Lämnad, chockad - har jag gjort fel?
Hej!
Jag ska försöka fatta mig kort, även om jag vet att det kommer bli långt…
Let’s go!
Bakgrundsinfo:
Jag träffade en man från Danmark i somras och föll som en fura. Han är 13 år äldre än mig; han 51, jag 38.
Vi har under den korta perioden vi var tillsammans träffats nästan uteslutande hemma hos honom i Danmark eftersom han har eget företag och jobbar i stort sett varje dag i veckan. Jag är sjukskriven för psykiska besvär med ångest som största problem för tillfället, så för mig har det inte varit något problem att åka till honom och vara där.
Vi har haft det hur bra som helst när vi väl har träffats, haft samma åsikter om livet i allmänhet, haft galet bra och mycket sex och haft det allmänt mysigt.
MEN…
De helger jag varit hemma har det alltid blivit tjafs.
Det började med att han inte tyckte att jag berättade tillräckligt mycket om min vardag för honom, vad jag gjorde eller vad jag skulle göra. Jag är som sagt var sjukskriven av en anledning och därför händer det inte alltid så mycket i mitt liv på dagarna, jag orkar helt enkelt inte. Därför har jag inte haft så mycket att berätta. Att jag går till Ica är liksom ingenting jag tänker är en intressant grej att berätta om utan snarare en vardaglig syssla. Likaså om jag tvättar eller städar.
Men visst, jag började berätta ALLT.
Då kom nästa grej.
Då jag träffade mina vänner, som jag känt i över 10 år, var jag helt plötsligt personlighetsförändrad. Nej, jag kanske inte svarade lika snabbt på sms för jag hade annat för mig men knappast så att jag ignorerade honom. Varför skulle jag göra det?
Har haft sambo i många, många år innan och det var aldrig ett problem om jag var iväg i några timmar och träffade vänner utan honom. Han undrade istället om vi hade det trevligt och sen var det inte mer med det.
Julafton:
Jag firar inte jul om jag slipper. Jag har liksom vuxit ifrån det eftersom jag bor många mil från min pappa och ha gjort i nästan 20 år. Har ofta jobbat julen så för mig är det ingen big deal.
Jag sa detta till honom och han sa då att jag var välkommen att fira med dem om jag ville men att det kanske var bättre jag kom på juldagen eftersom det kanske skulle kännas konstigt för mig när han, hans mamma och hans bror (som förövrigt bor ihop alla tre, kommer till det sen…) skulle öppna julklappar (jag är nästan 40, jag struntar väl i om jag får en inslagen julklapp…).
Vi hade bestämt att inte köpa något till varandra utan göra något roligt ihop i vår istället. Visst sa jag, inga problem, vi ses på juldagen.
Han skickar under julafton bilder på vad de dricker och äter och verkar ha det supertrevligt.
Jag var hemma själv hela julafton och hade det hur mysigt som helst med mig själv, tills en vän ringer och frågar om jag vill komma på glöggkväll. Absolut, kul!
Skrev till min kille att jag går hem till en vän och dricker glögg och att jag hoppades att de hade en fin julafton.
Skickar senare en bild på min glögg, skriver ”Skål!😘❤️”.
DÅ tog det hus i helvete…
Får svar tillbaka: ”Då vet jag vad som är viktigast för dig.”
Jag svarar: ”Ja, mina vänner är viktigare för mig än jul.❤️”
Då drog han igång med att om mina vänner är viktigare än honom så behöver jag inte komma till honom dagen efter.
Där förstördes min kväll pga ångest för att jag gjort något fel.
På juldagen ringer han och är helt vansinnig och frågar var jag är. Hemma säger jag, eftersom jag var hemma. Han säger att du skulle varit här nu, men jag säger att han ju inte ville att jag skulle komma. Då påstår han igen att jag inte berättat för honom var jag varit och att han minsann vet att jag var på krogen, vilket jag inte varit, och slänger på luren i örat på mig. Det slutar med att när han väl bestämmer sig för att svara ber jag om ursäkt för att jag gjort fel. Har grov ångest och mår jättedåligt men åker ändå till honom på eftermiddagen.
