Relationer iFokus

Relationer

Läst 330 ggr
[Flodbis]
2

Döljer de något för mig eller är jag paranoid?

Jag såg ett litet klipp där en kvinna frågade om hon kunde låna sin partners telefon. Han frågade vad hon skulle med den till, en valid fråga tycker jag. När hon var väldigt vag i sitt svar så nekade han henne telefonen och han påstod att hon bara är paranoid, att inget gott kommer från att snoka runt. Det blev sedan rätt tydligt att han dolde något men jag började fundera… har han en poäng ändå?

I ett förhållande ska tilit finnas hos båda. Om du behöver snoka runt en massa hos din partner så betyder det att du inte litar på din partner, å andra sidan så borde partnern inte ha något att dölja så egentligen borde det inte finnas någon anledning att hålla saker hemliga.

Vad är eran åsikt? Hur mycket privata saker tycker ni är sunt i ett förhållande och vilka saker tycker ni man har rätt att veta/göra? Var går eran gräns?

Jag skulle själv vilja säga att jag tycker att man borde få lov att ha privata meddelanden eftersom man kanske har känsliga konversationer med vissa människor där de anförtror saker som de inte vill andra ska veta. Samtidigt så är det ju jättesvårt för partnern att veta om dina hemlighetsfulla meddelanden är otrohet eller om du talar sanning. Din partner har ju inget sätt att veta om du ljuger och det finns inget sätt för dig att bevisa att du talar sanning utan att kompromissa känslig information som din partner inte har något med att göra. Det är svårt, vad gör man i en sådan situation liksom?

Visserligen borde partnern ha tilliten att man inte är otrogen mot dem men man vill ju samtidigt inte förminska sin partners känslor och invalidera dem. Vare sig anledningen för misstankar om otrohet är rättvist grundad eller ej så vill man ju aldrig att någon man älskar ska gå omkring och må dåligt över såna saker. I ett kärleksfull förhållande vill man ju hjälpa varandra att känna sig trygga.

• Redigerat 2024-11-11 00:50 av [Flodbis]
Fridaaaa
0

I din text låter det som att hon ska snoka och förstår att han nekade då.
Man kan ju prata saker med sina vänner, som man inte vill att andra ska veta. Betyder ju inte att man döljer något som otrohet bara för att man nekar telefonen beroende på varför ens partner vill låna telefonen.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Lizello
5

Min personliga åsikt är ju att man inte ska gå omkring och snoka. I vårt hushåll har vi en open policy så att säga. Min man kan ta min dator eller telefon och använda dem om hans telefon måste laddas eller om han håller på med två saker samtidigt och skulle råka behöva min telefon också. Också vice versa. Vi litar på varandra och kan fritt använda varandras telefoner utan bekymmer. Det betyder dock inte att vi går och snokar i telefonen. Det skulle ju tyda på andra problem.

Sen angående det här med privata meddelanden. Här har jag en take som folk kanske blir sura på. Men allt det mina vänner berättar för mig så har jag inga bekymmer med att säga åt min man och mina vänner vet om detta. Jag vet att de gör precis likadant och det gör mig absolut ingenting. Jag och mina vänner fungerar lite likadana där, våra partners är våra allra bästa vänner och de får höra allt och vi är medvetna om detta. Därför är det ingen katastrof om min man skulle råka se meddelanden från mina vänner, även om jag vet att han inte går omkring och snokar. Det viktiga här är väl att mina vänner vet om vår open policy och jag vet också att de har samma värderingar som jag.

Helt personliga grejer, typ att min vän har fått något kroppsligt fel, har jag dock inte gått och berättat för min man. Det finns väl nog osynliga gränser där sist och slutligen också, men om det meddelande poppar upp då min man använder min telefon, är förstås ingen större katastrof heller. Jag och mina vänner vet att sådant vi skickar till varandra är aldrig till 100 procent till för enbart våra ögon, man vet aldrig vem som kan råka se det i misstag.

De som är alltför överbeskyddande över deras telefoner får jag ingen bra magkänsla från. Det kan betyda att de verkligen har något att dölja, kanske pratar de skit om en eller så har ett hemligt förhållande eller flirtar skamlöst med någon annan.

I korthet, litar man på varandra så kan man gott låta ens partner använda ens telefon och samtidigt veta att de inte använder telefonen för att snoka.

Lizello
1

Angående det videoklipp som du såg. Jag har sett liknande där både Kvinnor och män har blivit helt till sig då de blev tillfrågade att ge sin telefon till deras partner. De hade inte ens en ursäkt till varför de inte ville göra det. Man såg tydligt desperationen och skräcken i deras ögon. Det är INTE normalt. Dessa sociala experiment säger egentligen en hel del. Har man varit tillsammans en längre tid så borde inte detta vara en katastrof.

Jag har dock förståelse för om en vän har skrivit något som denne inte vill att någon annan ska se, men då kan man säga just detta om den specifika personen och be ens partner att respektera ens vän. Nu pratar jag förstås om dessa sociala experiment som utförs och laddas upp på nätet. I ens egen vardag där hemma så borde man inte behöva utföra dessa experiment, om man nu inte har en magkänsla som säger att något är helt off.

Karmatarerskanise
0

Jag är öppen med min och vill att min partner är det. Skulle min partner vara hemlig med sin är det ingen jag litar på.

Heddiz
1

Jag och min man har inga större hemligheter för varandra och vi kan låna varandras datorer vid behov..
Men trots det så gillar jag inte riktigt när han använder min mobil..Han struntar i om jag använder hans..Självklart får han låna den om det är akut.
Även fast jag inte har ngr hemligheter så är min mobil faktiskt inte till för honom/andra att läsa än mig själv.

Jag är nog lite "hemlig" med min mobil ibland, vilket min man har noterat, fast inte pga att jag har något att dölja. Utan bara för att jag vill det och att han inte ska tro att han kan bestämma över mig..😄

Alltså får han tro på vad jag säger eller lämna mig..det är upp till honom..
Snoka i min mobil gör man inte!

The more i get to know people.
The more I love my Dog
"Mark Twain"

snowy00
1

Jag är nog lite "hemlig" med min mobil och dator också, även fast jag egentligen inte har något att dölja. Men jag inser ju, att om jag hade en partner som jag känner väl, så bör det inte vara något problem med att partnern kollar i/använder dessa. Är det ett större problem kan man ju fundera hur förhållandet är egentligen. Sen vore det väl lite konstigt åt andra hållet om min hypotetiska partner skulle lusläsa allt i min mobil. Då hade jag nog varit den som funderat ist…🙄