Har extrema skuldkänslor hjälp!
Hej hörni.
Jag har lagt ut ett tidigare inlägg där jag nämnde hur mitt ex reagerade extremt stark då han fick reda på att jag hade varit med andra under perioden då vi ej var tillsammans (vi hade gjort slut och började sedan träffas igen efter några månader). Vi återupptog aldrig kontakten efter det och idag har jag inget intresse för honom längre.
Hur som helst, har jag fortsatt bott utomlands sedan detta men flyttar nu tillbaka till Sverige. Har pratat med en kille som jag träffade förra sommaren under hela detta senaste året då jag varit iväg, men endast på face time. Till en början var det väldigt oseriöst, men efter ett tag märkte jag hur vi verkligen hade samma humor. Han gör mig extremt glad och vi har kunnat sitta och skratta på face time mitt i natten en vardag, hur många klickar man så med liksom? För övrigt verkar han också intresserad för saker i mitt liv, exempelvis när det kommer till mina personliga problem, hur min familj ser ut samt mina problem kring övertänkande och ångest. Tyvär har vi dock ej fått möjlighet att ses under detta året då det inte gått att få till; när jag varit i Sverige har vi befunnit oss i olika städer under olika datum och det har varit svårt att få till helt enkelt. Det kan väll ha gått lite upp och ner kring hur mycket vi pratat under året, men på det stora hela har vi pratat väldigt mycket och speciellt senaste tiden då jag nu flyttar tillbaka ju.
Senaste veckorna har vi pratat ännu mer och haft djupare konversationer, har verkligen känt något extra för honom och min vän sa till mig att det lyste i mina ögon när jag pratade om honom.
Dock skulle jag iväg till en annan stad efter några dagar och han var också på någon ”fest”-weekend typ med vänner någon annanstans i Sverige. Väl i den staden då som jag åkte till så träffade jag mina vänner som då bor där, och jag har även ett ”separat” liv där. Jag befann mig då på en fest där jag helst inte ville vara kvar för mådde inte så bra, hade varit mycket senaste tiden med flytt etc. Men mina vänner ville gärna stanna men en kille som jag också träffat en gång tidigare under året frågade om jag ville åka hem till honom (jag känner honom ändå sedan tidigare och träffat honom tillsammans med våra vänner tidigare). Dock har vi inte pratat lite mycket i telefon och inte alls klickat på samma nivå. Hur som helst, jag var full och sedan sa mina vänner att de skulle sova hos någon kompis till dem. Jag var ändå okej med det, och jag kunde sova hos min kompis eller vad man kallar det. Dock så ledde det ena till det andra, som det ju gör när man sover med varandra.
Dock så hade jag sådan sjuk ångest efteråt. Jag visste att killen jag pratat med på telefon förmodligen skulle ringa så jag stängde av notiser, men hade ändå sjuk ångest. Varför hade jag det när vi inte ens hade setts sedan förra sommaren?? Vi är ju ej tillsammans eller så? Dock så hade han ringt mig vid fyra på morgonen och dagen efter mådde jag fruktansvärt dåligt och gjort sedan dess.
Värt att nämna är att jag har ocd vilket gör att blir besatt av vissa situationer som ger mig ångest, vilket nu har skett med detta: jag övertänker situationen i allra största möjliga grad. Och detta kanske också eftersom tanken av att om han fick reda på detta så skulle han nog inte tycka om mig lika mycket längre, precis som det som hände med mitt ex.
Men samtidigt är jag ju ej skyldig honom något. Vi har ej sagt något och jag vet att han legat med andra tidigare under året, men dock vet jag inget om den senaste tiden. Jag har alldelles för mycket för att fråga, tanken om att inte har det ger mig sjukt ont i magen och känns nästan som jag ska spy just nu. (Jag spydde när jag berättade för mitt ex att jag hade varit med andra under tiden vi ej var tillsammans). Egentligen så har det ju ej något med honom att göra eftersom vi ”på pappret” ej har sagt att vi är tillsammans eller ska vara lojala eller så, men det är här ocd-n kommer in. Situationen har blivit så ångestladdad och fylld med skuldkänslor och skam, att jag får tvångstankar att jag måste berätta för honom etc- men enligt alla mina vänner borde jag ej det då jag ej har någon direkt skyldighet gentemot killen.