Allt frid och fröjd. Tills nästa gång jag går och träffar en vän någon månad senare.
Berättar detta såklart innan jag går hemifrån. Då låg mitt mobilnät nere så hade ingen möjlighet att varken ringa eller skicka sms tills jag tillslut fick låna internetdelning av en kvinna vid bordet jämte oss. Då har jag 5 sms och 12 mobilsvar (som jag fortfarande inte har lyssnat på) där jag får höra hur dum i huvudet jag är och att han vet att jag är någonannanstans än var jag sagt att jag skulle och att han inte accepterar att jag döljer saker för honom. Och att min mobil visst fungerar, jag kan ju ringa honom. Förklarar att nätet ligger nere och att det är fler än jag som har problem men att jag fick låna internet av en dam. Han säger att jag ljuger. Han gör mer eller mindre slut och det är återigen jag som mår dåligt och ber om ursäkt.
Efter detta slutade jag mer eller mindre gå utanför dörren när jag var hemma för jag orkade inte med livet som blev. Missade mycket med mina vänner eftersom jag prioriterade honom när han väl hade tid att träffas. Självklart kan jag tycka när man har ett distansförhållande och inte träffas hela tiden. Har aldrig nämnt detta för honom eftersom det var ett val jag gjorde själv och ingenting jag ångrar.
Då kommer vi till det här med hans mamma och bror. De bor alltså i ett och samma hus. Hans bror i en lägenhet över mammans del av huset och mitt ex i sin del med en dörr i köket in till mammans kök. Och där äter de frukost, lunch, fika och middag ihop VARJE dag.
På helgerna åker de tre till mitt ex hus i Sverige. VARJE helg.
Det sa jag aldrig ett ord om eftersom det är så hans liv ser ut och vem är jag att komma och ändra på det. Även om jag tyckte det var lite jobbigt att vara inne hos hans mamma flera gånger om dagen så inte ett ljud jag sa.
Nu blev jag alltså dumpad för en dryg vecka sen och är fortfarande extremt ledsen och känner mig så jävla sviken.
Hade varit hos mina vänner hela dagen och det visste han eftersom vi haft kontakt hela tiden och jag skickat bilder på deras fåglar och allt möjligt vi gjorde.
Jag sa till min vän att jag kände på mig att det skulle bli liv i helgen eftersom jag skulle hem till en annan vän i min gamla hemstad.
När jag kommer hem så frågar han om jag hört något om ett nytt jobb jag sökt då jag inte klarar gå tillbaka till mitt gamla och jag skriver bara: ”Hade jag fått jobbet så hade jag självklart berättat det för dig”.
Och sen: ”Jag orkar inte detta.”(Min ångest slog bakut direkt) för jag märkte direkt att han misstrodde mig, sådant lär man sig. Jag går in i duschen och sitter där i över en timme vilket är det enda som fungerar när jag har panikångest. Han hade ringt flera gånger under tiden men jag orkade inte svara.
1 timme senare ringer han igen och frågar var jag är. Hemma, säger jag. Då har han kört från Danmark och står utanför min port. Jag öppnar och släpper in honom.
Då får jag höra hur sjuk i huvudet jag är, jag behöver vård, jag har varit på krogen och jag har fan inte duschat. Jag hinner inte säga ett ord innan han vänder på klacken, smäller igen dörren och åker igen. Tror han var hos mig i ungefär 3-4 minuter. Jag bad honom sätta sig ner men han gick. Jag ringde honom men då blockerade han mig. Så där sitter jag på mitt hallgolv och fattar inte vad fan som hänt. Är fortfarande chockad och mår så jävla dåligt.
