Relationer iFokus

Relationer

Läst 378 ggr
[Mia-45]
0

Bjuda på något?

Jag har träffat en man nu i ca 3 månader.
Vi har det ganska bra med allt.
Men en sak har jag börjat reagera på.

Han bjuder aldrig tillbaka.
När jag fyllde år så bjöd han ut mej på fika.
Efter det så när jag kommer hem till honom så blir det högst en mugg med kaffe.
Jag däremot har bjudit han på hemlagad middag säkert 3 ggr per månad nu under denna tiden.
Jag är inte sån att jag begär något. Men lite hyfs vill jag nog ha. Begär heller inga stordådiga middagar utan kanske något lätt och enkel nångång.
Men nej.
Han vet dessutom att jag har en kass ekonomi för tillfället då jag går på sjukpenning. Men det är precis som att det bara flyger förbi.

Jag vet att jag borde säga till honom. Men han är vuxen. Tycker då att man borde tänka på sånt själv.
Nu kan jag inte bjuda honom på mer då jag är barskrapad typ.

Hur kan man säga detta på et fint vis?
Tycker ni som jag att man bjuder väl ändå tillbaka nångång?

• Redigerat 2024-03-12 10:44 av [Mia-45]
Liz85
5

Snabbt enkelt svar på sista frågan: Ja, man ger och man tar.

Sen vad man ger, det behöver inte vara mycket eller exakt jämnt, bara man delar på det så att inte den ena alltid står för allting.

Zadeira
7

Vet du hur hans ekonomi ser ut? Kan han också kämpa ekonomiskt?

Sen undrar jag om han är en sån som lagar mat själv? Tänker att om han är dålig i köket eller sällan lagar mat kanske det inte känns så självklart för honom att bjuda på samma vis som det gör för dig. Lagar ni mat tillsammans? Det kan ju vara ett sätt att få honom mer självgående i köket.

När det kommer till fika vet jag också att folk inte är såna som alltid har något hemma. Det tog flera år innan min kille självmant började köpa hem typ fredagsgodis eller snacks för att han helt enkelt inte själv åt sånt. Det var inte naturligt för honom i affären att plocka på sig sockerbomber innan han insåg att jag alltid kom på fredagen med något gott och han alltid ville ha också.

Enklast är väl bara att säga att du uppmärksammat att det alltid är du som fixat käk, fika eller vad det nu än gäller och fråga hur han tänker kring det.

[Undertaker]
7

Tycker att du kanske bara ska ta upp det hela med honom. Förklara hur du tänker och känner.
För oavsett vad vi svarar så kommer våra svar inte ge dig svar på varför han inte bjuder på ett vis som du förväntar dig.
Dessutom är det betydligt behagligare om man öppet kan fråga en person sådana saker. Slipper man en massa funderande och analyserande av personens handlingar.

Maria
8

Som alltid så är kommunikation nyckeln till bra förhållanden.

/Maria

Zadeira
13

Vill bara lägga till att du skriver att "han är vuxen, då borde man tänka på sånt". Men det är inget hållbart sätt att resonera. Det finns mängder av vuxna som inte tänker på sådant man själv tänker på. Det finns mängder av vuxna som inte har samma sociala erfarenheter som man själv eller kan förstå "normala" sociala koder, så det finns alltid orsaker.

Är det bara som han visar sig vara ogin om du pratar med honom har ni kanske ett större problem.

Namiko
11

"Men han är vuxen. Tycker då att man borde tänka på sånt själv."

Jag har läst många av dina trådar och det här har varit återkommande i flera av dina relationer. Nej, bara för att man är vuxen så tänker man inte på allt. Alla tänker inte likadant som dig och alla tycker inte att samma saker är viktiga.

Han är en individ med sina egna erfarenheter, åsikter och tankesätt och du kan inte förvänta dig att han ska tycka, tänka och agera som du gör. Det är därför kommunikation är så otroligt viktigt, så man får en chans att förstå varandra.

Sen angående att bjuda. Visst ska man kunna både ge och ta, men man kan samtidigt inte ge någon något dom inte bett om och sen kräva att dom ger tillbaka. Bjud inte mer än du har råd med, gör honom uppmärksam på att du skulle uppskatta om han bjöd tillbaka. Prata med honom, håll en öppen konversation med målet att förstå varandra.

Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.

[Mia-45]
0

#1: Exakt det jag menar 😁

[Mia-45]
0

#2: Han lagar mat så det är inte problemet. Och hans ekonomi är bra då han jobbar heltid. Och inga skulder.

[Mia-45]
0

#3: Sant. Så jag ska ta upp det med honom. 😀

[Mia-45]
0

#6: Ville inte ha svar på mina tidigare relationer.
Men jag ska ta det med honom.
Kommunikation är oerhört viktigt för att det ska fungera.
Och begär heller inte att alla ska tänka och tycka som mej.

• Redigerat 2024-03-12 13:32 av [Mia-45]
[Mia-45]
1

Jag frågade för att jag vill veta vad andra tycker om detta.
Och jag skrev att han är vuxen så han borde kanske tänka lite själv på detta. För jag anser ärligt talat det.
Detta är egentligen inget stort problem i sej. En fundering bara på detta och jag vet att jag måste ta upp det med honom.

Jag frågar saker här inne för att jag tycker det är kul att se vad andra tycker om sånna här saker som har med Relationer att göra.
Och jag vet att jag har dejtat mycket innan. Så man behöver inte poängtera att jag skrivit och undrat mycket över saker. Och att det är saker som är genomgående i mina frågor och dejter.
Jag vet att jag gjort det. 😀

Jag är heller inte en sån människa som tycker att alla ska tycka, känna och tänka som mej.
Jag vill bara ha lite vanligt folkvett.