Jag hade sett mycket fram emot att träffa honom och han är verkligen första personen som jag känner en viss känsla för sedan mitt ex, men vet ej hur jag ens ska kunna vara mig själv pga ångesten detta gett mig. Men om jag säger något är det ju inte heller någon information som skulle gynna vår relation?
Killen jag träffade här för några dagar sedan har jag tagit lite avstånd från, men idag möttes vi snabbt bara för att säga hej (vi har ändå känt varandra ett tag och konstigt att bara bryta kontakten), men han hade köpt en parfym till mig. Ingen dyr eller så, kanske 200-300 kronor men fortfarande, han gillar ju mig då. Och ni kan ju tänka vilken ångest jag fick då!
Jag önskar att det var killen jag hade pratat med under året på face time som gav mig den. Och det får mig även att känna mig dålig gentemot den andra killen som gav mig parfymen.
Jag har pratat med face time killen några gånger under de senaste dagarna, och jag har alltid sagt till honom (mer eller mindre) om vad jag tänker och så, kanske inte direkt dock utan lite mer oseriöst sådär. Jag har i alla fall uttryckt att jag haft ångest bla bla men inte riktigt gått in på exakt varför. Har inte vetat vad jag ska säga då det kan ju förstöra att ens nämna sånna här saker då det är ju inte speciellt attraktivt att höra om man gillar någon, oavsett om man ”avtalat” något eller ej. Men har i alla fall sagt häromdagen när jag var full på face time (och gick iväg från en fest i 40 min för att prata med snubben) att jag övertänker och önskar att killar ute varit honom ( jag har känt så under hela året ) och att det känns som jag är skyldig honom något fast jag ej är det. Jag vet inte om han kopplade exakt vad jag menade men han instämde i alla fall och sa att nej det är jag inte, men vet dock inte om han tänkte på samma sak.
Hur som helst har jag även ringt honom idag efter jag fick parfymen och haft extrem ångest, har även ringt typ alla mina vänner i panik av dåligt samvete. Funderat på om jag ska lämna tillbaka parfymen ?? Hur som helst ringde jag då face time killen och sa bara att jag mådde dåligt och typ skämtade om det. Gullig som han är så brydde han ju sig och vi började prata om min ocd. Till slut höll jag på att spy av ångest för vad jag än så så kändes det fel: om jag säger exakt vad det är jag tänker på ger jag honom information som skulle kunna vara förstörande då det ju faktiskt inte är så härligt att höra bara så där när man pratar med någon, men när jag inte säger något känner jag mig som en hemsk människa som undanhåller värsta hemligheten på grund av mina tvångstankar (som kommer vid en känsla av skam och rädsla att bli lämnad på grund av något hemskt jag gjort, finns mönster i de tankarna sedan barndom).
Killen från denna staden jag nu befinner mig i och som jag då träffade vill att jag ska bo hos honom en natt igen och han vill även träffa mig igen. Dock har jag tappat intresse för honom (ändå skrivit med honom någon gång innan rent historiskt), asså nu vill jag inte träffa honom igen direkt. Men bara tanken av att han vill träffa mig igen ger mig ännu mer skuld och skam. Kommer inte träffa honom och kommer åka direkt till staden och träffa han som jag faktiskt gillar så fort jag får möjligheten (ska till en väns landställe innan).
Dock så vet jag inte hur jag ska göra för ångesten som detta ger mig, kommer kanske ej kunna vara mig själv nu till 100% när vi ses pga skuldkänslorna men samtidigt vill jag ju ej att detta ska vara det första jag säger liksom? Känns verkligen som jag gjort något fel men på pappret har jag ju ej det. Kan ej prata med honom om detta för är rädd att han ska ”lägga ihop ett plus ett” och förstå och sedan tappa intresse, alternativt att jag själv ska få för mycket ångest och tvångstankar att jag måste lämna alla detaljer som med mitt ex.