Han blockade upp mig igen i fredags av någon anledning och ringde två gånger men jag orkade inte svara eftersom jag bara grät. Sen har jag skickat ett långt sms där jag sa det jag inte fick sagt och att denna gången var det inte jag som gjorde fel och att han gick över gränsen när han kallar mig psykfall. Det gör ont att höra när jag försökt vara honom till lags och även försökt förklara hur min ångest fungerar och att när jag blir misstrodd och anklagad för att ljuga så brister det. Han har inte ens läst det. Eller så har han begränsat mig så jag inte ser att han läst, jag vet inte.
Jag har aldrig ens höjt rösten åt honom utan har bara försökt förklara hur jag känner. Men det har bara slutat med att jag ändå har bett om ursäkt. Varje gång.
Är jag helt dum i huvudet?
Jag mår så jävla dåligt och känner mig så jävla värdelös.
Det blev JÄTTElångt… Finns massa mer att berätta egentligen men jag stoppar här.
Nej du är inte dum i huvet, han är!
Det där är inget sunt förhållande att satsa på, hoppas verkligen du säger upp kontakten med han.
Alla varningsklockor ringer högljutt när jag läser det du skriver. Du kan vara glad att det tog slut innan något allvarligt hände, för hans beteende är inte normalt. Det är helt klart en man som vill kontrollera den han är tillsammans med och det är inte kärlek utan enbart maktbehov. Bara det att du skriver att du har försökt vara honom till lags säger det mesta. Det ska man inte behöva vara i en hälsosam och kärleksfull relation.
För din egen hälsas skull, se till att hålla honom ute ur ditt liv. Kontakta honom inte, och svara inte om han försöker kontakta dig. Står han utanför din dörr, hota med att ringa polisen om han inte går sin väg.
Du är värd någon bättre.
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker
- Redigerat 2024-02-29 15:09 av Carmarino
Jag vet ju att jag inte gjort något fel överhuvudtaget. I denna relationen kan jag ärligt säga att jag inte gjort något fel alls, och det är en liten tröst. Min hjärnan och mitt hjärta samspelar inte just nu bara och det retar ihjäl mig. Men jag kommer inte ta kontakt med honom. Så väl känner jag mig själv.
Behövde bara få allt nedskrivet och höra hur utomstående ser på saken.
Tack för att ni orkade läsa! ❤️
#2: Instämmer, och är han det minsta hotfull eller ens otrevlig, hota inte med att ringa polisen utan gör det!
Du är definitivt inte "störd" och psykisk ohälsa kan vem som helst drabbas av, lika väl som andra sjukdomar. Ta hand om dig och försök släppa den där idioten. Såna klarar man sig betydligt bättre utan! 🌷
"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com
Jag är inte det minsta orolig att han skulle skada mig fysiskt. Och han har en extrem stolthet så jag kommer aldrig mer höra ifrån honom. Jag är bara ett till av hans ex som är psykiskt störda.
Önskar bara att man kunde stänga av känslor för jag vet att han inte är värd att må dåligt över. Har alltid varit mig själv och vetat att jag har rätt att vara som jag är och alltid kunnat stå upp för mig själv, men just nu är min hjärna kaos. Jag pendlar mellan att vara ledsen, förbannad, må illa etc. Härligt.
Om inte han hade gjort slut skulle du ha gjort det själv. Man skall alltid akta sig för någon som vill veta ALLT, och som inte kan glädjas åt sin partners glädjeämnen. Tyvärr var han ett riktigt stolpskott och du kommer så småningom att vara glad att du slipper honom.
Men visst - du är chockad över hans beteende, låt dig själv vara ledsen och upprörd, men peppa dig själv hela tiden, för i den här relationen är det du som verkar normal, inte han.
Du vet ju innerst inne att du inte gjort något fel - det är jättebra att du har den insikten och står upp för dig själv. Det kommer att läka ut och kännas bra om ett tag.

Du har inte gjort det minsta fel. Jag tycker inte du ska vara det minsta deppig utan tacksam för att du "kom undan" Det där är ett beteende som bara blir värre med tiden. Om han slutar blocka dig och hör av sig tycker jag du avslutar det hela istället. Ditt mående skulle inte ha någon chans att återhämta sig om du måste oroa dig för honom hela tiden. Satsa på dig själv!💖
Tack återigen alla!
Har sms:at lite med ett ex till mig som jag levde ihop med i 12 år, han är idag en nära vän.
Han sa att han trodde jag var den sista personen på jorden som skulle gå med på något sånt här. Och det säger rätt mycket när det kommer från en människa som känner en innan och utantill. Och anledningen till att det tog slut mellan oss var långt ifrån att jag inte berättade varje steg jag tog. Aldrig behövt göra det innan och aldrig heller krävt det av någon.
Fan vad jag ältar. Skärp mig!

#8 Älta får man göra. Ett tag. Det måste man nog göra för att kunna gå vidare. Bara man inte fastnar i det.
Du har blivit utsatt för psykisk misshandel och känslomässig manipulation. Tyvärr har jag personlig erfarenhet av det och det finns inget "skärp mig" i det, för det är verkligen inte ditt fel. Den röst som säger åt dig att du gjort fel, att du måste sluta älta, att du ska skärpa dig, osv, det är inte din röst. Det är hans röst som han tryckt in i skallen på dig under den tid ni var tillsammans. Det är otroligt vanligt. Med tanke på att du redan lever med psykisk ohälsa hoppas jag du har någon samtalskontakt inom psykiatrin du kan prata med om detta, för det kan vara ett helsike att ta sig ifrån all skada de gjort under förhållandet.
"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"
Jag håller med, du har dessvärre råkat ut för en kontrollerande person, och det kommer att kunna bli värre över tid om förhållandet inte avslutas. Var rädd om dig själv. Låt dig inte utsättas för det här. Du har inte en chans att må bättre igen om den här personen fortsätter att bemöta dig så här. Ta hjälp om du inte klarar att bryta relationen på egen hand. Så här ska du inte ha det. Ingen ska utsättas för detta.
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
Jag har också varit med om det förr. Han var otrogen mot mig i tre år och det slutade med att jag bad om ursäkt för att jag blev arg. Men i det förhållandet gjorde jag också dumma grejer, ingen otrohet, men jag kanske inte var så snäll alltid. Och det kan jag stå för. Men han bröt ner mig totalt… det var där min ångest satte fart på riktigt. Det är ändå 7 år sen.
Trodde väl inte i min vildaste fantasi att jag skulle hamna där igen. Därför gjorde jag mycket annorlunda i detta förhållandet eftersom han verkade så stabil, och för att jag tycker så jävla mycket om honom, för att verkligen visa honom att jag inte är en dålig människa. Men det räckte inte.
#12: Det är för att problemet aldrig låg hos dig, utan hos honom. Då spelar det ingen roll vad du gör, för räcka skulle det aldrig kunna göra ändå, det var alltid ett lopp du skulle förlora. Det går inte att vinna eller duga eller räcka till när det gäller såna människor.
Nej, det har jag nog ändå lyckats trycka in i skallen nu.
Jag är ju glad att vi inte hann flytta ihop för det har han pratat om nästan sen början. Hade jag hittat ett jobb där så hade jag ju gjort det. Är rätt spontan av mig och brukar tänka - ”Det får bära eller brista”. Och i detta fallet hade det brustit. Rejält. Det är en liten tröst i denna soppan iallafall.
#14: Ja det är ju jättebra. Då hade det ju kunnat bli hur obehagligt som helst.
Det låter som att han försöker isolera dig från dina vänner och är väldigt manipulativ genom att aldrig ta eget ansvar och bara lägga all skuld på dig. Lämna honom.
#14: Det är ytterligare ett tecken på en manipulativ och kontrollerande person, att vilja flytta ihop direkt. Visst finns det undantag, men i kombination med allt det andra så är det solklart att han bara vill ha makt över dig. Det är inte kärlek.
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker
Svara inte när han ringer och öppna inte om han kommer.
Det är han som är dum i huvudet.
Han håller på med psykisk misshandel. Han ska ha full kontroll på dej.
Bryt och gå vidare är mitt råd.
Ta hand om dej. 💗