Relationer iFokus

Relationer

Läst 350 ggr
[Mia-45]
0

Kattallergi men vill ses ändå?

Nu är jag som ett frågetecken.
Vill ha lite input i detta. För jag fattar nada.

Träffade en man i september där han på första dejten sa att han var kattallergiker. Han visste innan att jag hade katt.
Jag trodde då inte att det var så farligt med hans allergi.
Blev då hembjuden till honom ochjag nappade på det.
Där och då blev han dålig…och det visade sej att han även har astma.
INGEN bra start på detta så vi avslutade.
Även att jag gav han råd i vad för saker han kunde testa…men då blev han bara arg.

Nu visste han att jag fick ta bort min katt. 😥😥Han hade säkert koll på min FB-sida.
Han hörde av sej och undrade om vi kunde ses igen. Men jag sa att jag kommer inte vara fri från kattens sporer under låååååång tid framöver. Men han trodde inte på det och ville ändå ses.
Han sa att han har starka känslor för mej och kan inte glömma. Och att han nu vill testa allt som går för att få det att funka mellan oss.
Jag sa då till honom att jag kommer inte lägga nån energi på "oss" förrän jag vet att han tål mej.
Vi träffades över en pizza men när han sen åkte hem fick han dra in Bricanyl två ggr.
Nu ska han få ny starkare medicin så han vill testa och se om det funkar med den.
Men jag känner bara…..varför?????
Nu är han tyst och hör knappt av sej. Milsvidd skillnad på innan.
Han säger att han tycker om mej och att det är mej han vill ha.
Vi hade en konversation över Messenger nu på morgonen om det.

Men…jag fattar ingenting av detta.
Han vet ju att han är allergisk som tusan och dels har problem med sina lungor.
VARFÖR ska han då träffas igen???
Tyvärr har jag nu börjat tycka om honom. Men vad hjälper det?

Fattar ni? Varför gör han så här?
Uppenbarligen finns det känslor från honom men när det inte ens är lönt???

Zadeira
3

Han upplever kanske det inte alls som "inte lönt" som du tycker. Om du nu är kattfri så kommer du ju förr eller senare inte längre utlösa allergi hos honom och då kanske han inte vill sitta hemma och bara vänta utan hoppas att det kanske ändå funkar. Han verkar ju uppriktigt intresserad om han är villig att försöka trots sin allergi.

[Mia-45]
0

#1: Det är nog jag som känner att det inte är lönt.
Men hur lång tid tar det innan alla allergener är borta? Sitter det kvar under lång tid i min hud och hår?
Hemmet kommer jag aldrig att få rent så hit kan han inte komma men det är helt ok.
Alternativet är om jag köper en helt ny uppsättning kläder och underkläder och bara har hos honom.

Vi har iallafall sagt att vi tar en sak i taget nu.
Han har faktiskt sagt till mej att han älskar mej. Och kan kanske så vara eftersom han ändå återkommer.
Jag är inte där än men lite smått nykär.

Vi inväntar hans nya starkare medicin.
Men jag blir galen av denna berg och dalbana.

• Redigerat 2024-01-29 11:43 av [Mia-45]
Lona
12

En annan, relaterad fråga: är du beredd att avstå från att skaffa katt (och kanske andra djur?) om ni väljer ett liv tillsammans? Och att ta hänsyn till hans allergi om den gäller även andra saker som är viktiga för dig?
Det kanske låter ytligt men bättre att tänka på det nu än att inse senare att det är ett större hinder i er relation än vad du/ni hade räknat med.
Som nykär hade jag möjligen kunnat tänka mig att leva utan hund men i längden hade det inte funkat.

"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

[Mia-45]
2

#3: Ja det är också en aspekt att ta i beaktande.
Som jag tänker nu så vill jag inte ha mer djur då det gör så ont att ta bort de när de är/blir sjuka eller gamla.
Men det är nu det.
Jag tänker så här att jag vill gärna vara med honom. Blir det äkta och på riktigt så är ju han viktigare än en ny katt eller hund.

Emo
4

Tänk efter noga!
Att du känner så när du nyss förlorat din älskade katt betyder inte att du inte kommer att vilja ha en ny katt (eller hund) senare.
Jag tröstar mig med att avlivning är den sista tjänsten jag gör mina älskade katter och hundar. De slipper onödigt lidande sin sista tid.
Människor har det mycket sämre. Det är inte roligt att se sin livskamrat efter mer än 63 år ha en enda stor önskan, att få somna på kvällen och slippa vakna på morgonen.
Då har djuren det bättre. Vi kan bespara dem det lidandet.

Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

• Redigerat 2024-02-03 05:20 av Emo
[Mia-45]
3

#5: Ja nu när det har gått en tid och jag har fått smälta detta lite.
Så har jag tänkt noga på detta.
Även om jag tycker om denna man så kanske jag vill ha ett pälsdjur till senare.
Han tål varken hundar, katter eller hästar.
Min tanke är längre fram att eventuellt börja rida så smått igen och då funkar det ju inte.
Min önskan om att ha ett djur igen är för stor….det överväger mina känslor för denna man.
Så jag har brytit.

Torparmor
1

image.png
Bra t'änkt image.png

Låt dagen idag bli din bästa hittills!

[Mia-45]
2

Han blev skitsur och menade på att jag hade träffat nån annan. Vilket jag inte har.
Jag talade om för honom att det beror på omständigheterna kring hans kattallergi.
Då tyckte han att det var jag som bestämde att bryta.
Ja…pga av hans allergi.
Sen körde han med att vi skulle vara KK istället då.
Men jösses!!! Då om nåt är man ju nära varandra.
Så han försökte nu skylla allt på mej.
Tur man märkte detta innan det blev allvar emellan oss.

Jag förstår inte! Hur kan man säga att man då ska vara KK istället för seriös om man är allergisk???
🙄🙄