Hur ska jag tänka? Har jag gjort något fel? Vad är mina skyldigheter och vad ska jag göra nu?
Mvh är i kris just nu. Kan ej sova eller tänka på ngt annat under dagarna och vet ej om det beror på min ocd, normal ångwst, att jag faktiskt gjort fel eller allt på samma gång.
Hade detta varit en annan kille hade jag inte brytt mig på samma sätt, men jag gillar verkligen denna killen. Men vi har ju bara inte fått chans att ses och det har även kännts lite segt att vänta i mellan åt.
TACK PÅ FÖRHAND!
Hej! 🙂
Jag kämpar med att skilja på dessa två känslor, skuld och dåligt samvete.
Det är så lurigt med skuldkänslan för den känns precis så som ett dåligt samvete gör, men med enda skillnaden att skuldkänslan inte är grundad i verkligheten.
Skuld är alltså en skapad känsla som en människa inplanterar hos andra människor för att få sina egna behov tillgodosedda. Den personen drivs av eget missnöje ihop med självömkan som gör att den får ett bättre genomslag i sin påverkan eftersom den vet att man själv gärna vill göra rätt för sig och att andra ska må bra. Det gör att denna känsla blir väldigt stark och realistisk som om det skulle vara ens egna tankar och känslor och därmed missta denna känsla för att vara dåligt samvete.
Denna känsla av skuld blir tillslut som en typ av "regel" att förhålla sig till och med tiden tror man verkligen att man ”har gjort fel” eftersom felet alltid resulterar i någons bestraffning.
Det ger sån total ångest som liknas vid det man känner vid dåligt samvete.
Men till skillnad från skuld så är dåligt samvete aldrig kopplat till vad någon annan tycker och tänker, det kan bara utgå ifrån ens egna moraliska kompass och behov man har av att ställa något till rätta för att få sinnesfrid.
Jag tycker du säger det så tydligt att det känns som att du gjort något fel, trots att du på pappret inte har det. Jag tycker det på något sätt blir ett bevis på att du själv kanske inte känner att du har gjort fel, men att du tror att du har det i rädsla för denna bestraffning.
Din rädsla för hur snapchat-killen eventuellt ska reagera kan därmed ha och göra med denna skuld som tidigare personer har inplanterat hos dig där du liksom hela tiden måste stå till svars i något slags vittnesbås för vad du själv känner.
Men om han verkligen tycker om dig, så tror jag inte du behöver vara orolig för att han ska överge dig eftersom han värderar dig mer.
Gällande parfym-killen så finner jag en varningsklocka över att den gåvan blir ett vapen för att hålla dig kvar. Jag ser det som ett tecken på denna inplantering av skuld för att du inte ska kunna säga nej.
- Redigerat 2024-07-12 09:42 av [trädkrona]
Hej igen!
Jag vill lägga till att det som skett med parfym-killen och vad det skapat för känslor hos dig kring snapchat-killen egentligen bara är någonting du själv kan avgöra. 🌸 Det var därför fel av mig att hävda vad som var vad utifrån det du sa med att "det känns fel men att det på pappret inte är det". 🙏
Vi är alla olika och värderar därmed handlingar på olika sätt utifrån vår moraliska kompass. Om denna handling med parfym-killen på riktigt känns fel så är det så. Om det inte känns fel så är det så också.
Det viktiga tänker jag är att vara uppmärksam på vad det är som du själv känner och vad det är som någon annan vill få dig att känna.
Vilket inte alltid är så lätt.
Men om det är någon tröst så är ett samvetskval alltid en direkt känsla som man inte behöver fundera så mycket kring vad det är eller inte. Den är bara självklar och man vill så fort som möjligt göra något åt saken för att få denna sinnesfrid. Medans skuld är förvirrande för att den är uttänkt av denna någon i syfte att förvilla individen. Att man liksom ska frångå sig själv och bli slav under någon annan som i sin tur inte har kontakt med sig själv. Men som tror att den får det genom att kontrollera någon annan på detta sätt.
- Redigerat 2024-07-13 08:43 av [trädkrona]