Relationer iFokus

Relationer

Etikettkriser
Läst 457 ggr
Erita
0

Kompis som guilt trippar mig ständigt

Har en kompis som inte kan sköta sin egen ekonomi, han ber mig ständigt om råd vilket jag ger men slutar alltid med att han inte lyssnar och varenda månad så lyckas han göra slut på sina pengar långt innan sin nästa lön och då guilt trippar han mig till att skicka pengar vilket jag gör ibland men oftast har jag inte pengar så jag klarar mig själv. För några dagar sedan blev han arg och tyckte jag var snål och sa en massa elaka saker sedan nästa dag igen så ber han om pengar igen som om han helt glömt bort hur otrevlig han varit dagen innan. Vet inte vad jag ska göra för tycker synd om honom men jag kan liksom inte försörja honom och han blev skitarg när jag skällde på honom att han är vuxen och måste ta tag i sin ekonomi och att han inte kan stödja sig på andra hela tiden. Idag har han ringt flertalet gånger och sagt saker som att han är hungrig och att han nog har näringsbrist bara för att ge mig dåligt samvete, men jag kan verkligen inte skicka pengar till honom just nu. Är sjukt trött på detta.

[Flodbis]
12

Det är ingen kompis du har, utan en person som vet hur snäll du är och utnyttjar dig. Att han lägger skuld på dig är ett sätt för honom att få vad han vill, det är som du själv säger, inte ditt ansvar att försörja honom. När han är så otrevlig mot dig och använder dig på detta sättet, inte lyssnar på dig och bara vill ha dina pengar så är han faktiskt inget annat än en parasit.

Jag har själv varit med om liknande och vet hur svårt det kan vara, men snälla för din egna skull måste du avbryta kontakten med honom. Blockera honom överallt, svara inte på sms, samtal, mail. Kommer han och knackar på din dörr så ringer du polisen.

Detta är inget acceptabelt beteende. Han kommer aldrig bli bättre om han kommer undan med att utnyttja andra så låt honom inte utnyttja dig mer. Du får inget positivt av denna människan, det finns därför ingen anledning för dig att prata med honom mer; du behöver inte förklara för honom varför du inte vill höra från honom mer. Bara bryt kontakten och bespara dig den energin

Du är värd så mycket mer och förtjänar riktiga vänner som behandlar dig med respekt.

• Redigerat 2024-11-09 23:29 av [Flodbis]
Karmatarerskanise
4

#0: En vuxen man som inte gör något för att få kontroll över sin ekonomi, som pundar eller kanske spelar bort? sin inkomst och sen går hungrig och till och med har näringsbrist den stackaren. Det är ingenting i hans agerande som borde kunna få dig att känna dig skyldig till att ge honom DINA pengar. Du är hans bankomat.
Det är inte en vän utan en utnyttjare.
Han ser inte dig som vän, hans riktiga jag kom fram när du sa nej. Han är beräknande, bedragare och om du slutar förse honom med dina pengar och visar att det är på riktigt. Då är detcen annan han börjar fjäska för. Det är så dom lever. På andra. Låtsas vara snälla, omtänksamma, brydda för att få medlidande när dom sen är i så jobbig ekonomisk situation att han inte har någon mat.

Förklaringar på hur dom blir av med sina så fort varierar, dom lovar verkligen att betala tillbaka, men det skjuts upp och sen har dom råkat ut för något så det ör synd om dom. Dom livar att ändra på sin ekonomi och så hållet dom på så länge det går.

Köp en blöja till honom och ge den när du tackar för tiden som varit. Nu behöver du umgås med vuxna människor igen och din plånbok är stängd för vuxxenbebisar i all framtid.

Dom bryr sig endast om sig själv fast dom verkar så underbart snälla. Dom är bra på att välja offer. Vid avvisande släpper dom masken men inte längre. Dom brukar till slut irritera för många i en grupp så dom måste byta vänkrets. När folk börjar prata med varandra av irritation om dom då sprids ryktet fort till resten av det gänget.