Så ni får gärna svara i vad ni tycker om att inte bjuda tillbaka och ge synpunkter på det. Men betackar mej för att få svar om att jag skrivit många trådar här inne om saker som har med andra relationer att göra.

Maria
9

#11 Du vill ha vanligt folkvett men vad innebär det?

Alla är vi ju så olika och det finns inget svar på vad som är rätt och fel när det kommer till detta.

Vi har alla olika bakgrund och erfarenheter.

Jag tycker det är viktigt att låta människor vara som de är och gillar man inte det så säger man till eller lämnar.
Man kan inte göra om någon.

/Maria

[Mia-45]
2

#12: Vanligt folkvett för mej är att se i en relation att man kanske måste bjuda till lite själv. Det handlar inte om att ändra på någon och deras sätt i sej.
Och jag vet att vi alla är olika och gör olika saker. Och självklart är detta helt ok.
Jag gillar absolut honom som han är. Det är inte det det handlar om.
Men när de ena säger att den har dålig ekonomi så kan man faktiskt tänka till lite.
Jag begär inte mycket av någon annan. Men hade gärna sett att han någon gång kunde bjuda till själv.
Jag vet också att vi tänker olika som män och Kvinnor.

Han får absolut vara så som han är.

Är det ingen av er här inne som fått ta upp något i en relation? Har allt verkligen varit rosenrött och självklart?
Handlar som sagt inte att ändra på någon…utan mer att man får kanske bjuda till lite själv i en relation, som jag skrev ovan.

• Redigerat 2024-03-12 14:20 av [Mia-45]
Mitchika
6

#13: Kommunikation är inte så komplicerat. "Jag skulle uppskatta om du bjöd mig på middag någon gång ibland."

Du kan även lägga till: "Det är viktigt för mig för att jag ska känna mig uppskattad/älskad/värderad i ett förhållande." eller dylikt om det är så du känner.

Sajtvärd för Pokémon iFokus och The Sims iFokus 🐺

"This is the way the world ends. Not with a bang but a whimper." - T. S. Eliot

[Undertaker]
5

#13: Jag och min partner har en bra relation och bråkar inte men något vi gör är att kommunicera. Är det något som stör en av oss eller gör en orolig eller till och med sårad så tar man upp det. Vi pratar om våra problem och berättar varför något stör oss så att den andre kan förstå ens perspektiv.

Dessutom är vi måna om att berätta hur vi mår och hur mycket kapacitet vi har så att den andre alternativt kan anpassa sig och göra lite mer ett tag eller finna kompromisser för att båda ska kunna skonas. En relation är egentligen att vara i ett lag. Man hjälps åt, kommunicerar och arbetar med varandra. Men därför är det oerhört viktigt att våga ta upp saker så fort som möjligt.

Min relation har haft både bättre och sämre perioder. Vi har delvis haft nästan veckor då vi gång på gång har behövt prata om något problem för att finna en kompromiss som funkar för båda.

Och jag tror alla som svarat dig i denna tråd vet att en relation aldrig är perfekt och att man inte kommer vara överens om allt.

Maria
8

Jag skulle våga påstå att man inte känner varandra alls efter bara tre månader.

Då är man oftast mitt i en nyförälskelse 😉

Att prata med varandra är viktigt. Prata, prata, prata…

/Maria

[Mia-45]
0

#15: Det är precis så jag menar. Man måste kompromissa. Och ha en kommunikation.
Det handlar absolut inte att man vill ändra på någon.

Jag ska prata med honom om det. Han har säkert inte bara tänkt på det.

#16 Nä man känner varandra inte alls efter så kort tid. Och då är det väl viktigt att säga om man tycker något är fel.
Så håller med om att man måste prata…prata…😀

Zadeira
9

#13 Jag har fått ta upp en hel del i vårt förhållande. Detsamma gäller min kille. Men vi tar sånt direkt med varandra och tycker inte att "den andra borde veta, kunna, göra" osv. Det är självklart för oss att vi tänker olika och då behöver vara tydliga med varandra om något skaver eller är konstigt.

Såklart kan du ta upp diskussioner här inne om sånt här, det är ett forum till för att fråga, diskutera och fundera kring sånt. Men likasom att du tänker att det är folkvett att bjuda tänker jag att det är folkvett att kommunicera med den det gäller.

[Mia-45]
0

#18: Helt klart kommunicerar jag med den jag är med.
Tokigt vore det annars.
Varför jag ställer frågor här inne är att jag vill se vad andra tycker och tänker.

Zadeira
0

#19 Vi har ju haft en del bra diskussion på framförallt fibro-sajten så jag vet hur du menar och förstår dig. Tror bara du utryckte dig lite klumpigt här som gjorde att man reagerade på just "hur" du frågade om det du frågade om, inte ämnet eller så i sig.

[Mia-45]
0

#20: Jag har problem med att uttrycka mej som jag menar 😁Det har med min utmattning att göra tyvärr. Så jag är medveten om att det kan bli såååå fel. 🤣
Jag har det formulerat i huvudet men får inte ut det i skrift eller ens tal.

Jag menar att jag vill veta vad andra tycker och tänker. Själv vet jag hur jag ska göra.
Man kan absolut inte ändra på en människa. Men man kan ha önskemål om man tycker något är fel. Och självklart så måste man prata med den man umgås med om något dyker upp.

Så summa sumarum så kan jag uttrycka mej helt fel i det jag egentligen menar och jag ber om ursäkt för att det kan bli fel. 😃