Relationer iFokus

Relationer

Etikett: allmänt
Läst 851 ggr
Hamsterb1231
1

Han brydde sig inte om min födelsedag

Jag vet inte om jag överdriver och är barnslig som går runt och tänker på detta fortfarande. Men mår väldigt dåligt över att min pojkvän helt struntade i min födelsedag. Vi har bara varit tillsammans i ett år och vi båda är i 20 års åldern. Men när han fyllde år så bakade jag en tårta, tog med han ut och åt och köpte en present för 2200 kr. Presenten tog jag på faktura då jag inte hade pengar kvar den månaden, så jobbade extra pass för att kunna betala den nästa månad. Det lät jag han såklart inte veta för ville bara att han skulle få en bra dag.
När jag fyllde år så fick jag inte ens ett grattis först utan fick påminna han om att jag fyllde år. Han ”klagade” på att han inte hade någon present och jag sa att han inte behövde det. Vilket jag tror han tog väldigt bokstavligt. Kräver inte någon dyr present. Men att han bara hade visat att han brydde sig eller gett mig något hade jag uppskattat väldigt mycket. Han har mycket bättre ekonomi än mig (han tjänar 20 000 kr mer än mig i månaden och vet att han har mycket pengar över). Så pengar är inte problemet. På kvällen åt vi mat och då var det jag som betalade det. På när han hade somnad la jag mig och grät för kändes som att han inte brydde sig om mig minsta lilla. Nu har det gått en och en halv månad sen jag fyllde år och han har fortfarande inte gett mig någon present som han sa att han skulle göra dagen jag fyllde år, så han har verkligen ”struntat i det” som jag sa att han skulle göra. Mår bara så dåligt då jag ansträngde mig så mycket för han och jag fick bara ett framtvingat grattis. Kan verkligen inte släppa det och kan inte sluta tänka på det varje dag fast jag vill.
Han säger att han älskar mig varje dag och annars är det bra mellan oss, så förstår inte varför jag ens gör en grej av det.
Vet inte vad jag vill med den här tråden. Kände mest att jag behövde skriva av mig lite.

Tillägg: Glömde nämna att han inte glömt bort att jag fyllde år. Han sa nästan hela den veckan att ”du fyller år om 3 dagar” eller ”du fyller år imorgon”. Vilket nästan gör att det känns värre än om han skulle glömt det.

• Redigerat 2024-05-21 15:22 av Hamsterb1231
[Flodbis]
9

Tycker inte du överdriver! Dina känslor spelar roll.

Däremot så får du nog vara tydligare med honom. Det är okej att vilja ha en present. Vill du ha en present men inte en dyr present så får du säga det. När du säger att han borde strunta i att skaffa dig en present så är det väl inte konstigt att han inte skaffar dig en present? Att du skaffat en present till honom när han fyllde år är irrelevant, man kan liksom inte säga en sak och förvänta sig sen något annat.

Tycker att du har helt rätt att känna som du gör annars. Han har gått runt och nämnt det men sen glömt det på din födelsedag, det måste ju kännas jättejobbigt. Att han inte verkade visa omtänksamhet eller hittat på något extra för dig även om det bara är något litet och simpelt är ju något som också måste göra ont. Att han inte ens kunde betalat din mat också.

Det jag vill säga däremot, trots att du har all rätt att känna som du gör, så tror jag också att du måste vara mer tydlig med honom. Vissa människor gör inte en big deal av födelsedagar, alla har inte samma värderingar och prioriteringar. Alla resonerar och tänker inte likadant. Vill du känna dig speciell på din dag får du ta upp det med honom och förklara hur du fungerar, vad som gör dig glad. Du kan säga att du känner dig sårad över detta och det är helt okej att ta upp men dra då inte upp vad du gjorde för honom på hans födelsedag. Det var, såvitt jag förstod det, något du själv valde att göra? Bad han inte dig specifikt om detta och du gjorde det med din egna välvilja (vilket är en jättefin sak) så blir det lite fel när man använder det emot någon som en slags skuld att få något i gengäld.

Så det jag hade gjort i din sits vore att prata. När något stör dig, prata med honom. När något sårar dig, prata med honom. Kommunikation är jätteviktigt i ett förhållande :)

Heddiz
2

#0: Jag håller med föregående talare.. Alla är olika och tycker att olika saker är olika viktigt..Det finns dom som inte alls bryr sig om födelsedagar-för 5 öre..Varken sina egna eller andras och dom som bryr sig jättemycket om födelsedagar och allt däremellan..

Ingenting av det är väl egentligen fel..Du har inte fel som blev upprörd, men din kille har kanske inte heller fel för att han kanske är en sån som inte bryr sig om sånt..

Jag som ett ex är en sån som inte bryr mig ett dugg om födelsedagar- som vuxen- Annat än om jag är inbjuden på kalas..då ger jag givetvis present till den som fyller år..