Ingen skam.

Sindri
2

Jag är en sån person som i ungdomen drog till sig såna som behövde någon att utnyttja för sitt eget ego. Det handlade inte om pengar, mer psykiskt utnyttjande. Jag har varit alldeles för snäll och empatisk, men som vuxen kunde jag frigöra mig och säga adjö till dessa "vänner". Det var en så härlig frigörelse och jag kände mig så fri efter det.

Säg adjö till den som utnyttjar dig, tala om vad du tycker och tänker. Du kan skaffa dig riktiga vänner, det där är bara en gam - jag känner så igen typen.

[Flodbis]
3

Jag vet inte ens om jag skulle råda TS till att tala om vad TS tycker och tänker för honom. Han använder sig utav manipulation och har inga problem i dagens läge att spela på skuldkänslor, det kan lätt vändas mot TS om TS försöker förklara hur hen känner. Försöker man kommunicera för att avsluta kontakten med en sådan person så tror jag att personen inte har några problem med att börja svartmåla vilken hemsk människa man är och dra upp hur självisk och fruktansvärd man är som överger någon när de "behöver dem som mest." Vänner ska finnas och stötta varandra för det är sådant vänner gör, kan han säga och dra på sig offerkoftan för att sedan börja predika om hur synd det är om honom och allt det jobbiga han går igenom. Tycker man att det känns bra att säga ifrån, få ett avslut och inte blir påverkad av ord så lätt så kanske det är värt att lägga den energin för att få ett avslut och kunna stå upp för sig själv. Eftersom att TS redan verkar må dåligt och tycker synd om honom så tror jag att TS mår bättre av att bespara sig den mödan. Mår man själv inte så bra så är det också lätt att övertalas till att ge personen en andra chans och sedan fortsätter man bli utnyttjad.

• Redigerat 2024-11-10 13:27 av [Flodbis]
Lizello
3

Jag skulle avbryta direkt utan att ge någon förklarning. Han förtjänar inte ens en förklarning.Var dock försiktig, säg inget som kan göra honom argare. Han verkar ganska så aggressiv och i mina ögon är det här en farlig person. Han bryr sig inte om dig utan tänker bara på sig själv så snälla, var försiktig.

snowy00
0

#0:

Jag har haft liknande "vänner". De kunde ringa mig helt plötsligt och vilja låna pengar, i stort sett alltid sade jag nej. Jag var inte deras bankomat. Det hände en gång att jag lånade ut pengar till en av "kompisarna" till lunch, bara för att vi skulle kunna ses och ha något att göra. De pengarna har jag inte sett röken av. Inte så förvånande har jag ingen kontakt med dem längre, och det är bara skönt.

Du har redan fått bra råd om att bryta kontakten. Detta är ingen vän.

[solljust]
0

TS såna här sk "vänner" vänd ryggen direkt det enda dom gör är att utnyttja andra och du är säkert inte ens ensam att drabbas av honom ofta har dom fler offer än ett det är ett mönster i dom här beteendena.

Jag har råkat ut men inte med pengar där vet alla i min omgivning jag varken lånar eller lånar ut men det där med att ge skuldkänslor på olika sätt har vi alla vart med om och kommer få möta det då och då genom livet.

Jag fick lära mig att så fort jag ser minsta tecken det hände nyligen också då är det adjö och bye bye för gott såna är inte ens vänner om dom ger oss skuld och rider på sin situation eller på annat sätt försöker manipulera oss att tro vi har skuld till dom.

Mitt råd är bryt all kontakt hans ekonomi är inte ditt bekymmer den får han allt reda upp själv.

Hoppas innerligt att du kan ta dig ur det här för du har rätt till dina pengar dom är dina och ingen annans 😎

Niklas
4

Säger som övriga, det är ingen vän, det är en igel.

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning