Olämpligt beteende i fyllan.
Första gången jag introducerade min flickvän för en nära vän till mig var för några månader sedan. Flickvännen kramade då min kompis lite för intimt (hoppade upp och slängde benen runt midjan) inför hans flickvän vilket gjorde alla obekväma. Hon var ångerfull och kunde inte förklara sig dagen efter när jag påtalade det. Förlåt henne men påtalande att jag inte ansåg det lämpligt.
Ny festkväll med några av mina vänner. Vi säger ”jag älskar dig” för första gången till varandra. En halvtimme senare dansar min flickvän intimt med en random tjej och kommer sen till mig och säger hur sexig tjejen var och att hon ”blev kåt”. När vi ska gå från krogen kramar hon en annan av mina killkompisar, inför hans flickvän som blir märkbart irriterad, lite väl intimt igen (lägger upp ena benet och ger en lång närgången kram). Dagen efter minns hon ingenting.
Nu har jag lite svårt att släppa händelsen och känner mig extremt osäker. Orolig inför nästa potentiella festtillfälle… ska tillägga att vi i princip aldrig kramas i mitt kompisgäng. I nyktert tillstånd litar jag fullt ut på henne.
Är jag bara svartsjuk och förstorar upp händelserna eller hur ska jag tänka? Tacksam era tankar.
Har du diskuterat det här med henne och hur du tänker och känner kring hur hon beter sig?
"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com
TS har en tråd sedan tidigare om detta.
https://relationer.ifokus.se/discussion/1567261/flickvan-passerat-gransen
Hände det alltså inget efter eran första diskussion?
"Nästan allt går att använda till håret"
Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.
Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik
#1: Vi pratade om det dagen efter. Hon mindes inte händelsen och tyckte därför att det var svårt att förhålla sig till. Bad ändå om ursäkt och tyckte inte att det är okej.
#2: Jag förlät henne för det. Har varit lugnt sen fram tills den här kvällen för någon vecka sedan. Festar endast några gånger per år.
Min åsikt (andra har säkert andra åsikter), är att om hon blir sådär när hon dricker, så borde hon hålla sin från att dricka tills hon blir full.
Jag hade inte accepterat ett sånt beteende utav min partner, utan ställt kravet att sluta dricka innan han tappar kontrollen.
#5: Tack för din tankar. Största problemet med det är att jag och mina närmaste vänner (som bor i annan stad) alltid festar när vi väl träffas. Är rädd för att bli en person som drar mig undan från mina vänner på grund av oro över min partners potentiella på-gränsen-beteende när vi ses…
Jag tycker att du borde börja med att sätta dig med din partner och tala om hur du känner för hennes beteende. Det spelar ingen roll om hon kommer ihåg det eller inte. Det är hon som har gjort det och fått flera människor att känna sig illa till mods.
Vad händer om du säger att du vill att hon ska sluta dricka innan hon blir full? De flesta människorna som dricker brukar faktiskt klara av det om de vill.
- Redigerat 2024-01-06 17:24 av TatsuOni
#6: Men även på fester kan man dricka måttligt.
Och vissa väljer att vara med på fester men hålla sig till alkoholfria alternativ.
Har ni övervägt detta?
#8 Själv dricker jag ju inte alkohol alls och min sambo dricker måttligt om vi är ute. Det är inga problem för oss. Sedan är ingen av oss intresserade utav fester där alla dricker sig dyngkraka heller. Det tappar den "sociala charmen" enligt mig.
#9: Håller med dig.
Ska prata med henne igen om det och vad jag känner. Vad tänker ni om hennes flörtiga kommentarer om random tjejen? En del av mig vill tro att hon tänkte att det inte är något fel ”då det är en tjej” och att jag gör en höna av en fjäder, medan en annan del av mig tycker att det gränsar till fullständigt oacceptabelt och att det inte spelar någon roll om det handlar om en tjej eller kille.
Jag tycker också lösningen bör vara att hon ser över sitt drickande, jag själv hade skämts ihjäl om jag betedde mig så på fyllan. Om jag hade fått höra efter en kvälls drickande att jag klänger olämpligt på andra så hade jag varit nykter ett tag, och om man har problem med att vara nykter får man börja träna självkontroll istället så man inte blir så redlös att man beter sig och sen inte har minnen av det. Det kan ju inte vara kul att varje gång dricka så att man han minnesluckor heller….
#11 Jag tycker att du ska tala om att du inte tycker att det är okej. I ett förhållande så kommer man överens om vart gränsen går och känner den ena partnern att något inte är okej, så förhåller man sig till det om man vill ha en fungerande relation.
Själv hade varken jag eller min partner accepterat att den andra gjorde så. Vi har för övrigt diskuterat sådana frågor tidigt i vårat förhållande och eftersom att våra värderingar matchar, så var det inga problem.
#13: Vi har diskuterat sådana frågor och är nog överens om vad som är felaktigt beteende. Känner mig riktigt dum, och är rädd att andra tycker det, när jag förlåter henne men vill såklart att det ska fungera och brottas med om det bara är jag som är känslig…
Hon har ofta sagt att hon är orolig att hon inte är bra nog för mig och kämpar med sin egen osäkerhet på sig själv. Där brottas jag med huruvida det är mitt fel att hon tycks söka bekräftelse i fyllan, samtidigt som jag tycker att hon verkligen inte bör agera på det här viset mot mig, särskilt när hon har dåligt självförtroende och inte tycker att hon är bra nog för mig.
#14 Att hon beter sig illa på fyllan ligger på henne. Har hon dåligt självförtroende så är det något hon behöver jobba på.
Vad andra tycker har väl ingen betydelse? Att ni kan hitta ett sätt att ha ett fungerande förhållande där båda känner sig bekväma är väl det viktiga. Det handlar ju om er.
Ställ krav på hennes drickande om du vill att ni ska fortsätta ha ett förhållande och kunna gå ut tillsammans.
Jag måste även fråga (i all välmening). Hur självsäker är du i dig själv och ditt förhållande? Du verkar bry dig väldigt mycket om vad andra tycker och behöver få dina känslor och tankar bekräftade.
Har jag något som jag inte tycker känns bra i mitt förhållande, så vet jag att jag kan gå raka vägen till min sambo och diskutera det.
Hade krävt att hon håller sig nykter. Det är definitivt inte för mycket begärt om hon inte kan styra när hon blir full. Eller så är det bara lam bortförklaring eftersom hon knappt kramar dig när ni är på fest.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Jag tycker att hon kan få bestämma hur det ska gå till, men att du kan kräva att hon uppträder så att ingen känner sig illa till mods.
Det enklaste vore väl att låta bli att dricka över huvud taget. Man är lika ansvarig för vad man gör full, som nykter.
Om man inte kan låta bli att dricka sig stupfull ofta, undrar jag om det inte är så att man har alkoholproblem. Speciellt när det varje gång går ur över andra.
Hejsan !
Tyvärr tycker nog jag att du ska prata med din partner , allvarligt om alkohol och festande.
Jag har / hade en vän som är alkoholist , det är inte alls kul . Har valt att ta avstånd från honom. Många som nyttjar alkohol ljuger för sig själv, skrattar bara tycker jag . Men men , , alla tycker olika om detta .
Lycka till ! 😀
Sen brukar jag säga såhär till min vän: VÄND på alltihopa , tänk om det var JAG som va full och betedde mig illa . Det räcker INTE att säga förlåt , , nästa gång då, ,
HH 🙂