Relationer iFokus

Relationer

Läst 342 ggr
[Wildflowersgrowinme]
1

Borderline, är i en relation med en kille kan ni ge tips ?

Jag är i en relation med en kille som vet jag har Borderline. Vi möttes online och han visste att jag hade dessa problem sedan dag ett.

Oavsett, nu i verkligheten efter vi dejtat och bott tillsammans ett tag så märker jag att även fast jag försöker mitt bästa så klarar han inte av mina emotionella sidor, innan ni säger jag får skylla mig själv blabla

Så är det lite poängen jag hade nästan velat att han gjorde slut om han inte orkar med mig, för jag vet att inte alla hanterar såna med min personlighet . Och jag förstår jag måste försöka mitt bästa men det finns begränsningar jag inte kan hjälpa.

Han möter inte det med empati och jag känner mig på ett vägskäl, jag frågade honom nyligen om han verkligen älskar mig för han har sagt det många gånger och han sa då ”det är svårt att veta om jag bara känner mig väldigt anknuten/bunden till dig eller om jag älskar dig” han fortsätter vara kärleksfull och verkar inte vilja sluta dejta

Men jag vill såklart en person jag är tillsammans med VET den älskar mig, hur skulle ni tolka ett sånt uttalande? Ja jag vet jag kan fråga han men det är ingen idé för han är ingen som vill prata om sånt han stänger ner.

[Flodbis]
8

"Ja jag vet jag kan fråga han men det är ingen idé för han är ingen som vill prata om sånt han stänger ner"

Detta uttalandet får mig att tänka att det låter inte riktigt som att det är ett förhållande värt att kämpa för. Att konstant gå omkring och undra om någon älskar en är ju inte en hälsosam sak. Varför skulle du behöva 'skylla dig själv?' Inte alla passar ihop och man ska inte känna någon skuld för det. Hade han velat vara villig att kommunicera så hade mitt svar varit annorlunda, men när det är såpass ensidigt och det inte går att prata om sånt här utan att han stänger ner, då låter det som att det ändå inte kommer fungera på sikt.

[Wildflowersgrowinme]
1

Tack för svar.. ja precis han vill inte diskutera något även om disskusionen hålls på ett lugnt sätt.

Det jag undrar mer över dock är uttalandet om att han inte är säker om han älskar mig eller om han bara känner sig ”attached”

Jag kanske är korkad men jag tycker det låter som att om han nu bara skulle känna sig bunden till mig så skulle det betyda mycket mindre än att älska, och han har sagt många gånger han älskar mig. Jag tycker inte heller man ska slänga med det ordet om man inte är säker.

Men som du sa eftersom han inte vill prata om sånt här så får jag bara bära tunga funderingar och känslor och det kanske blir för tungt

[Flodbis]
3

#2: Saken är ju att kärlek betyder olika för olika människor. Särskilt när man har Borderline, så kan det vara svårt att skilja på vad som är kärlek, vad som är separationsångest och att vara kär i konceptet av kärleken. Med det menar jag att man kan vara kär i kärleken utan att vara kär i personen. Hur han än tolkar kärlek och upplever ert förhållande så tror jag inte att det är särskilt bra för dig att behöva gå omkring varje dag och tvivla på om han faktiskt älskar dig. Kommunikation är nog det.viktigaste i förhållanden.

Du är absolut inte korkad och det är inget fel på dig. Var snäll mot dig själv!

[trädkrona]
1

Utan att veta hur situationerna har sett ut så blir ändå min fundering om han kanske själv har svårt för känslor och därför liksom projicerar ut det på dig att du är för emotionell… Fast du kanske bara har väldigt starka uttryck för känslor…
Kan det vara något sånt?

Gällande vad han sa när du frågade om han älskar dig, så tycker jag Flodbis gav ett bra reflekterande svar. 😊

• Redigerat 2024-06-22 15:17 av [trädkrona]
Karmatarerskanise
1

En som tvekar kring huruvida en älskar sin partner, och dessutom inte visar empati eller förståelse för borderlineproblematik låter inte som en partner som är rätt.

Går man runt och undrar, och inte kan ventilera om det glr att partnern stänger ner är det verkligen fel för en med Borderline som behöver tydlighet.

[Flodbis]
0

Nu har TS tagit bort sitt konto men jag tolkade det som att partnern hade Borderline, jag måste ha läst fel. Läste det som "en kille som jag vet har borderline"

• Redigerat 2024-06-24 00:05 av [Flodbis]
Karmatarerskanise
1

#6: läste först fel jag med, men läste om när jag såg att hon skrev att han visste om att hon hade de problemen från dag ett.

Niklas
0

#0: Jag tycker att det tyvärr låter som om ert förhållande är förbi den punkt där det går att rädda.

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning