕

Fridaaaa
2

Det är tufft med 2 valpar, rekommenderar inte det.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

molam
0

Och jag säger tvärtom, en gån har vi haft kullsyskon, en tik och en hane, dom var de mest harmoniska hundarna vi haft =) dom spenderade all tid tillsammans och dom stärkte varandra vid rädslor, jag skulle aldrig tveka att köpa två syskon igen, MEN det blir såklart mer jobb att se till att dom får egentid, både för att undvika littermate syndrome och även för att just chis är jobbiga att få rumsrena, och med dubbla valpar kan det bli väldigt jobbigt ett tag

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

Katti
4

Jag skulle säga att det är en mycket dålig idé. Jag är själv uppfödare och har sålt kullsyskon till grannar och till släktingar som ofta träffas och umgås. Det är jättebra! Då har hundarna genom livet en jämbördig kompis att träffa och ha kul med. Om de ska bo ihop däremot kommer de ha varandra hela tiden, så att ni människor blir mindre värda i deras liv. Sedan anser jag att en valp behöver massor av träning för att bli en individ som funkar och trivs i situationer den kan komma att hamna i. Har man två valpar har man dem oftast tillsammans och de går miste om väldigt mycket värdefull ensam träning med sina människor.

Jag skaffade en gång själv två valpar som var nära varandra i ålder. Det var inte tänkt så, men jag fick chansen på precis de valpar jag ville ha och jag tog den! Trots att jag är både instruktör och uppfödare fick jag ett klart sämre förhållnade med de valparna än vad jag haft med mina andra hundar (som är ganska många).