Min man däremot har alltid brytt sig om födelsedagar (förut iaf) och gav mig massor av presenter, osv.
Vilket jag tyckte var lite jobbigt faktiskt..Som en "tacksamhetsskuld" man inte blir av med..Även fast han aldrig sa något.
Men jag kunde inte med mig själv att ens ge honom någon present när han fyllde år..Så jag har aldrig någonsin gett honom en present när han fyllt år på 25 år..
Jag vet inte riktigt varför-trauma från barndomen antar jag 😂- jag sa/säger grattis, men sen får det räcka!

Däremot så kan jag ge honom presenter, överraskningar vid andra tillfällen när det inte är någon speciell årsdag som tex födelsedagar, bröllopsdagar, osv-..
Så på random dagar så går det bra för mig att ge presenter..Vilket enligt mig betyder mer än att få eller ge något bara för att man fyller år, eller har någon annan "årsdag" då..

Det bästa är väl att prata med karln..Han kanske inte alls ser det på samma sätt som dig, men det betyder inte att ni inte kan komma fram till något som ni båda trivs med om ni pratar om det….Och det måste inte heller betyda att han inte bryr sig om dig..😉

The more i get to know people.
The more I love my Dog
"Mark Twain"

WiseGrunt89
2

Låter skumt. Ta ett snack med personen. Älskar man varandra på riktigt så är man öppen och ärlig.
Även om han inte bryr sig om födelsedagar bör han ju bry sig om dig och är du viktig. Då blir din födelsedag det.

Firar aldrig födelsedagar men när jag hade flickvän. Då gjorde jag det eftersom ännu än ursäkt att se sin älskling le är ett tillfälle man tar i akt.

Som regel är det att om det verkar som att en person inte bryr sig så gör dem inte det. Ord är irrelevant då till och med en politiker kan få det att låta fint. Viktiga är att se hur personen beter sig .
Ta kontakt först sms/ samtal. Impulsiv fysisk kontakt utan specifikt syfte annat än närhet.
Hör av sig för att veta hur du mår, frågar om saker och är villig att lyssna utan att dömma för mycket ( det är okej att döma en handling, inte hacka på en person, alltså dig då) osv.

Randomel93
3

Jag har en partner som jag lärde mig ganska tidigt att han kommer inte köpa presenter eller fira för han vill själv inte ha presenter eller bli firad. Inte för att han inte älskar mig eller uppskattar mig utan för att han helt enkelt inte förstår poängen. Jag brukar hitta på något roligt när jag fyller år, något jag vill göra som han ibland följer med på, vissa år inte och jag har tyckt i efterhand att det är så befriande att inte behöva tänka på att köpa presenter eller julklappar till honom, jätteskönt 😂

snowy00
1

I min familj har vi kommit överens om att vi inte ger presenter/julklappar i stort sett. Men då är ju alla med på det. Vi tycker det viktiga är att vi kan umgås när den andra fyller, eller på andra högtider. Men då vet vi ju att alla är med på det också, så ingen tar illa upp.

Jag tycker det också är lite skumt TS, att han inte är uppmärksam på att detta är viktigt för dig, och åtminstone kan uppmärksamma det på något vis. Men håller med andra här också, att alla ser vi olika på detta, och säkert menar han inget illa med det heller.

Karmatarerskanise
1

Jag förstår dig.

Att inte ens vara engagerad nog för att säga grattis utan att behöva hintas om det är riktigt illa.

Och att låta den som fyller år och dessutom har mindre inkomst betala för restaurangbesöket??

För mig är det oerhört respektlöst och jag tror inte detta är enda situationen du känner att han inte bryr sig. Antingen är man omtänksam och tänker på andra, eller så är man det inte.

Magkänslan brukar ha rätt. Lita på den.

Suddgummit
1

Åh jag vill bara ge dig en kram när jag läser detta! Dina känslor är verkliga och legitima. Känslor är aldrig fel och jag hade antagligen reagerat likadant om jag var du.

Som en del skrivit så är människor olika, men jag håller med #6. Han visade att han visste när du fyllde år flera dagar innan och iom att du gjorde så fint på hans födelsedag så borde han ana att födelsedagar är viktiga för dig.
Så att få ett framtvingat grattis när själva dagen kommer känns inte okej. Och om han faktiskt kände sig dum över att han inte köpt, eller gjort, något för dig så kunde han enkelt ha frågat vad du ville göra under dagen eller betalat för er middag.
Kanske är det som några andra skrivit att han har ett helt annat sätt att kommunicera och känner annorlunda runt födelsedagar, men han borde ha mött upp dig i efterhand. Så känn dig inte dum!

Och så vill jag säga att jag har varit precis som du när det kommer till att köpa presenter, viljan att få andra människor att känna sig älskade. Nästan till överdrift. För att jag inte ville att någon ska behöva känna sig oälskad, såsom jag gjorde under mina födelsedagar när jag var barn. Tanken är fin och kommer från hjärtat.
Men den viktigaste personen i ditt liv, som behöver den kärleken allra mest, är du själv. Kanske kan ni reda ut det här, ta upp det med honom och berätta hur det kändes för dig och varför…

Men om ni är ett par nästa år så tycker jag att du inte ska köpa något dyrt till honom. Du får givetvis ge något, men absolut inte något som du inte har råd med. Däremot borde du ge dig själv en fin present nästa år! 💛